Ikväll är jag på äventyr med Jac o ny maskin t honom:) 160kg pelarborr på g:)
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ikväll är jag på äventyr med Jac o ny maskin t honom:) 160kg pelarborr på g:)
Spännande! Passerar ni halmstad kan ni få lite scraps ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Pelarborrmaskin i en verkstadslokalis med träbord och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
[bild]
@jac
Är du nöjd med patronfilterlösningen till spånsugen?
Har en likadan Spånsug med filtersäck och skulle vilja byta till nåt bättre filter.
 
arboga pelarborr i verkstad med tillbehör och verktygstavla i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev denna istället:
 
  • Gilla
Thullen och 8 till
  • Laddar…
Åh, vilken fin maskin - grattis!!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Blev denna istället
Inget dåligt uppbyte!

Fast båda maskinerna ser betydligt smäckrare ut än min..

Äldre verktygsmaskin på ett verkstadsgolv sett från ovan med mätrader och justeringsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Snacka om uppgradering, exet ser misstänkt lik min race-borr...
Aningens avis men jag vet att Arbogan får ett fint hem — stort grattis Jac!
(Ledsnar du på den k a n s k e jag kan tänka mig att vara fodervärd.)
Ha det gott!
//Ronnie
 
Grattis Jac. Den blev man lätt avis på. Se till att slita ordentligt på den nu.
 
Vi han släpa runt på lite prylar till. Bland annat kom denna lilla men tunga pjäs in. Tanken när vi började baxa in den var att jag skulle gå igenom den (aldrig kört med den), smörja upp o se till att allting funkade som det skulle och sen sälja den för att istället satsa på en större maskin. Men när vi väl hade fått den på plats så vet jag inte riktigt längre....Kunde vara rätt trevlig att ha ändå...risk att det slutar som med cylinderputsen (https://www.byggahus.se/forum/threa...den-skruven-far-jag-aldrig-loss.294460/page-1) och att jag helt enkelt blir sugen på att behålla maskinen.

En Myford Super 7 metall svarv på ett verkstadsbord omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 9 till
  • Laddar…
Kapade upp lite 20x40 stålprofiler och svetsade ihop ett underrede till pelarborrmaskinen. Fick för mig att måla det så tyvärr får bild vänta tills färgen torkat.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
sälja den för att istället satsa på en större maskin
Ja, det tycker jag låter som en bra plan?:geek:
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Herrejösses vilken fantastisk maskinhämtningskväll! Otroligt fina maskiner.
Behåll svarven!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vi han släpa runt på lite prylar till. Bland annat kom denna lilla men tunga pjäs in. Tanken när vi började baxa in den var att jag skulle gå igenom den (aldrig kört med den), smörja upp o se till att allting funkade som det skulle och sen sälja den för att istället satsa på en större maskin. Men när vi väl hade fått den på plats så vet jag inte riktigt längre....Kunde vara rätt trevlig att ha ändå...risk att det slutar som med cylinderputsen ([länk]) och att jag helt enkelt blir sugen på att behålla maskinen.

[bild]
Nu blir jag riktigt avis Daniel.
perfekt storlek när man vill göra lite egna delar eller special verktygs och distanser.

Sen finns det ju få svarvar med så starkt comunity kring.
 
Under helgens fortsättning av renovering av ett mindre sovrum som ska byggas om till kontor fick den nyinköpta 18V bygglampan GLI 18V-1900C bekänna färg för första gången.

Klart imponerad. Nu var det visserligen som sagt ett ganska litet rum (ca 8m2) men den lyser upp med god spridning. Jämförde mot en sladdriven LED-bygglampa som jag köpte på CO på en kampanj och Boschen har ett starkare sken (1900 lumen mot 1500 för CO) och är framförallt mycket enklare att snabbt vinkla om och flytta runt.

Själva lampan känns robust och hållbar, sen får tiden utvisa om den är det med eller om det bara är första intrycket.

Det finns fasta lägen att vinkla lampan i om man har den stående på golvet, mycket enkelt att vinkla om när man tex vill ställa den nära väggen för att få släpljus vid spackling, slipning, målning etc.

Körde den på mina 4.0Ah batterier och den ger en varning med några snabba blinkningar en stund innan batteriet dör så man är förberedd.

Det enda jag inte provat är smartphonestyrningen, i ett så litet utrymme som jag jobbade i under helgen är det inte svårt att sköta lampan manuellt. Men jag kan helt klart tänka mig att det underlättar på större utrymmen där man kan tända lampan med telefonen för att få en chans att se hur man ska leta sig fram till arbetsplatsen.

Hade det vart prisskillnad så hade jag valt den äldre varianten utan blåtand, men när de såldes för samma pris så tog jag den med styrning. Nån gång kommer jag säkert att ha nytta av det med, även om det inte var en prioriterad funktion för mig.

För min del har den redan betalat sig då jag jobbade hela helgen i ett strömlöst utrymme och kunde ha dörren stängd och slippa damma ner resten av huset. Med en förlängningskabel från närmaste fungerande uttag hade detta vart svårt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.