Hej,

Har, liksom noterat i en del trådar här, tidigare dåliga erfarenheter av väldigt höga materialpåslag vid anlitande av elektriker. I ett nyligen genomfört jobb trodde jag att hade garderat mig i mitt skriftliga avtal där det står att materialpriser skall vara inköpspris plus 10% påslag. Inköpspris skall vara vad elektrikern de facto köper för från grossist inklusive eventuella rabatter de har.

Nu kom så materialdelen i fakturan och elkabel var t.ex. mer än dubbelt så dyrt som jag köper själv som konsument på elbutik.se. När jag bad om bevis för att inköpspriset stämmer i fick jag istället för deras egna fakturor en nyprintad offert från grossisten till elektrikern där förstås priset stämmer exakt med deras faktura. I en offert kan man förstås skriva vad som helst.

Innan jag tjafsar mer vill jag bara veta; borde inte inköpspriser från grossist plus påslag 10% (och moms) ligga i närheten av konsumentpris eller något över? I varje fall inte mer än 100% över? Ta FK 1,5 Draka-kabel som exempel som kostar 320 kr inkl moms för 100m på elbutik (https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-draka). Min elektriker menar att hans inköpspris från grossist är ca 700 kr inkl moms. Då skall jag alltså betala 770 kr inkl moms efter 10% påslag. Det kan väl aldrig stämma? Tacksam för feedback, har letat i trådar och läst en del men inte sett några tydliga svar.

(Och vi pratar stora mängder kabel, totalt nästan 1000 meter)

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Du har tyvärr blivit blåst. Inte ens elfirmans inköpskvitton räcker som "bevis" eftersom man kan trixa med det också.
Jag betalar ca: 200 kr ex moms för 100 m FQ, ännu billigare för FK men det börjar bli svårt att få tag på. Enligt ditt skriftliga avtal hade du fått betala 275 kr för 100 m FQ.
Fast jag hade troligtvis begärt högre timpeng eftersom 10% påslag ger för lite med min timpeng. (Det är iof en annan fråga som redan har avhandlats i många andra trådar.)

Vad det gäller offerten har de antagligen gjort den själva. Man kan logga in hos de flesta grossister och göra egna offerter där man väljer listpris som pris. Den ser ut att komma från grossisten med deras logga men görs alltså själv av kunden.

Hur som helst, väldigt fult gjort av elfirman.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tack för info - då var det som jag trodde. Men hur man kan de trixa med inköpskvitton? Att de köper till låtsaspris och sen returnerar?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
K Krokofanten skrev:
Tack för info - då var det som jag trodde. Men hur man kan de trixa med inköpskvitton? Att de köper till låtsaspris och sen returnerar?
Om jag förstått det rätt kan man få ett förhöjt (sämre) rabattbrev under en period och få tillbaka pengar som motsvarar höjningen efter den perioden. Du får inköpskvitton som vanligt när du handlar men pengarna du får tillbaka kallas för bonus och redovisas inte eftersom de kan fås ut långt senare.
Så var det för några år sedan men jag vet inte om det förekommer idag, det kanske är hårdare reglerat nu.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
De kan ha ett avta dom ger kick back.
Det där låter definitivt som bedrägeri. Har du ett avtal som säger inköpspris +10% då ska de inte fejka något annat. Ett vanligt sätt är ju annars att offerera enligt grosistprislista, vilket inte är vad de betalar.

Du kan vara säker på att de i alla fall inte betalar mer än de priser du hittar.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
När jag tittar på rabatter på Ahlsels listpriser på elartiklar har jag aldrig sett en rabatt under 70% på det avtal jag har tillgång till (ej ett avtal för elektriker). Normalt är rabatten på kabel runt 80% beroende på. Listpriset på Ahlsel är från början långt över elbutik.se men hamnar oftast i samma härad efter rabatten.

• Gilla
Carl Andersson och 4 till
  • Laddar…
Köpte ut några rullar fq på elektroskandia i panik för det fanns mindre i bilen än vad jag trodde. När fakturan kom var priset 2,65 per meter. Då har vi kanske inte särskilt bra priser eftersom vi knappt installerar fq. Men på de inpriserna skulle vi behöva ta ut strax över 3 kr per meter netto för att täcka hantering och svinn. Allt över är ocker!
Eller väldigt lågt timpris.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara så att elektrikern inte ens förstått vad begreppet inköpspris är och på så sätt tror att det som ska faktureras är grossistens listpris + 10%. Så mitt förslag till TS är att ta en vända till och pedagiskt förklara vad som överenskommits i kontraktet.

Jag minns en gammal tråd där hantverkarformuläret kom upp där man också avtalar på samma sätt kring inköpspris och påslag och det var en närmast bisarr diskussion från vissa hantverkare att det var grossistens prislista och inte inköpspriset som avses. Så i bästa fall ligger ett missförstånd bakom ett det borde vara snabbt löst och i värsta fall är det ett riktigt fult sätt att försöka blåsa TS.

Mitt tips till TS om hantverkaren inte ger med sig är att ta priset från Elbutik, lägg på 10% och betala det och bestrid resten. Då får hantverkaren dra det vidare och ska då visa att hans inköpspris är det som påstås.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Det vanliga är att man får en följesedel eller kvitton på uttaget material där listpris anges. Det brukar faktiskt framgå om det är listpriset.

Sedan kommer en faktura med rabatten.

Fakturan är ett bra underlag att använda.
Då är det bara kickbacken som återstår och såå enorm brukar den inte vara.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
K
Jag läste lite om kickbacken hos olika grossister och den kan ju lätt vara upp mot 25% om det är mycket eller lite är ju svårt att veta.. Själv betalade jag 3,2 kr/m för min fk..

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det skulle vara intessant att se vad som skulle hända om man drev det som ett bedrägerimål.

Hur motiveras kickback upplägg egentligen. Att syftet är att lura slutkunden är ganska uppenbart, men det kan ju inte vara en officiell orsak.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
hsd
Syftet med rabatter och kickback är att få hela försäljningen till hantverkarna
Liknande förekommer i vvs och bygg

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
A
På Ahlsell kan man själv skapa offerter online, en med deras pris , utan pris och den du troligen fått med listpris.

Begär att få ta del av fakturan från Ahlsell.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Branschorganisationerna borde rimligtvis ta tag i eländet och städa upp i prissättningen som bara drar ner framförallt el och VVS-branschens rykte där det finns allt för många som utnyttjar kunders okunskap. Och i TS fall är det rimligtvis bedrägeri om man avtalat inköpspris + ett påslag och man sedan fakturerar ett listpris + påslag.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Jag som inte har köpt en meter kabel från Ahlsell få betala 5:- metern plus moms. Det verkar osannolikt att en elfirma som köper kabel regelbundet inte har betydligt bättre rabatt.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.