Så här går du tillväga när du luftar elementen:

1. Stäng av cirkulationspumpen för värmesystemet.

2. Lufta samtliga radiatorer genom att öppna luftningsventilen (nippeln) med hjälp av en elementnyckel. (Har du ingen elementnyckel finns det att köpa på närmaste bygghandel.) När luften pyst ut och vatten börjar rinna skruvar du åt ventilen.

3. Eventuellt måste du efteråt fylla på värmesystemet med vatten. Börja med att kontrollera tryckmätaren som sitter vid expansionskärlet. För en normal enplansvilla bör trycket vara cirka 1 bar. Vid påfyllning vrider du påfyllningsventilens ratt och stänger ventilen när du uppnått korrekt tryck.

4. Sätt på cirkulationspumpen igen. Lyssna om cirkulationspumpen "snurrar".

5. Upprepa samma procedur om felet återkommer. Det kan ta några veckor att bli av med all luft.

https://www.byggahus.se/varme/lufta-element
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag hade stora problem med kluckande ljud från elementen i en enplans älvsbyhus efter att vi bytt till fjärrvärme. Rekommendationerna jag fick var att utöka trycket från en till två bar, stänga av cirkulationspumpen, vänta 5 minuter, lufta. Vi fick aldrig väck problemet riktigt så vi installerade en automatisk avluftare, typ en sådan här https://www.rskdatabasen.se/kategor...uftavskiljare/pneumatex-zeparo-zut-4845762-14
Nu har vi inga problem mer.
 
Vi hade liknande problem för några år sedanoch testade allt efter konstens alla regler. En granne är rörmokare och efter lite tips slutande med ett ingrepp på två punkter i systemet. Han satte in automatiska avluftare vid pumpen samt vid det element som sitter på vår högsta punkt i garaget. Efter detta tog det några veckor sen har vi aldrig haft problemet igen, jag kollar av tryckmätare då och då, har efterfyllt max två gånger.
Jag kan fixa en bild senare idag om det skulle vara intressant.
 
Några tankar kring felsökning:
1. Om huset har ett värmesystem med enkelrör, det kan vara flera slingor med enkelrör, så är det mindre bra att dra tunna rör till ett nytt element i badrummet. Detta eftersom värmeslingan stryps onödigt mycket jämfört med andra slingor i huset (om det finns fler slingor), vilket bidrar till kalla element i den strypta slingan.
2. Om huset har enkelrör och om nya elementet i badrummet har ett ventilhus inställt för (eller konstruerat för) dubbelrör så stryps slingan helt då elementet i badrummet stängs av helt.
3. Om renoveringen är gjord av någon som inget begriper så är sannolikheten för fel 50%.
4. Om huset har dubbelrör så har du inga av problemen ovan.
5. Mät temperaturen på alla till- och från-rör i hela huset. Mät tempen till och från (alla slingor om flera) vid cirkulationspumpen. Plocka fram eller gör en ritning på hur rören går i huset. Dra slutsatser.
6. Om det har funkat bra och helt plötsligt inte funkar så är det inget systemfel. Då är det något som proppat igen, gått sönder, givit upp, eller bero på något ändra beteende i huset.
 
Det här med att stänga av cirkulationspumpen måste ha minimal påverkan. Är det något gammalt som ligger kvar och spökar då det inte gick att lufta på pumpen?

Automatiska avluftar bör installeras med avstängningsventil då de i vissa fall får motsatt effekt. Då kan man ha avluftaren öppen någon vecka eller två och sedan stänga. Återkommer det luft är det något fel på systemet ==> det läcker ut vatten.
 
O Oxsar skrev:
Det här med att stänga av cirkulationspumpen måste ha minimal påverkan. Är det något gammalt som ligger kvar och spökar då det inte gick att lufta på pumpen?
Vill man avlufta kortare tid -> cirk.pump av eller längre tid -> cirk.pump på. Inte svårare val än så.
Att ha cirk.pumpen avstängd är vedertagen metod pga den fungerar då luften efterhand samlas på de höga punkterna i värmesystemet istf. att den far runt i form av små bubblor med "hjälp" av pumpen.
 
W Wiggen skrev:
Misstänker jag har en tjurig luftbubbla nånstans i systemet. Elementen är kall på ena sidan av huset samt en gavel. Jag har prövat lufta elementen utav tusen men får inte fyr i dom.

Då jag luftat har jag gjort följande:

Stängt av cirkulationspumpen
Börjat med elementen nere och närmast pannan, arbetat metodiskt runt för att avsluta med elementet på högsta punkten.

