Cool! Och fick dessutom lära mig ngt nytt när jag blev tvungen att google hansabräda.
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Ola C Ola C skrev:
Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna:mad:. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.

[bild]
Gör kilformiga hyllplan/skiljeväggar, det blir hur fräckt som helst! ;)

Det lustiga är, att precis när man gör misstagen så är man ganska säker på att det är rätt. Tills man efteråt upptäcker att man hade hål i huvudet...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Pappsens lilla 12-åring leker med en lamellsåg.

[bild]

Det verkar som om dataspelande ungdomar lär sig snabbare än oss inte lika unga.
En sån där såg vill jag ha! Villhöver!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Igår gjorde jag färdigt ännu ett yxskaft, satte på det, oljade in och slipade om fasen radikalt. Voilà, slöjdyxa!

Skaftet är okonventionellt nog ek, men denna yxa kommer inte utsättas för några större påfrestningar. Eken är fälld för att ge plats för snickarboden där jag skapade handtaget, så det är ju lite roligt.
Yxa med nyslipat och oljat ekkshaft ligger på golvet av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipad slöjdyxa med nytt ekkänt skaft mot vit bakgrund, visande detaljer i arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno och 6 till
  • Laddar…
Blev ett snabb jobb slängde ihop ett litet pressentskrin till en klocka som frun får i julklapp.


Blev ok men ska poleras och slipas till en sista vända i kväll.
Handgjort träskrin på en såg i ett snickeri, oputsat och redo för slutlig slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte_Nörden och 9 till
  • Laddar…
Fortsatt lite på mitt soffbord. Alla bitar riktade och planade och bordskivan satt i limning.
Köpte lite Lärk av @Daniel_N för att prova bygga ett bord med. Tanken är att bygga ett i körsbär eller valnöt sen. Ville först öva på
något billigare material först.
Lärkträplankor riktade och planade för soffbordsbygge, delvis sammansatta i limningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soffbordskiva av lärk i limklämma under bearbetning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Började med lite rå ask och ek, riktade, planade och satte i limning. Eken, som ska bli ben, hann jag inte pilla så mycket på. Istället provskaftade jag ännu en yxa, samt inventerade yxförrådet. Har tre yxor att kila, fyra att låsa kilen på, och fem att slipa. Så terapeutiskt "jobb".
Råa träplankor av ask och ek på arbetsbänk, förberedda för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor i ask och ek som är ihopklämda för limning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
S
jonmo jonmo skrev:
Igår gjorde jag färdigt ännu ett yxskaft, satte på det, oljade in och slipade om fasen radikalt. Voilà, slöjdyxa!

Skaftet är okonventionellt nog ek, men denna yxa kommer inte utsättas för några större påfrestningar. Eken är fälld för att ge plats för snickarboden där jag skapade handtaget, så det är ju lite roligt.
[bild]
[bild]
Akta dig för stickor i handen bara. Ek spjälkar lätt.
 
S sinuslinus skrev:
Akta dig för stickor i handen bara. Ek spjälkar lätt.
Jo, medveten om det. Valet föll på ek pga tillgängligheten, och att yxan ska bo i vardagsrummet där slöjdkubben står. Ingen yxa som ska svingas aggressivt mao.
 
En snabb julklapp inspirerade från lumberjocks.com där de dyker upp regelbundet. En hållare för att bära vinflaska+2 vinglas. Gjord i rötad bok uppfiskad ur sjön hos föräldrarna. Trä hållare gjord av rötad bok för att bära vinflaska och två glas, liggande på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Fixat lite mera bänkyta...
Med två småbarn är jag glad att jag iaf får lite garagetid, så finishen får man ta när de flyttat hemifrån....:)
 
  • Verkstadsvägg med upphängda elverktyg och laddare på bänkytan, indikerar organiserat arbetsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Fick använda mina bench dogs (som jag fick tillverkat för typ 1 år sedan) för första gången. Funkar riktigt bra så länge hålbilden i MFT bordet är rätt!
Träplatta fixerad på MFT-bord med bench dogs och guide-räls i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 4 till
  • Laddar…
S
Trähantverk: hemmagjord låda klämd och limmad, i processen att sätta i tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmat ihop en låda i hallen för legobitar. Fick hjälp av dottern att slå i tapparna.

Har en fyraåring och inget garage så det blir väldigt dåligt med garagetid. ;)
 
  • Gilla
Hedens och 5 till
  • Laddar…
Skaftade på tre yxor till, detta är facit efter senaste dagarna. Förutom det egensnidade ekskaftet är det tre skaft från biltema som jag strippat lacken på, samt ett återvunnet på den längsta, även det med bortslipad lack. Imorgon kan jag förhoppningsvis låsa kilen och olja in en eller ett par av de nyligen pålimmade, och sen ge en omgång på tormeken.
Fem yxor med nyskaftade trähandtag ligger på en arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedens och 3 till
  • Laddar…
Testade den nyligen färdigställda täljyxan lite när jag blev tvungen att vara ute en kvart med 2-åringen. God duckface-tomte-jul på er!
Handgjord täljyxa i trä framför ett fönster, med inomhusväxter och utsikt över träd och en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.