Sådärja, golvet på plats! :D

Nylagd ljus laminatgolv med spacklade gipsskivor på väggarna i ett oinrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Laminatgolvet är alltså Ikeas Tundra som just nu säljs ut för 69 kr/m2. Vår budget var 300 kr/m2 :D
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Ang. luftspalten, är takfoten öppen så att luft kan strömma igenom och ut på andra sidan taket? Eller räcker det med att endast ha en spalt mellan isolering och råspont med stillastånde luft?
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
J JAPLH skrev:
Ang. luftspalten, är takfoten öppen så att luft kan strömma igenom och ut på andra sidan taket? Eller räcker det med att endast ha en spalt mellan isolering och råspont med stillastånde luft?
Hej! Det är öppet en 4-5 cm spalt hela vägen från takfot upp till nock (och ner igen på andra sidan) i respektive takstolsfack. Det finns inget stopp (eller utsläpp) uppe i nock. Däremot kan luften inte röra sig "tvärs" takstolsfacken pga takstolarna.

Det är väl inte att rekommendera att ha stillastående luft, dvs oventilerat.
 
M Mag1c skrev:
Hej! Det är öppet en 4-5 cm spalt hela vägen från takfot upp till nock (och ner igen på andra sidan) i respektive takstolsfack. Det finns inget stopp (eller utsläpp) uppe i nock. Däremot kan luften inte röra sig "tvärs" takstolsfacken pga takstolarna.

Det är väl inte att rekommendera att ha stillastående luft, dvs oventilerat.
OK jag förstår din konstruktion. Men behöver inte luft kunna komma in utifrån? Dvs. bör det inte finns hål igenom fasden så att luften kan bytas ut? Det är ingen kritik mot din konstruktion, utan mer en allmän fråga.
 
J JAPLH skrev:
OK jag förstår din konstruktion. Men behöver inte luft kunna komma in utifrån? Dvs. bör det inte finns hål igenom fasden så att luften kan bytas ut? Det är ingen kritik mot din konstruktion, utan mer en allmän fråga.
Jo, det är en lika bred/hög öppning/spalt längst ned i takfoten i varje takstolsfack där frisk utomhusluft kan komma in. Det är alltså en rektangulär kanal i varje fack som är öppen i båda ändar (resp. takfot). Endast ett fågel/insektsnät sitter för insläppen.
 
M Mag1c skrev:
Laminatgolvet är alltså Ikeas Tundra som just nu säljs ut för 69 kr/m2. Vår budget var 300 kr/m2 :D
Åh, et får jag kolla på i morgon när vi äter julbord. Har planer på att bygga om två små sovrum och en korridor till två mellanstora sovrum.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Jo, det är en lika bred/hög öppning/spalt längst ned i takfoten i varje takstolsfack där frisk utomhusluft kan komma in. Det är alltså en rektangulär kanal i varje fack som är öppen i båda ändar (resp. takfot). Endast ett fågel/insektsnät sitter för insläppen.
Då förstår jag.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Målaren klar, nu är det dags för dörrkarm, fönstersmygar och lister.

Renoverat vitt rum med nytt golv och nymålade väggar, i väntan på dörrkarm och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 7 till
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Målaren klar, nu är det dags för dörrkarm, fönstersmygar och lister.

[bild]
Skönt!!!
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Dörrkarm, dörr och staket runt trappen på plats.

Vit dörrkarm och dörr med trähandtag och vitt staket med trätoppar runt en trappuppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Målaren klar, nu är det dags för dörrkarm, fönstersmygar och lister.
Jäklar vilket tempo ni håller, klart imponerad och ser väldigt fint ut på bilderna. Hur är det med ljuddämpning till undervåningen, hörs det mycket när man klampar runt på golvet där uppe? Jag funderar på om man ska köra mellanbjälklag med isolering + golvspånskiva + golvgips innan man tar det riktiga golvet.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jäklar vilket tempo ni håller, klart imponerad och ser väldigt fint ut på bilderna. Hur är det med ljuddämpning till undervåningen, hörs det mycket när man klampar runt på golvet där uppe? Jag funderar på om man ska köra mellanbjälklag med isolering + golvspånskiva + golvgips innan man tar det riktiga golvet.
Tackar, ska printa ut det berömmet och hänga upp på väggen ;)

Vi har kvar ca 50-60 cm lösull i mellanbjälklaget och toppade även upp det med isolerskivor där lösullen sjunkit ihop och sen golvspån, foam och laminatgolv på det. Än så länge upplever vi att det är minst lika tyst som mellan de två befintliga våningarna. Mest ljud har tidigare kommit via trapphuset, så där har vi haft nåt tjusigt tygstycke på väggen som dämpat mycket av ljuden.
 
Du pratade tidigare om ritning för avväxlingen av bjälklaget vid trapphålet. Den är jag mycket nyfiken på då det är ett av de stora frågetecken jag har inför att sätta igång hemma hos oss.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Du pratade tidigare om ritning för avväxlingen av bjälklaget vid trapphålet. Den är jag mycket nyfiken på då det är ett av de stora frågetecken jag har inför att sätta igång hemma hos oss.
Stämmer bra, tack för påminnelsen! :oops:

Så här såg ritning och kort beskrivning ut:

Arkitektonisk ritning av en byggnadsgrundplan i skala 1:50 med markeringar för balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handskriven byggritning med anvisningar och måttangivelser på en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick dessutom ett intyg som sa att konstruktionen håller och att verkligheten ser ut som på ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.