Luftat flera timmar i går och fyllde på systemet mellan varven så trycket ligger på 1,2 bar (slutetsystem).

Finns det några andra "tjyvtricks" som att exempelvis öppna två samtidigt på nått strategiskt sätt?
Helt rätt att stänga cirk.pumpen, men har du kollat trycket i expansionskärlet? min erfarenhet säger att ett gammalt kärl utan förttryck kan ställa till det. iaf. när det gäller väldigt höga hus.
troligen gäller samma i villor.
 
U Urban1 skrev:
Vill man avlufta kortare tid -> cirk.pump av eller längre tid -> cirk.pump på. Inte svårare val än så.
Att ha cirk.pumpen avstängd är vedertagen metod pga den fungerar då luften efterhand samlas på de höga punkterna i värmesystemet istf. att den far runt i form av små bubblor med "hjälp" av pumpen.
Så om jag har pumpen avstängd skulle jag exempelvis behöva lufta 2 gånger istället för med pump på 3 gånger?

Nja tror det har ytterst liten påverkan så att man kan bortse ifrån vilken metod man väljer. Men ska hålla ögonen öppna så ska jag försöka bli övertygad om att det du säger stämmer:)
 
Hade själv ett sådant problem. Det visade sig efter lång kontroll av allt annat att styrkortet för pannan var felaktigt. Det visade att det var 8 grader varmare ute än i verkligheten. För lite värme släpptes ut och bara en del värme nådde fram. När det var - 15 ute hade vi 14 grader inne.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
O Oxsar skrev:
Så om jag har pumpen avstängd skulle jag exempelvis behöva lufta 2 gånger istället för med pump på 3 gånger?
Med pumpen avstängd och med rätt förfarande i övrigt är det 1 gång som gäller.
Hur många gånger det måste göras med pumpen igång vet jag inte då jag aldrig har provat det av förekommen anledning.
 
W Wiggen skrev:
Misstänker jag har en tjurig luftbubbla nånstans i systemet. Elementen är kall på ena sidan av huset samt en gavel. Jag har prövat lufta elementen utav tusen men får inte fyr i dom.

Då jag luftat har jag gjort följande:

Stängt av cirkulationspumpen
Börjat med elementen nere och närmast pannan, arbetat metodiskt runt för att avsluta med elementet på högsta punkten.

Luftat flera timmar i går och fyllde på systemet mellan varven så trycket ligger på 1,2 bar (slutetsystem).

Finns det några andra "tjyvtricks" som att exempelvis öppna två samtidigt på nått strategiskt sätt?
Det jag tänker på i första hand är att radiatorventilerna har hängt sig där du har kallt. Du har knappast misslyckats med avluftningen (även om det blir ännu bättre med tipsen du fått här.)
När radiatorventilerna hänger sig behöver du knacka loss dem. Du demonterar termostaten och kommer då åt stiftet. Känn på stiftet hur det fjädrar och jämför med en radiator som levererar värme så märker du hur det ska vara. Det är vanligt att vissa ventiler fastnar i stängt läge tex. över sommaren. Var försiktig med att knacka på stiftet. Däremot kan du snärta till rejält på ventilhuset med skaftet på skiftnyckel eller dylikt. Rikta mot den tjockaste delen av radiatorventilen (vinkelrät mot stiftet). Då får du gummit i tätningskäglan att hoppa loss från sätet. När detta sker märker du att stiftet börjar fjädra som det ska och det kommer värme.

Sedan vill jag också nämna att det är vanligt med felvänd flödesriktning. I så fall får du kanske värme i radiatorn bara närmast ventilen men inte längre bort. En hel del hus klarar detta ändå p.g.a. marginaler /överdimensioneringar.
 
U Urban1 skrev:
Med pumpen avstängd och med rätt förfarande i övrigt är det 1 gång som gäller.
Hur många gånger det måste göras med pumpen igång vet jag inte då jag aldrig har provat det av förekommen anledning.
3 gånger ungefär ;-).
 
Har du kollat vilket tryck det är i systemet? ska ju ligga på 1-1,5 bar, har jag för mig... Annars fyll på med vatten i systemet.
 
Läste lite mer noggrant. Är det så att du bytt pump och efter det har det slutat att fungera?

Kan det vara så enkelt att pumpen går åt fel håll eller att det även monterades en shunt som kanske är felvänd?
 
V vassmannen skrev:
Har du kollat vilket tryck det är i systemet? ska ju ligga på 1-1,5 bar, har jag för mig... Annars fyll på med vatten i systemet.
Japp 1,2 bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.