Ola C Ola C skrev:
Sådärja, tror inte jag träffa en enda spik heller....bara "lite" ytskikt kvar att ordna.:rolleyes:

[bild]
Hade du inte nyss fixat köket? :thinking:
 
findus42 findus42 skrev:
Du använde förstås Panterklingan för 695 pedaler (+moms).
Nä, använde allt i allo klingan som min klantige granne råkat köra ner i betong o har lovat betala nästa slipning:)

V vectrex skrev:
Hade du inte nyss fixat köket?
Jo, jag har byggt ett nytt kök, i ett annat rum. Nu ska gamla köket bli vanligt rum. Nu är ju detta ett snickeriforum, hade det varit mer typ husbyggarforum kanske ombyggnaden varit värd en tråd i nån kategori jag aldrig besökt:geek:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag är besviken... Du sätter bergis inte på dig en Stenströmsskjorta när du skall byta däck heller.
mvh Findus
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S
jonmo jonmo skrev:
Det som inte hanns med i allt verktygsrestaurerande var att faktiskt producera något vettigt av trä. Men ni vet, utan vapenvård förlorar man som bekant kriget. Hann bara som hastigast med att testa min gigantiska pennvässare, a.k.a. veritas power tenon-cutter.
Det här är väl den här tråden i ett nötskal. Metasnickrande. :D
Mer bilder på verktygsorganisering och verktyg än verktygsanvändning och resultat.;)
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag är besviken... Du sätter bergis inte på dig en Stenströmsskjorta när du skall byta däck heller.
mvh Findus
Byter inte däck längre. Hade ett 6-timmars maraton i snöblandat regn för nåt år sen med fastrostade hjul som inkluderade ombyggnad av diverse lageravdragare och svarvning av distanser för att dra av hjulen....och nä knepet lossa bultarna o kör i en cirkel hade exakt noll effekt.

Sen dess betalar jag 200 för att slippa möget. Gäller att välja sina strider.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det här är väl den här tråden i ett nötskal. Metasnickrande. :D
Mer bilder på verktygsorganisering och verktyg än verktygsanvändning och resultat.;)
Vafan, kallar du mig en poser?!?
 
S
jonmo jonmo skrev:
Vafan, kallar du mig en poser?!?
Det var ditt ordval. ;)

Nä, det du skrev tycker jag är symptomatisk och när Ola C skrev om Festoolverktyg under kudden tyckte jag det var lite kul.

Själv har jagingen bra plats för verktygen och ingen ordning alls...

Men idag la jag drygt 1,5 timme på att tillverka 85 meter panel till hallen efter befintligt förlaga.
Riktlisthyvel FTW.
Sen var det slut på verkstadstiden.
Två körningar i fräsen och lite finputs kvar.

Nyhyvlade träpaneler av furu uppstaplade på varandra i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhyvlad träpanel ligger staplad på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytillverkad träpanel staplad på ett arbetsbord, klar att användas för renoveringen av en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 8 till
  • Laddar…
För att kontra alla (till stor del korrekta) insinuationer från @sinuslinus om att jag metasnickrar bifogar jag här en bild på faktiskt snickeri. Håller på med en pall i ask, och möttes av denna otrevliga upptäckt när jag sågade limfogen till tänkt storlek. Sprickan syntes alltså inte (eller jag såg den i alla fall inte) innan jag sågade sista snittet.

Tyvärr kan jag antagligen inte låta den vara, eftersom jag ska ha ett genomgående lutande ben ungefär där sprickan är. Enklast är nog att bara såga bort en strimma i mitten och limma ihop igen. Vad tror ni?
Trädelar av ask på arbetsbänk med synlig spricka efter sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en askpall i snickeri med tydlig spricka längs med limfogen efter sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu orkar jag inte tänka på det, får preppa teststycket istället, jag är livrädd för att borra i den där sitsen...
Pall i ask under konstruktion med spricka synlig efter sågning, fastklämd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Efter grovprepp av testsitsen och provborrning måste jag säga att en del frihand och en del Schwarz gjorde att jag tror att jag träffade rätt vinkel i första försöket.

Tror att jag ska testa att göra ett ben till så jag kan se den på allvar.
Ett träben fastspänt vid en pelarborrmaskin för borrning, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva på ett hemmagjort träben och ett gammalt stolsben i en verkstadsmiljö med spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trästolpe monterad som ben på en träplatta i ett verkstadsutrymme, spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Ett utsug för hålsågen.

Stapelade genomskinliga förvaringslådor med ett centralt hål för utsug, på ett köksbord nära en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Inte idag men för ett par dagar sedan fick jag äntligen ihop sulan för att fräsa ned kantlister.
Handöverfräs monterad på en hemmagjord fräs-sula av MDF på ett arbetsbord med verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord fräsrigg för kantlister med MDF-sula och fräsinsats på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerade utmärkt med undantag för att MDF inte är genomskinligt så det var lite svårt att se var jag körde. Nästa version får nog ha lite plastglas i sig.

Fräst träkantlist på en bordsskiva i verkstadsmiljö, detaljfokus på träets textur och kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tjusigt jac! Det var en stadig pjäs, i varje fall jämfört med en variant på samma tema som jag smällde ihop till lillfräsen (DW D26200 tror jag den heter - den som du, phl och jag samköpte varsin av för en del år sedan).

Jag valde att göra min så att sidoanhållet går att använda samtidigt. Då behöver man inte sikta när man fräser, och därmed elimineras behovet av en bit akrylglas eller motsvarande. Du borde ganska enkelt kunna fixa till ett anhåll på din konstruktion med en träbit i något hårt träslag som är lite tjockare än bottenplattan (den som ser ut som ett hus). Använd de befintliga knopparna, men ta några längre vagnsbultar och gör avlånga hål i träbiten så du kan justera den i sidled. Ett uttag för frässtålet behövs förstås också. Blev det begripligt?
 
Tackar, den ser kanske större ut på bilderna, måtten är ca 200*400 mm och det är 12+8 mm MDF. Måtten bestämdes mest av att jag råkade ha två bitar i den storleken liggandes. :) Men när jag kände på det så var det inte så dumt att ha rejält med stöd bakåt för att undvika att den tippar. Antalet skruvar sedan är nog aningen överdrivet men de måste ju sitta symmetriskt och då blev det såhär. ;)
Ett anhåll är nog inte så dumt ändå. Jag såg en variant av det du beskriver på nätet men tyckte då det verkade onödigt. Nu vet jag bättre...
Eventuellt så plockar jag bort skruvarna, spacklar och lägger på något för bättre glid också. Limmet har nog torkat vid det här laget.
 
Gör den lite större vänd den uppockner och sätt ben bå den så är du ngt på spåret ;)
Mvh Findus
 
Gjorde klart min skedknivskompatibla strigel.
Handgjord strigel för skedknivar med rundad träskaft och en metallskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en brun trästrigel ovanpå en tjock trästubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en hemmagjord strigel för skedknivar, synlig läderkant, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.