17 363 läst · 79 svar
17k läst
79 svar
Bryta mot servitut, jordvärme
Risken på det djupet är att det blir permafrost. Det blir garanterat billigare att köra på bergvärme än att få serviserna flyttade.13th Marine skrev:
Med så hög kostnad för borra gissar jag att du tänkt borra dubbla hål det funkar annars bra med enkel borra på tex 200 meter och tex 400 meter jordvärme om du inte får plats med enbart jordvärme.I Ingolainen skrev:Parallell är tanken, då kan jag nog få till det så jag bara behöver korsa en gång men kommer hursom behöva ligga innanför 3m gränsen. Enligt ledningsägaren tillåter dom en korsning (tur/retur) men i och med att gatan korsar så pass snett över så kommer jag att komma innanför 3m gränsen parallellt och det tillåter dom inte.
Den stora frågan kvarstår dock. Vilka juridiska påföljder kan man egentligen åka på? Då jag skulle spara ca 60000 på att gräva ner jordvärme istället för att borra så skulle det vara intressant att veta om det är värt risken.
Har du tips på en billigare borrare så får du gärna dela med dig. Enkelt hål ca 200m aktivt är det och den billigaste skulle ha ca 50000 + moms.S smurfen72 skrev:
och hur lång tid räknar du att det ska ta ? diesel till maskinen , slitage på maskinen ,, asså vad jag försöker säga är att du måste sätta ett värde /pris på DIN egen insats oxå för att få en hållbar kalkyl ,,, den tiden du lägger på att göra det själv är ju heller inte gratis .. jag lägger en avancerad gissning när jag påstår att du inte jobbar gratis ,, varesig om du är anställd eller driver eget !!!I Ingolainen skrev:
Jordvärme ska inte grävas ner den ska plogas. Det har med att göra att när du rör runt i massorna så blir funktion sämre.
Har själv dragit över servitut bestående av ett vattenrör och två dräneringsrör, inga konstigheter under de senaste fem åren.
Har själv dragit över servitut bestående av ett vattenrör och två dräneringsrör, inga konstigheter under de senaste fem åren.
Vad exakt står det i markupplåtelseavtalet? Det är ovanligt att man specificerar fritt avstånd runt själva ledningen, däremot ska det vara fritt arbetsutrymme ovan mark, dvs man får inte bygga hus, plantera träd osv.
Du ska ju ha två slingor, lämpligen en norr och en söder om ledningen. Lägg slangen parallellt med ledningen, dvs tvärt emot vad Jarlingar ritat i inlägg #25. Håll dig ett par meter från ledningen och isolera med omslutande isolering där du korsar vattenledningar.
Sen hade iaf inte jag grävt ner en hel meter i Dalarna, snarare 70-80 cm. Eftersom det är snålt om yta hade jag även lagt slangarna mycket tätare, till förmån för mer slanglängd. När man lägger kollektorslang nära saker som är känsliga för frost (vattenledningar, snöjöjda ytor, grundläggning, ...) kan det vara bra att tänka på att effektuttaget inte är lika över hela slanglängden, du tar bra mycket mer energi vid utloppet från VP jämfört med returen från kollektorn.
Du ska ju ha två slingor, lämpligen en norr och en söder om ledningen. Lägg slangen parallellt med ledningen, dvs tvärt emot vad Jarlingar ritat i inlägg #25. Håll dig ett par meter från ledningen och isolera med omslutande isolering där du korsar vattenledningar.
Sen hade iaf inte jag grävt ner en hel meter i Dalarna, snarare 70-80 cm. Eftersom det är snålt om yta hade jag även lagt slangarna mycket tätare, till förmån för mer slanglängd. När man lägger kollektorslang nära saker som är känsliga för frost (vattenledningar, snöjöjda ytor, grundläggning, ...) kan det vara bra att tänka på att effektuttaget inte är lika över hela slanglängden, du tar bra mycket mer energi vid utloppet från VP jämfört med returen från kollektorn.
Källa på det? Efter ett år eller två lär marken ändå ha satt sig till vad den var innan uppgrävning, eller vad menar SU skulle bara den försämrande faktorn?A Andreas Ziegenfeldt skrev:
50000. Bergvärmen borde ha lägre årlig driftskostnad? Med hur mycket?
Kan du inte sätta ut en annons på dig själv och gräva något åt någon annan för att finansiera ett borrhål? Eller några svartjobb åt några grannar eller liknande så att skillnaden plötsligt bara är 25000...
Eller ännu bättre något grävjobb åt den som har borrfirman. Men det kräver kontakter förstås.
Om detta inte lockar gillar jag förslaget med endast en korsande passage. Sannolikheten är rätt stor att om du märker den korrekt och informerar den som skall gräva att de finns där och det är det enda hindret kommer de att skona den, eller så får du pröjsa någon timme för besväret att gräva runt den. Är det däremot huller om buller gissar jag att de kör av skiten.
Kan du inte sätta ut en annons på dig själv och gräva något åt någon annan för att finansiera ett borrhål? Eller några svartjobb åt några grannar eller liknande så att skillnaden plötsligt bara är 25000...
Eller ännu bättre något grävjobb åt den som har borrfirman. Men det kräver kontakter förstås.
Om detta inte lockar gillar jag förslaget med endast en korsande passage. Sannolikheten är rätt stor att om du märker den korrekt och informerar den som skall gräva att de finns där och det är det enda hindret kommer de att skona den, eller så får du pröjsa någon timme för besväret att gräva runt den. Är det däremot huller om buller gissar jag att de kör av skiten.
Vi ska såklart inte uppmuntra till svart jobb eller uppmuntra ts att gräva hos någon annan utan rätt ansvarsförsäkring.
Jag förstår att ts hellre väljer en metod där han kan göra jobbet själv.
Sedan vet vi inte hur lämpligt bergvärme är hos TS. Hos oss skulle det nästan vara omöjligt.
Jag förstår att ts hellre väljer en metod där han kan göra jobbet själv.
Sedan vet vi inte hur lämpligt bergvärme är hos TS. Hos oss skulle det nästan vara omöjligt.
Lite lustigt att det alltid måste komma ett sånt här inlägg. Inte för att vara elak men detta är ett konsumentforum. Om alla räknade på vad deras tid kostar så är det väl knappt nån idé och ha forumet kvar då dom flesta kan ta in hantverkare istället. Dom flesta bygger/renoverar nog för att dom tycker det är lite roligt. Självklart jobbar jag inte gratis, tjänar hyfsat å, men ska jag lägga undan 50000 i skattade pengar så lär jag nog jobba övertid några månader och det blir då mer timmar jag måste lägga på jobbet än på grävningen.2 2 loud skrev:och hur lång tid räknar du att det ska ta ? diesel till maskinen , slitage på maskinen ,, asså vad jag försöker säga är att du måste sätta ett värde /pris på DIN egen insats oxå för att få en hållbar kalkyl ,,, den tiden du lägger på att göra det själv är ju heller inte gratis .. jag lägger en avancerad gissning när jag påstår att du inte jobbar gratis ,, varesig om du är anställd eller driver eget !!!
Precis därför jag ej tar åt mig jobb med grävmaskin då saker kan gå fel riktigt fort.harry73 skrev:
Bergvärme skulle funka fint och är egentligen det bästa då det inte tar upp någon mark i anspråk. Men spara pengar vill väl alla.