De kör ju en kampanj nu som verkat extremt prisvärd, ner till 0.99% på 1 år.
https://www.landshypotek.se/bolan-till-hus/

Vi anmälde intresse i helgen och automatvärderingen pekar på att vi skulle kunna få 0.99%. Om allt går igenom kommer vi slå till direkt (vi sparar ca 14000:-/år innan ränteavdragen järmfört med nuvarande bolån).

Någon mer som kommer slå till eller har erfarenheter?

Hittar ingen tråd om just detta men det är flera som uppgett 0.99% i boräntelistan de senaste dagarna :)

Verkar utmärkt om man har <50% belåning. Tack för tipset, skall kontakta dem.

D Dsl skrev:
[länk]

Vi anmälde intresse i helgen och automatvärderingen pekar på att vi skulle kunna få 0.99%. Om allt går igenom kommer vi slå till direkt (vi sparar ca 14000:-/år innan ränteavdragen järmfört med nuvarande bolån).

Hittar ingen tråd om just detta men det är flera som uppgett 0.99% i boräntelistan de senaste dagarna :)
Vad har ni för ränta nu?
Vad händer med erbjudandet efter år 1?

A
Jag skulle klippt men är belånad mer än 50%.. Har sparkontot hos dem och änsålänge finns pengarna kvar :)
Ett tips är att också kolla med SBAB dem kan ge en indikation direkt på telefon utefter belåning m.m.

Jag kollade med dem. Erbjudandet gäller endast villa, ej bostadsrätt, och du behöver ha/flytta hela huslånet hos Landshypotek.

L
D Dsl skrev:
[länk]

Nappade själv på detta och sparade litegrann. Dock får man så klart förhandla om ett år precis som med alla banker.

M Mag1c skrev:
Jag kollade med dem. Erbjudandet gäller endast villa, ej bostadsrätt, och du behöver ha/flytta hela huslånet hos Landshypotek.
Jag tror inte någon av de vanliga bankerna (då tänker jag inte på Bluestep etc) tillåter att man bara flyttar en del av sitt lån eftersom de vill ha hela säkerheten.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror inte någon av de vanliga bankerna (då tänker jag inte på Bluestep etc) tillåter att man bara flyttar en del av sitt lån eftersom de vill ha hela säkerheten.
Så kan det vara. Vi har bara bytt långivare två gånger tidigare och då flyttade vi hela lånet.

Jag skrev infon eftersom jag inte tyckte att det framgick tydligt vad som gällde för detta erbjudandet.

Vi kommer nog också slå till på Landshypotek i ett år. Om nu inte vår nuvarande bank matchar räntan. Ska bli spännande att se vad de säger. Kul att det börjar komma flera alternativ till de traditionella bankerna när det gäller bolånemarknaden.

För vår del kommer vi hamna på 1,09% vilket känns helt ok. De var hårda på 50%-gränsen. Enligt deras autovärdeing hamnade vi snubblande nära på 51,5% belåning.

Jag fyllde i deras formulär på nätet och fick värderingen direkt. Några dagar senare ringde en handläggare från dem med ett erbjudande.

Vårt lån flyttades till Landshypotek 1/12. Jag hoppas att de har ett bra erbjudande igen om ett år annars hoppas jag att det finns utrymme kvar hos Avanza att flytta lånet dit om ett år. Skönt att ha ett lån utan en massa hakar och utan att man måste sälja sin själ till banken!

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Nu har vi också skickat in en ansökan till Landshypotek Bank om att flytta vårt bolån till dem. Vår befintliga bank Swedbank ökade vår ränta från 1,10 till 1,62% häromdagen när vår ränterabatt löpte ut, trots att vår bankman ungefär en vecka tidigare lovade att vår ränterabatt inte skulle förändras.

Nu har vi inte längre så stort bolån som tidigare ("bara" 1,38 miljoner) men Swedbanks räntejustering ökade vår räntekostnad från 15 240 kronor per år (1 270 per månad) till 22 356 per år (1 863 per månad). Om vi nu istället byter till Landshypotek och får en ränta på 0,99% under ett år så sjunker årskostnaden till 13 656 kronor (1 138 per månad). 22 356-13 656 är en besparing på 8 700 kronor.

Nu har vår ansökan inte behandlats än men än så länge så har det tagit ca 15 minuter att flytta lånet. Jag loggade in mig med hjälp av mitt mobila bankid på Landshypoteks hemsida och fyllde i en wizard och jag behövde inte prata med någon på telefon. Mycket smidigt så här långt. Tänk om det var så här enkelt att flytta mellan alla banker. Fortsättning följer.

• Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Bra där. Tänk om alla skulle byta ögonaböj när man får en sån kalldusch!

Landshypotek skickade ett gäng papper att fylla i. Sen ringde de upp och sa att allt var klart. Det enda man kan göra för att snabba på är att beställa ett amorteringsunderlag på sitt befintliga lån. Det skall bifogas när man skickar in den signerade ansökan på papper. Oerhört lite ansträngning krävdes från min sida.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Fyllde du i ansökan digitalt eller ringde du dom? Anledningen till att jag frågar är att det kom upp fel adress automatiskt men rätt fastighetsbeteckning. Och adressen gick att ändra. Vill bara inte de ska skicka till fel adress utifall de behöver skicka något.

Jag fyllde bara i digialt, och eftersom min sambo också äger och lånar 50% fick hon också logga in och bekräfta ansökan.

Ok, då gjorde vi likadant. Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.