3 780 599 läst · 12 845 svar
3781k läst
12,8k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Köp någon liten 6-10 liters, gärna så tyst det bara går. Då blir den lätt att flytta runt när man håller på, och så väsnas den inte så mycket och så länge när den fyller upp, vilket är bra när man har den intill sig.
Sätt inte innertaket med klenare än 1,6
Sätt inte innertaket med klenare än 1,6
Redigerat:
Jag köpte en Ryobi R18N16G-L15S för lister och det funkade riktigt bra faktiskt vet inte om en sådan räcker för tak panel men det borde ju gå. Om du dock redan har en pistol till tryckluft så är det nog billigare att köpa en kompressor. De flesta kompressorer låter dock väldigt mycket, särskilt i de lägre prisklasserna så antingen får du köra med hörselskydd eller så får du ha den stående utomhus. Värt att nämna är att vissa kompressorer kan ha svårt att starta när det är kallt.
Ska du ha en kompressor som fixar mutterdragare så måste man upp en bra bit, jag köpte en stnley 50l 2200w 280 l/min och den är ändå på gränsen sas det då. Ta en titt på vad mutterdragare kräver för luftflöde och bar så ser du nog ganska snabb vad du behöver för kompressor.
Värt att nämna är att jag är "nybörjare" på sådant som detta, har fått fråga runt en del för att hitta rimliga prylar.
Värt att nämna är att jag är "nybörjare" på sådant som detta, har fått fråga runt en del för att hitta rimliga prylar.
Själv hade jag nog köpt en aerfast eller paslode. Ska man bara ha EN kompressor som funkar till allt så får man kompromissa rejält. Och lägga pengarna på onödigt långa slangar istället
Excenterslip kan man köpa med sladd, mutterknack med batteri.
Excenterslip kan man köpa med sladd, mutterknack med batteri.
Grejen är att det är alltid bra att ha en kompressor, ex pumpa upp, blåsa rent och spraya grejer. Kan man dessutom gå upp en "aning" i pris för att kunna köra med ex mutterknackare så är det nog inte helt dumt(om man nu kan tänka sig använda det). En 50 l kompressor går ju att rulla med sig ganska lätt och ex i mitt fall så behöver jag max 20 m slang för att nå båda bilarna utan för garaget där kompressorn står, så en 15 m och en 5 m hade troligen varit optimalt för min del.E Emil_K skrev:
Jag betalade 2000 kr för Stanley kompressorn. Skulle jag köpt en tillräckligt bra elektrisk mutterknackare och en mindre kompressor så hade troligen priset blivit bra mycket högre. Sen ska man såklart inte underskatta enkelheten med en elektrisk muttorknackare, vet dock inte hur bra de verkligen är, hur mycket man måste lägga för att de ska kunna båda lossa och dra åt tillräckligt.
Hmm, ok får läsa på lite. Men Stanley kompressorn för 799kr på Jula gör ju 150 l/min, och de verkar då räcka för mutterdragarna Jula säljer.
799:- är ju ett fint pris, och jag tyckte den kändes stabil och relativt smidig. Ljudvolymen vet jag inte, men läst recension att den är hyffsat okej.
799:- är ju ett fint pris, och jag tyckte den kändes stabil och relativt smidig. Ljudvolymen vet jag inte, men läst recension att den är hyffsat okej.
Tror någon annan kan svara bättre på det än mig men tittar man på ett par av de mutterdragare som verkar omtyckta så förbrukar de från 250 l / min. Sen kan säkert de andra också funka som förbrukar mindre men man kanske inte ska förvänta sig att de klarar av att dra loss hårt sittande bultar eller för den delen dra åt dem tillräckligt. Men det finns säkert andra här som har mer erfarenhet av den biten.
Okej nu har jag kollat min stomspikpistol som vill ha 185 l/min men Stanleyn för 799:- ger bara 150 l/min. Dock är ju tanken hyffsat stor så tror inte det blir några större avbrott, jag är ju varken snabb eller har bråttom.
Men däremot är trycket bara upp till 8 bar. Finns det några verktyg som kräver mer än 8 bar? Varken pickorna eller sprutorna jag tittade på gjorde det, men tänkte så jag inte missat något?
Men däremot är trycket bara upp till 8 bar. Finns det några verktyg som kräver mer än 8 bar? Varken pickorna eller sprutorna jag tittade på gjorde det, men tänkte så jag inte missat något?