P
Här kommer ännu ett badrumsbygge. Tog ledigt från jobbet den här veckan och har fått en del gjort men inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på. Badrummet blir ca 240x180 cm och har dessutom snedtak så dusch direkt till vänster, handfat till höger och toalettstol bredvid. Bredvid duschen ska det så småningom sättas upp en handdukstork. Bilderna är tagna från befintlig toalett som senare ska bli en klädkammare så därför finns där nu ingen vägg vilket underlättar. Tror nästa steg blir att lägga golvet och sedan innerväggarna på det. Känns som det blir enklast och så passar det precis med långa golvspån (240).
Tänkte lägga 8 mm vattenburen golvvärme och på det klinker. På väggarna helkaklat vid duschen och halvkaklat på handfat/toalett sidan. Kom gärna med synpunkter då det är första gången jag bygger badrum.
Ett par före bilder då det tidigare var en del av vårt sovrum men det gjorde jag i våras.
Före-bild av rum med trägolv och ljusa väggar, snart omvandlat till badrum, med en byrå och takkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat renoveringsprojekt av badrum med handfat och spegel, öppen vägg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående badrumsrenovering med blå påsar, jordgolv, spånplattor och en upprivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat badrumsbygge med synliga träbjälkar och rörinstallationer på ett grovt golv, med en vattenpass och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående badrumsbygge med synliga golvbjälkar och rörinstallationer i taket av ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av VVS i ett blivande badrum med synliga träbjälkar och rörledningar i taket på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående badrumsrenovering med blottade rör och träreglar, vattenpass används för att mäta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P
Bygget rullar sakta vidare men nu är det tyngsta gjort. All torv är borta. Uppreglat och vatten och avlopp draget. Återstår att lägga i isolering och sen skruva golvspån. Efter det blir det lite lättare att jobba. Uppreglat bygge med synliga vatten- och avloppsrör samt elinstallationer under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppreglat golv med synliga vatten- och avloppsrör samt elinstallationer under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P
Hamnade visst upp och ner :)
Rören ska fästas upp när det är färdigdraget till stammen.
Öppet golv med träbjälkar där oorganiserade rör och elkablar är framdragna, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Ska bli skönt att få dit spångolvet så
man slipper bryta fötterna.

Öppen golvkonstruktion i ett rum under renovering med synliga rör och isolering, väntar på golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt! Vad har du för budget för allt? Tänkte ge mig på ett likadant bygge inom kort.
 
Säger samma! Ligger i planeringen för att själv göra ett med liknande mått och förutsättningar! Kommer helt klart att följas :)
 
P
Har inte gjort någon budget i detalj men hoppas klara mig på under 50 tkr. Mycket beror väl också på vad vi väljer för kakel,klinker och möbler etc.
Har inte heller någon brådska då vi har 3 toaletter och 2 badrum till så kanske att det kan bli klart framåt påsk. Tänkte försöka bli klar med golvet i veckan så att jag kan ställa in alla verktyg mm och göra lite julfint i hallen utanför. Sen får vi se om det blir nåt gjort under julen eller om man ska ta det lite lungt istället.

Ser ut som jag köpt mtrl för ca 9000:- hittils och det är för reglar, isolering, spångolv, avloppsrör,golvbrunn, pexslang, ny toaförr med karm, skruv etc.
Gissar att det går åt ca 30 kortreglar till väggarna a 1000:- 15mm plywood a 3000.-, gips ca 1000:-
så 5-6000 till innan väggarna är uppe. Säkert 4000:- på flytspackel. vilket gör 10000:- till innan tätskiktet kan börja sättas, vad kan det kosta för ett badrum på 4 kvm ?
 
Redigerat:
P Peter_K skrev:
till innan tätskiktet kan börja sättas, vad kan det kosta för ett badrum på 4 kvm ?
Det beror lite på vad du tänkt dig för tätskikt. Jag själv har studerat och budgeterat rätt så noggrant och är uppe i ca 44k och då saknas elarbete samt lite småsaker här å där. Då mitt badrum kommer ha ungefär samma mått fast med lite mer snedtak så är min beräkning att tätskiktet kommer kosta 8495,79 kr :D och då är det Kiilto Kerasafe som är ett av få tätskikt som klarat alla tester. Så räkna med 8-10k :)

Skönt att ha flera toaletter/badrum förövrigt. Jag har ett så det blir kalabalik när det väl ska renoveras :crysmile:
 
P
Jo det blir nog Kilto. Smidigt då det finns på Bauhaus som även har deras flytspackel om det har någon betydelse. Finns ju billigare alternativ på flyt.
 
Ja men precis! Jag har räknat på Kiilto flyt mest för att jag tänker att allt är komplitabla med varandra, tror inte det gör någon skillnad egentligen men lika bra att ta det säkra före det osäkra. Tänker även att det är bättre ur försäkringssynpunkt om man håller sig till ett och samma varumärke.
 
  • Gilla
Öbo50
  • Laddar…
Gjorde nyligen mitt badrum med kiilto, köpte det från kakelplattan.se, väldigt smidigt. Skrev mina mått och antal hörn o rör sen gav de mig en offert på allt, tätskikt, flytspackel fix, fog o golvvärme 11 000kr för ett badrum på 3.8kvm, 2.3mx1.65m. Bättre priser än Bauhaus har jag för mig när jag jämförde. De har även en Youtube kanal med många videos och mejl/telefon support. ☺
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
P
Ser ut att vara en riktigt seriös och bra återförsäljare. Ska nog överväga att handla därifrån så slipper man köpa onödigt mycket duk tex. då Bauhaus bara har två längder på sin hemsida 10&30 m.
 
P
Då var golvet på plats. Tror jag tar en paus nu till efter jul.
Nyinstallerat golv med verktyg och byggmaterial utspritt runtomkring i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kaboff och 1 till
  • Laddar…
P
Kommit igång igen nu efter nyår. Alla reglar på plats förutom snedtaket. Börjar bli trångt att jobba med sågen nu men står hellre inne än ute i skitvädret.

Inomhusbygge med uppsatta reglar och isolering, såg och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med nya träreglar och synligt badrum, såg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggt rum med synliga reglar och isolering, arbetsbänk med såg och andra verktyg, samt tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med nya reglar och en kap- och gersåg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.