Har problem med trycket i mitt värmesystem, när det inte går så sjunker trycket till nästan 0. Försökte fylla luft i expansionskärlet men fick inte in något allas. Byte kägla (insatsen i ventilen) men ingen skillnad. När jag tog ut den så kom ingen lyft, eller vatten för den delen heller.

Pumpar upp till ca 7-8 bar men ingen luft kommer in, oavsett om käglan sitter i ventilen eller inte. har ca 1 bar i systemet nu, så det borde komma in luft tycker jag.

Hur ser det ut innanför ventilen i expansionskärlet? Kan membranet fastan så pass att ingen luft kommer in?

Är det till att byta expansionskärl som är lösningen?

Att det trycket i systemet går ner till 0 när det är kallt betyder inte att det är för lite luft i expansionskärlet. För att få upp trycket så fyller man på vatten. Balansen är att inte har så mycket vatten att det fyller hela expansionskärlet när systemet är varmt. I så fall har man för litet expansionskärl.

Det låter som att du menar att membranet kanske sitter fast i överkant i expansionskärlet. I så fall skulle hela kärlet vara fyllt med vatten. Det hörs när man knackar på kärlet, det låter väldigt stumt när det är fullt.

På vad sätt visar sig problemet? Hur högt blir trycket när systemet är varmt?

Drar du upp trycket i ett vanligt slutet exp.kärl till 7-8 bar skulle jag springa långt & fort!!!!
Det är definitivt inte gjort för det!!!!
Förtrycket i kärlet ska vara mellan 0,5-1 bar, lite beroende på hur högt ditt hus är (antar att vi pratar villa här).
Om trycket pendlar mycket mellan kallt & varmt system så tyder det på för litet kärl, under förutsättning att gummiblåsan är hel.

Redigerat:
Använder en handpump med mätare på, pumpar man ett vanligt däck så hörman och känner att luften går in, har på samma sätt justerat trycket i en hydrofor och där märker man tydligt att trycket från pumpen går in i behållaren.

Men när jag försöker få in luft i mitt expansionskärl till värmesystemet så händer inget, 3-4 pumptag så visar pumpens mätare 7-8 bar, (jo jag får ta i för att komma dit). Hör inte att något går in i expansionskärlet.

Kärlet värkar stumt om jag knackar på det, känns som att hela är fullt, där av min fundering.

När pumpen jobbar så kommer den upp i ca 0,8 bar, och skulle jag fylla systemet med vatten för att få upp trycket så kommer det senare att ja sjunkit, antar att det är säkerhetsventilen som släpper ut.

Således, om pumpen vilar, nära 0 i tryck, när den jobbar ca 0,8. Bor i villa, källare + två våningar, höjd på system ca 9m gissningsvis.

Gissar därför att det inte finns något utrymme i kärlet, och tänkte då se om det gick att fylla på lite luft men får inte in något alls.

Om trycket stiger så mycket med bara 3-4 pumptag så är med största säkerhet gummiblåsan trasig. Då är det bara att byta kärl.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Det låter mycket riktigt som att blåsa klibbat fast i kärlet. Frågan är om man kanbtesta med att peta med en trubbig pinne. Serbian mer än gå sönder. Funkar det inte är det byte som gäller.

L
Är du säker på att du läser rätt när det gäller trycket
Öppna säkerhetsventilen tills mätaren visar noll , pumpa i till 0,7 bar , därefter öppnar du igen till noll , pumpar till 0,7 bar o.s.v ända till det inte kommer mer vatten och trycket är 0,7 bar ,
då fyller du på vatten till 1,0-1,2 bar , vid den påfyllningen ska mätaren gå sakta upp
( bubblar det i kärlet , bara att byta , hål i blåsan )

Om man pumpar med en vanlig handpump är det väldigt tydligt om det går någon luft eller inte. Atthan tar fel på trycket låter inte heller sannolikt på beskrivningen.

L
Det är en fråga inte defakto om trycket , i övrigt så ska han kontrollera enligt det jag sagt för att komma rätt ,

Jag vågar påstå med 99% säkerhet att ingen luft går in. Om det skulle gjort det så skulle jag sett en förändring på systemets mätare också, vilket jag inte gör.

Så frågan är, kan ett membran "klibba fast" om det under en tid får stå utan luft och trycks mot insidan av kärlet?

Att sticka in något och peta på det känns vanskligt, skulle det paja så har jag en läcka på systemet.

L Liteavvarje skrev:
Är du säker på att du läser rätt när det gäller trycket
Öppna säkerhetsventilen tills mätaren visar noll , pumpa i till 0,7 bar , därefter öppnar du igen till noll , pumpar till 0,7 bar o.s.v ända till det inte kommer mer vatten och trycket är 0,7 bar ,
då fyller du på vatten till 1,0-1,2 bar , vid den påfyllningen ska mätaren gå sakta upp
( bubblar det i kärlet , bara att byta , hål i blåsan )
Jag kan ju inte pumpa i något, hade jag kunnat det så vore det en annan sak.

Skruvar du i ventilen tätar det ju.

L
Ja membranet kan ha klibbar fast , det var en annan på forumet som hade liknande fel och klämde in 5-56 på blåsans sida med en sån där litet som följer med
Tog bort hela luftningsgrejerna först , vem vet kanske det går
du får prova , går det inte så är det nog bara att byta kärl ,
Sista chansen , prova att byte ventilen , den kan ha satt sig och är tvärtät samma sort som till bildäck , skruvas ur och i med en metallskyddsnippel som sitter som skydd på bildäcket
Den har som ett jack som används , man vänder den 180grader gentemot att skruva den på däcknippeln

L
Du kan skruva bort luftnippeln med en skiftnyckel och prova trycka luft genom den ,
då märker du om det släpper igenom luft eller är tät , piggen ska gå att trycka in

Han har ju testat att pumpa utan ventilen monterad. Läser du inte inläggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.