richardtenggren
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Testa igen... har inte öppnat inventor på över ett år. Fusion är riktigt bra.
Jag sitter nu dagligen i NX, dvs high-end, så ser ingen anledning till att köra något annat.
Inventor förstår jag att du inte vill öppna ;)
 
Plockade upp en trasig ikea-vagn. Lagat och målat i nya favoritfärgen ”Storm”.
Ny målad ikea-vagn i färgen "Storm" med sprayburk och målarhandskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad ikea-vagn målad i mörkgrå nyans "Storm", placerad på ett schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SysterNett och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag sitter nu dagligen i NX, dvs high-end, så ser ingen anledning till att köra något annat.
Inventor förstår jag att du inte vill öppna ;)
NX är så överlägset att man undrar varför dom andra programmen överhuvudtaget existerar. Sitter nu i solid works efter 8 år i NX och det känns som att göra en tidsresa 20 år bakåt i tiden, alternativt cadda med Duploklossar på skärmen och hockeyhandskar på händerna. Pro/e är ännu värre, caddade proe 6 år på mitt första jobb och efter 1 månad självlärd i NX på nästa jobb var jag betydligt snabbare än jag lyckats bli i proe på 6 år...

sorry för OT men det här med cadprogram engagerar mig...:)
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
NX är så överlägset att man undrar varför dom andra programmen överhuvudtaget existerar. Sitter nu i solid works efter 8 år i NX och det känns som att göra en tidsresa 20 år bakåt i tiden, alternativt cadda med Duploklossar på skärmen och hockeyhandskar på händerna. Pro/e är ännu värre, caddade proe 6 år på mitt första jobb och efter 1 månad självlärd i NX på nästa jobb var jag betydligt snabbare än jag lyckats bli i proe på 6 år...

sorry för OT men det här med cadprogram engagerar mig...:)
NX är väl inte programvara som en vanlig dödlig har råd att använda?

Som en liten anekdot kan jag berätta att jag satt och försökte göra den där spånstos-adaptern i Sketchup. Det var verkligen helt omöjligt med det programmet.

Det slutade med att jag faktiskt kodade ihop en algoritm som facetterade/meshade upp en övergång från rektangulärt till cirkulärt hål (skrev en generell loft-mesher) Denna använde jag för att spotta ut en högupplöst mesh som jag sen plockade in i Sketchup och fixade till de extra grejerna (flänsar osv) i Sketchup.

Sen berättade jag om mina vedermödor för min chef som rekommenderade fusion, och då blev det att jag gjorde det där istället.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
V vectrex skrev:
NX är väl inte programvara som en vanlig dödlig har råd att använda?
Nä, inte företag heller verkar det som. Licenserna brukade kosta typ mångdubbelt mot de "vanliga" cadprogrammen men vad jag förstått är det inte alls så stor prisskillnad nu, dock för dyrt för hobbycaddare.
 
richardtenggren
Ola C Ola C skrev:
Nä, inte företag heller verkar det som. Licenserna brukade kosta typ mångdubbelt mot de "vanliga" cadprogrammen men vad jag förstått är det inte alls så stor prisskillnad nu, dock för dyrt för hobbycaddare.
Får man fortsätta lite, så finns ju faktiskt Solid Edge som är Siemens mid-range och lite billigare.
Men jag håller med om att Fusion var bättre än Sketchup, men det är en bit upp till Inventor, Solid Works och Solid Edge. Men det skulle ju vara konstigt om tex AutoCad körde över Inventor med Fusion som är gratis.

För att återkoppla till tråden så fick jag hem en ”prototyp” som jag ritat och fått fräst:
Fräst metallplatta prototyp med hål och märkningar för olika verktyg och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräst prototyp av en svart verktygsplatta med hål och textmarkeringar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hedens och 4 till
  • Laddar…
Det är inte utan att man känner sig lite dum, jag har ju använt Sketchup en hel del men Fusion kommer jag inte alls igång med trots flera försök. Kanske får ge det en chans till...
 
V vectrex skrev:
NX är väl inte programvara som en vanlig dödlig har råd att använda?.
Inte heller Inventor, Solid Works eller AutoCad är program som en "vanlig dödlig" har råd att skaffa på hobbynivå. Alla dessa kostar numera licenspengar varje år.
Fusion är inte det ett simplare program av Inventor? Så har jag iallafall tolkat det. För det är ju Autodesk som "äger" AutoCad, Inventor och Fusion.
Körde lite Inventor på jobbet för några år sedan men företaget ville inte "satsa" på det utan de valde Tekla i stället....
 
Trätrappa under konstruktion i en verkstad, delvis monterad och fastklämd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på med en trappa. Hoppas jag kan montera den nästa vecka.
 
  • Gilla
RmK_71 och 14 till
  • Laddar…
Whoops, avancerat bygge. Ser bra ut, är det här ditt dagliga bröd?

//Ronnie
 
Är det bara jag som föredrar OpenSCAD? Det har lite starttröskel, men jäklar vad man är effektiv när man kan det och byggt upp sitt delbibliotek.
 
Jag lyckas inget vidare med CAD så jag kör vidare med föregångaren CLADD;)

Ritningsmaterial med linjaler, en mall för cirkelformer, ett rutat papper och en penna på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 12 till
  • Laddar…
Rivstartade lite smörkniveri idag när jag kom hem, i lägenhet känns det inte som att man bör använda yxan efter 18 en fredag. Älskar min (relativt) nya klyvkniv!

Ett trästycke som klyvs med en klyvkniv inomhus på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyvkniv liggande på en stock med nysplittrade träbitar, vilket antyder hantverk i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyvkniv ligger på hackstock med hyvlade träspån och träbit markerad för handtag, inomhus hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyvkniv som vilar på en klots med nysvarvade träsmörknivar omgiven av träspån på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 6 till
  • Laddar…
Fick i uppdrag av min son att fixa en present till honom att ge bort på fredagkvällen. Det blev, förutom en trevlig stund med verkstadshäng för oss, en presentask för några cigarer. Finishen är så där men det skyller jag på tidsbristen.
Hand håller öppen hemmagjord träask med flera cigarer på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träcigarrask öppen med flera cigarer, visar detaljer och finish trots påstådd tidsbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med rudimentär finish som ligger på ett bilens framsäte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.