13th Marine 13th Marine skrev:
Själv saknar jag allt utom pelarborren, så det hade blivit ett lite större projekt att köpa in sakerna för min del :)

Kan tilläggas att det billigaste sättet att få tag på 10st 16.5mm diameter 77cm långa rör i borstat stål är att köpa IKEAs Tjusig. Då kostar varje rör 19,9kr stycket.
Fast det ser ut som att du behöver 12?
 
  • Gilla
carlbanan och 1 till
  • Laddar…
Det är korrekt!
Men jag kom hem strax efter egen läggningstid igår och kunde inte riktigt motivera mig till att öppna paket nr 2 ;)
 
@Ezcobar
En viktig sak när du klyver fram kilar i cirkelsåg mot mall eller gigg.

Den tunna änden skall vara först genom klingan. Om biten skramlar lite händer inget. I något skede så kommer kilen/smalnande benet ligga lös i mallen.

Har du den tjocka änden först kan en darrning göra att den kilas fast mellan mall och klinga. Då smäller det. Har du inte rätt kroppsställning och håller fast på ett dåligt sätt är det stor risk att skada sig.

mvh Findus
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv saknar jag allt utom pelarborren, så det hade blivit ett lite större projekt att köpa in sakerna för min del :)

Kan tilläggas att det billigaste sättet att få tag på 10st 16.5mm diameter 77cm långa rör i borstat stål är att köpa IKEAs Tjusig. Då kostar varje rör 19,9kr stycket.
Tänkte precis fråga om det var IKEA Grundtal (kökshyllan) när jag såg detta inlägget.
Snyggt, funderar på nåt liknande som trappräcke.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Shit. Grundtal har ju bättre pris! Och finns i längre längder.
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Ännu en @findus42 mall, denna gång för att fälla in ventilationsgaller i sockeln. Sjukt snabbt o smidigt det där mallkonceptet.

....snart är köksbygget klart, ska bli skönt att snickra på riktigt igen.

Trämallsida med utsågat område för ventilationsgaller vid sidan om vita socklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälist med utsågat fack för ventilationsgaller, verktyg och galler på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ventilationsgaller inbyggt i en träsockel vid en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ConnyK och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Ezcobar
En viktig sak när du klyver fram kilar i cirkelsåg mot mall eller gigg.

Den tunna änden skall vara först genom klingan. Om biten skramlar lite händer inget. I något skede så kommer kilen/smalnande benet ligga lös i mallen.

Har du den tjocka änden först kan en darrning göra att den kilas fast mellan mall och klinga. Då smäller det. Har du inte rätt kroppsställning och håller fast på ett dåligt sätt är det stor risk att skada sig.

mvh Findus
Jag förstår inte riktigt hur du menar @findus42 . Det som är kvar och är själva biten jag ska använda sitter fast på jiggen. Den lossnar inte. Tänker du på resterna som jag sågar bort?
 
Tror @Findus menar att om den tunna änden är det sista som släpper på det du sågar bort kan den dras ner mellan klingan och bordet. Då finns det risk att den tjocka delen kommer mot dig som en katapult.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Precis. Det gäller även om kilen sitter fast i en gigg. Handlar det on en 7,5 hp såg med 450 klinga så vinner sågen över giggen även om den är rejält tung,

Det blir stabilare om biten är fastspänd i giggen. Festool-tvingar är troligen bäst. Men om det lossnar ändå blir överraskningen desto större. En överraskning som helt kan undvikas med rätt körriktning.

Teoretiskt kan du få renare snitt genom att såga med fibrerna. I min mening är det idioti att använda en farligare metod för att slippa två extra tag med putsklots och sandpapper på var sida.

Om man absolut känner att man måste ha medmatning är det vertikalfräs med mall och mallring man skall använda istället för sågen.

Mvh Findus
 
Jag gör den där operationen på bandsågen med en liknande jigg. Därefter ett finslick på rikten eller med en handhyvel. Ett bra band i sågen underlättar. Jag kör, som jag har skrivit om många gånger tidigare, med hårdmetalltandade blad från Lenox. Ett grovtandat Woodmaster CT och ett mer fintandat Trimaster. Det senare sitter oftast i sågen som allroundblad.
 
Jag har alltid gjort som Findus säger då jag sågar kilar. Sågar från tunna ändan mot tjocka. Att såga andra vägen känns för farligt.
 
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är som är farligt. Att den kilformade biten man sågar bort skall dras ned och fastna mellan klingan och ilägget? Använder ni inte zero clearance ilägg?

Själv sågar jag alltid så att det jag ska ha kvar ligger mot jiggen och den tjocka delen på det man ska ha kvar blir det första som träffar sågbladet, det går inte ens att vinkla jiggen på något annat sätt. I min jigg spänner jag inte fast något alls. Det är en sån här, faktiskt väldigt bra!
Gul sågjigg monterad på arbetsbänk med fastklämd träbit nära sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
findus42 findus42 skrev:
Har du den tjocka änden först kan en darrning göra att den kilas fast mellan mall och klinga. Då smäller det. Har du inte rätt kroppsställning och håller fast på ett dåligt sätt är det stor risk att skada sig.
Typ såhär:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skiner-och-verktyg.82640/page-18#post-2431641

V vectrex skrev:
Använder ni inte zero clearance ilägg?
Tack vare dig så gör jag det oftast numera... ;)
https://www.byggahus.se/forum/threa...skiner-och-verktyg.82640/page-18#post-2431744
Men tyvärr så började det bli lite sprickor i ditt fina ilägg sist jag plockade ur det så det börjar bli dags att tillverka några nya. Fast mina får nog bli i lite mindre lyxigt material.
 
Äntligen lite verkstadstid och då blev det verkligen upp som en sol och ner som en pannkaka.

Började med att jag för en gångs skull kom ihåg att dominon inte är kompatibel med 12mm material, hade någon svag idé som jag snott härifrån (Ola C?) i bakhuvudet och skred till verket med ett 16mm VP-rör.

Ett verktyg för träbearbetning på en arbetsbänk med märket "BILTEMA" synligt på ett VP-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten plastbit som man kan klicka på axeln som dominon löper på, perfekt att ha i lådan till nästa tillfälle man kör med 12mm material (om man nu kommer ihåg begränsningen då).

Sedan var det dags för lite mallfräsning, kom halvvägs på ett hål innan jag insåg att lagret hade skrotat. Vore nog bra att hålla sig borta från billiga stål...

Närbild på ett fräsverktyg med synligt skadat lager och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessvärre gick både mallen och arbetsstycket åt fanders... ;/
 
H
V vectrex skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är som är farligt. Att den kilformade biten man sågar bort skall dras ned och fastna mellan klingan och ilägget? Använder ni inte zero clearance ilägg?

Själv sågar jag alltid så att det jag ska ha kvar ligger mot jiggen och den tjocka delen på det man ska ha kvar blir det första som träffar sågbladet, det går inte ens att vinkla jiggen på något annat sätt. I min jigg spänner jag inte fast något alls. Det är en sån här, faktiskt väldigt bra!
[bild]
det är väl att klingan skjuter iväg något. som är risken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.