I
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
När kommunen grävde på min tomt för att byta ventil in till mig så gick de in med liten grävare (som tog sig igenom öppningen i häcken på 1m utan skada) och grävde ett hål på 2m diameter och 4m djupt..
Servitutet visade sig i praktiken vara till för plats för grävare och jordhög.
Att handläggaren på TS kommun inte begriper detta utan hävdar 3m även under jord beror mer på paragrafrytteri än praktisk kunskap. Servitut finns till för att det praktiska ska vara juridiskt riktigt.
Sannolikheten för att kommunens ledningar går sönder inom kollektorslangens livstid är minimal.
Så jag hade tänkt att kommunen aldrig behöver gräva bredare än en liksidig triangel, alltså högst 1,5 meter från ledningen vid ytan. 2m från ledningen 1m ner är då god marginal.
Har försökt hävda det också. Vet ej varför dom har 3m. Dom behöver inte 6m brett för att gräva fram ledningen men har väl det som nått generellt mått.
 
I
Har sprungit runt med mäthjulet och kommit fram till att om jag gräver ungefär som i inlägg #25 så kan jag lägga en slinga på varje sida om deras ledning. Behöver korsa med en tur/retur. Dock måste jag lägga mig innanför 3m gränsen. Frågan är då om man bara ska köra eller skicka in en anmälan och riskera ett nej?
 
  • Gilla
Onkelborg
  • Laddar…
L
OM du lägger den del av slangen som är varmast , in till VP närmast deras schakt , så blir det förhoppningsvis inte tjäle där , det är i början av slingan som det kan bli kallt
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Om vattnet rinner i vattenledningsröret så är det nog nästan omöjligt att frysa det med jordvärmeledningen. Det är nog hellre så att vattenledningen kommer att värma marken runtomkring, om den inte är isolerad.
 
harry73
Det är sant, är det en stor vattenledning, är vattnet alltid i rörelse och kommer den inte att frysa. Är det en mindre vattenledning till några hushåll, då är det mycket möjligt att vattnet står stilla i ledningen på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.