De kör ju en kampanj nu som verkat extremt prisvärd, ner till 0.99% på 1 år.
https://www.landshypotek.se/bolan-till-hus/
Vi anmälde intresse i helgen och automatvärderingen pekar på att vi skulle kunna få 0.99%. Om allt går igenom kommer vi slå till direkt (vi sparar ca 14000:-/år innan ränteavdragen järmfört med nuvarande bolån).
Någon mer som kommer slå till eller har erfarenheter?
Hittar ingen tråd om just detta men det är flera som uppgett 0.99% i boräntelistan de senaste dagarna
https://www.landshypotek.se/bolan-till-hus/
Vi anmälde intresse i helgen och automatvärderingen pekar på att vi skulle kunna få 0.99%. Om allt går igenom kommer vi slå till direkt (vi sparar ca 14000:-/år innan ränteavdragen järmfört med nuvarande bolån).
Hittar ingen tråd om just detta men det är flera som uppgett 0.99% i boräntelistan de senaste dagarna
Vad har ni för ränta nu?D Dsl skrev:De kör ju en kampanj nu som verkat extremt prisvärd, ner till 0.99% på 1 år.
[länk]
Vad händer med erbjudandet efter år 1?
Nappade själv på detta och sparade litegrann. Dock får man så klart förhandla om ett år precis som med alla banker.D Dsl skrev:De kör ju en kampanj nu som verkat extremt prisvärd, ner till 0.99% på 1 år.
[länk]
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag tror inte någon av de vanliga bankerna (då tänker jag inte på Bluestep etc) tillåter att man bara flyttar en del av sitt lån eftersom de vill ha hela säkerheten.M Mag1c skrev:
Så kan det vara. Vi har bara bytt långivare två gånger tidigare och då flyttade vi hela lånet.Per Eskilsson skrev:
Jag skrev infon eftersom jag inte tyckte att det framgick tydligt vad som gällde för detta erbjudandet.
Vi kommer nog också slå till på Landshypotek i ett år. Om nu inte vår nuvarande bank matchar räntan. Ska bli spännande att se vad de säger. Kul att det börjar komma flera alternativ till de traditionella bankerna när det gäller bolånemarknaden.
För vår del kommer vi hamna på 1,09% vilket känns helt ok. De var hårda på 50%-gränsen. Enligt deras autovärdeing hamnade vi snubblande nära på 51,5% belåning.
Jag fyllde i deras formulär på nätet och fick värderingen direkt. Några dagar senare ringde en handläggare från dem med ett erbjudande.
För vår del kommer vi hamna på 1,09% vilket känns helt ok. De var hårda på 50%-gränsen. Enligt deras autovärdeing hamnade vi snubblande nära på 51,5% belåning.
Jag fyllde i deras formulär på nätet och fick värderingen direkt. Några dagar senare ringde en handläggare från dem med ett erbjudande.
Vårt lån flyttades till Landshypotek 1/12. Jag hoppas att de har ett bra erbjudande igen om ett år annars hoppas jag att det finns utrymme kvar hos Avanza att flytta lånet dit om ett år. Skönt att ha ett lån utan en massa hakar och utan att man måste sälja sin själ till banken!
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Nu har vi också skickat in en ansökan till Landshypotek Bank om att flytta vårt bolån till dem. Vår befintliga bank Swedbank ökade vår ränta från 1,10 till 1,62% häromdagen när vår ränterabatt löpte ut, trots att vår bankman ungefär en vecka tidigare lovade att vår ränterabatt inte skulle förändras.
Nu har vi inte längre så stort bolån som tidigare ("bara" 1,38 miljoner) men Swedbanks räntejustering ökade vår räntekostnad från 15 240 kronor per år (1 270 per månad) till 22 356 per år (1 863 per månad). Om vi nu istället byter till Landshypotek och får en ränta på 0,99% under ett år så sjunker årskostnaden till 13 656 kronor (1 138 per månad). 22 356-13 656 är en besparing på 8 700 kronor.
Nu har vår ansökan inte behandlats än men än så länge så har det tagit ca 15 minuter att flytta lånet. Jag loggade in mig med hjälp av mitt mobila bankid på Landshypoteks hemsida och fyllde i en wizard och jag behövde inte prata med någon på telefon. Mycket smidigt så här långt. Tänk om det var så här enkelt att flytta mellan alla banker. Fortsättning följer.
Nu har vi inte längre så stort bolån som tidigare ("bara" 1,38 miljoner) men Swedbanks räntejustering ökade vår räntekostnad från 15 240 kronor per år (1 270 per månad) till 22 356 per år (1 863 per månad). Om vi nu istället byter till Landshypotek och får en ränta på 0,99% under ett år så sjunker årskostnaden till 13 656 kronor (1 138 per månad). 22 356-13 656 är en besparing på 8 700 kronor.
Nu har vår ansökan inte behandlats än men än så länge så har det tagit ca 15 minuter att flytta lånet. Jag loggade in mig med hjälp av mitt mobila bankid på Landshypoteks hemsida och fyllde i en wizard och jag behövde inte prata med någon på telefon. Mycket smidigt så här långt. Tänk om det var så här enkelt att flytta mellan alla banker. Fortsättning följer.
Bra där. Tänk om alla skulle byta ögonaböj när man får en sån kalldusch!
Landshypotek skickade ett gäng papper att fylla i. Sen ringde de upp och sa att allt var klart. Det enda man kan göra för att snabba på är att beställa ett amorteringsunderlag på sitt befintliga lån. Det skall bifogas när man skickar in den signerade ansökan på papper. Oerhört lite ansträngning krävdes från min sida.
Landshypotek skickade ett gäng papper att fylla i. Sen ringde de upp och sa att allt var klart. Det enda man kan göra för att snabba på är att beställa ett amorteringsunderlag på sitt befintliga lån. Det skall bifogas när man skickar in den signerade ansökan på papper. Oerhört lite ansträngning krävdes från min sida.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Fyllde du i ansökan digitalt eller ringde du dom? Anledningen till att jag frågar är att det kom upp fel adress automatiskt men rätt fastighetsbeteckning. Och adressen gick att ändra. Vill bara inte de ska skicka till fel adress utifall de behöver skicka något.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Ok, då gjorde vi likadant. Tack.