Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.
Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.
Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400101/
Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.
Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400101/
Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
För det första så tänk om angående uttagen
Elektrikern kommer inte att sätta upp dem
Man sätter inte jordat där jord inte är framdragen.
Snacka med Elektrikern och be honom ge besked om vad du ska köpa.
Han ställer säkert upp på
Köper du grejorna själv så var beredd på att om det blir problem med dem så debiterar ha säkert för tid som han får vänta på att du ska fixa nya.
Vilket han gör fullständigt rätt i
Elektrikern kommer inte att sätta upp dem
Man sätter inte jordat där jord inte är framdragen.
Snacka med Elektrikern och be honom ge besked om vad du ska köpa.
Han ställer säkert upp på
Köper du grejorna själv så var beredd på att om det blir problem med dem så debiterar ha säkert för tid som han får vänta på att du ska fixa nya.
Vilket han gör fullständigt rätt i
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Har haft det nu i 45 år innan och det har fungerat prima, tycker kontakterna sitter mycket bättre i dessa uttag. Finns det någon anledning att ha ojordade uttag förutom att man snabbt kan se att detta uttag inte är jordat?
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Säkert världens dummaste fråga men finns det förstansade hål där kabeln ska vara för utanpåliggande uttag?
Kan inte se något på den här bilden
https://www.elektroimportoren.no/st...0-ph-elko/1511733/Product.html?Event=pathlist
Kan inte se något på den här bilden
https://www.elektroimportoren.no/st...0-ph-elko/1511733/Product.html?Event=pathlist
Stäm av med elektrikern i förväg att du kommer att köpa materialet, och vad det skall vara.
Räkna med ett betydligt högre timpris, än om elektrikern får leverera.
Och troligen kommer du tyvärr få uppleva att en del installatörer inte vill hjälpa dig alls..
Räkna med ett betydligt högre timpris, än om elektrikern får leverera.
Och troligen kommer du tyvärr få uppleva att en del installatörer inte vill hjälpa dig alls..
Man brukar använda en kulotång för att ta upp hålen. Din elektriker har garanterat en sådan.Otto-Von-Stern skrev:
Att sätta jordade uttag utan att ansluta jord är potentiellt livsfarligt. OK att du kanske kommer ihåg vilka uttag som är jordade eller inte men för någon annan kommer det ju vara omöjligt. Om du inte vill ha ojordade uttag kanske det går att dra fram jord om du nu ändå ska byta ledningarna?
Om det nu ska bytas all kabel är det ju självklart att man bygger enligt ny standard och drar fram jord. Och då är ju uttaget av en bra kvalitet.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det är som sagt ett rätt grovt fel att göra så. Du kommer inte att hitta någon elektriker som går med på att montera jordade uttag utan ansluten jord.Otto-Von-Stern skrev:
Att installera ojordade uttag idag, gör man bara vid mindre renoveringar/utökningar i rum som sedan tidigare har ojordade uttag
Vid nyinstallation, eller ombyggnad av elanläggningen så är det inte tillåtet med ojordat längre. Det finns ingen tydlig gräns för mindre renovering / ombyggnad. Me om du skall installera 10 nya uttag, så kan man diskutera om det är en midre utökning.
Dvs. du bör överväga att låta elektrikern dra in jordat i de rum där dessa uttag skall sitta. Regeln är att inom ett rum skall antingen allt vara jordat, eller allt ojordat. Säkerhetstänket som gällde för ojordad miljö. var att man kunde ha ojordat i ett rum där det inte finns något med jordpotential, att rummet är en isolerad miljö.
Och du är som anläggningsägare ansvarig för säkerheten i din elinstallation. OM en olycka inträffar med något av de felaktiga uttag du har idag, så riskerar du åtal. Det är dock rätt liten sannolikhet för det.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Om vi skall kunna tipsa om all material du behöver, så behövs det nog lite mer detaljer om anläggningen. Hur ser den nuvarande centralen ut, hur många grupper (säkringar), har du några andra stora förbrukare än elspis. ELvärme? Bastu?
Du skriver att ytterligare en fas skall upprättas. Kan du beskriva mer i detalj vad du menar? Nästan alla hus matas med trefas till centralen, de få som inte har trefas in, har ofta bara en fas.
Eller menar du upprättande av en ny grupp (säkring) för en del av de nya uttagen?
Du skriver att ytterligare en fas skall upprättas. Kan du beskriva mer i detalj vad du menar? Nästan alla hus matas med trefas till centralen, de få som inte har trefas in, har ofta bara en fas.
Eller menar du upprättande av en ny grupp (säkring) för en del av de nya uttagen?
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för många kloka svar. Det kommer bli jordat i hela den stora stugan stugan, och i lillstugan blir det ojordat med ojordade uttag. Just nu är det en gammal central från 50 eller 60 talet med två 10A proppar och två faser. Behöver 2 nya faser en för en förbränningstoalett och en för en badtunna utomhus / lite tyngre verktyg så denna måste vara på 16A
Bild på centralen
Bild på centralen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Är inte riktigt med. Menar du att föbränningstoan skall gå på ojordade?
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Nej jordad, all ny el blir jordad. Vilken klass ska det vara på kabeln ser att det finns mängder med olika klasser.
Jag vet inte vad du menar med klass.
Alla kablar för fast installation ska ha spänningsklass min 500V, om det är spänningsklassen du är ute efter.
Få du tag i en elektriker som går med på att installera jordade uttag utan att jorda dessa, så ska du passa dig mycket noga för denne.
Ty då har denne inte kunskap, inte yrkesheder, inte samvete osv.
Du har ingen aning om vad mer allvarliga fel denne ställer till för dig.
Och om du äger huset är du ansvarig för anläggningen såsom anläggningsägare, det kan du sen åka dit på.
T.ex. som detta par i Dalarna som åkte dit rejält för deras undermåliga elanläggning:
http://www.fluxio.se/forum/juridik/34760.html
Länk till domen...
Alla kablar för fast installation ska ha spänningsklass min 500V, om det är spänningsklassen du är ute efter.
Få du tag i en elektriker som går med på att installera jordade uttag utan att jorda dessa, så ska du passa dig mycket noga för denne.
Ty då har denne inte kunskap, inte yrkesheder, inte samvete osv.
Du har ingen aning om vad mer allvarliga fel denne ställer till för dig.
Och om du äger huset är du ansvarig för anläggningen såsom anläggningsägare, det kan du sen åka dit på.
T.ex. som detta par i Dalarna som åkte dit rejält för deras undermåliga elanläggning:
http://www.fluxio.se/forum/juridik/34760.html
Länk till domen...
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Mikale_L glöm det jag skrev ovan alt blir jordat i nyinstallationen.
Med klass menar jag typ, jag antar att det är jordad EKK jag ska köpa
Med klass menar jag typ, jag antar att det är jordad EKK jag ska köpa