64 234 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Så jävla sjukt det där, den handikappade får väl renovera om fastigheten om den köper isåfall, varför ska jag tvingas renovera på ett visst sätt? Det här jävla landet är så sjukt
Det är väl för att det kan komma att bli en framtida utgift för kommunen?AndersMalmgren skrev:
http://www.boverket.se/sv/bab-handboken/Om-bostadsanpassning/bostadsanpassningsbidrag/
Jag har ju svårt att tro att man måste handikappanpassa badrummet vid en vanlig renovering. Det är väl om man gör så stora ingrepp att det kan räknas som nybyggnation som det kan ställas krav, och det är ju inte helt orimligt.AndersMalmgren skrev:
Kraven gäller även vid ändring, men en förutsättning för att någon ska kunna ställa krav är väl att ändringen är av sådan art att den kräver bygglov.
"Byggnader ska vid ändring uppfylla de krav på tillgänglighet och användbarhet som anges i avsnitt 3:1. Kraven får tillgodoses på annat sätt än vad som anges där om motsvarande nivå på tillgänglighet och användbarhet ändå uppnås.
Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar."
"Byggnader ska vid ändring uppfylla de krav på tillgänglighet och användbarhet som anges i avsnitt 3:1. Kraven får tillgodoses på annat sätt än vad som anges där om motsvarande nivå på tillgänglighet och användbarhet ändå uppnås.
Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar."
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Nej, men gör du något som kräver bygglov, tex flyttar ett fönster eller nåt så kan du helt plötsligt åka på att handikappanpassa en massa utrymmen i huset. Iofs lär man komma undan med det om man inte gör någon storrenovering tack vare klausulenS scim skrev:
"Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning..."
Jag tror inte kommunen kommer att kräva att du gör om badrummet på bottenvåningen för att du söker bygglov för en takkupa på övervåningen...
Dock är det ju lite jobbigt med alla nya krav som hela tiden kommer och som i praktiken gäller retroaktivt även på 200 år gamla hus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Det är ju inte för att täcka in det fallet som reglerna finns utan för att när ägaren eller någon i den familjen plötsligt råkar ut för en olycka och blir rullstolsburen, t.ex. så att ett barn inte tvingas känna skuld för att hen orsakar att familjen måste flytta eller en förälder inte kan flytta hem efter sjukhusvistelsen utan tvingas leva separat från familjen tills de har sålt och köpt en ny bostad eller helt byggt om bostaden under flera månader.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem... Det där är definitionen av Sverige. Min svärmor som nu tyvärr gått bort pga sin cancer blev rullstolsbunden efter sin hjärntumör, var inga problem för min svärfar sätta in ramp och anpassa toaletten... Så jävla svenskt detta, jag blir stött!BirgitS skrev:Det är ju inte för att täcka in det fallet som reglerna finns utan för att när ägaren eller någon i den familjen plötsligt råkar ut för en olycka och blir rullstolsburen, t.ex. så att ett barn inte tvingas känna skuld för att hen orsakar att familjen måste flytta eller en förälder inte kan flytta hem efter sjukhusvistelsen utan tvingas leva separat från familjen tills de har sålt och köpt en ny bostad eller helt byggt om bostaden under flera månader.
BirgitS skrev:
Så att bli rullstolsburen ser du som ett ilandsproblem Anders. Ibland är vi rätt långt ifrån varandra.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Och kan man presentera sådana lösningar när man bygger så är det fullt tillräckligt. Däremot är det ju svårt med enkla lösningar om handfatet är innanför toaletten och det är 60 cm mellan toalettens framkant och väggen mittemot.AndersMalmgren skrev:Haha, så hela Sveriges befolkning ska lida för att typ 0.0000001 procent ska slippa lite ilandsproblem... Det där är definitionen av Sverige. Min svärmor som nu tyvärr gått bort pga sin cancer blev rullstolsbunden efter sin hjärntumör, var inga problem för min svärfar sätta in ramp och anpassa toaletten... Så jävla svenskt detta, jag blir stött!
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Nej men att renovera känns som en smal sak i sammanhanget. Varför i helvete ska jag behöva anpassa mitt hem för att någon jävel kanske köper den i framtiden som kanske möjligen råkar vara handikappad. Det är dårskap.Alfredo skrev:
edit: superbra om det finns riktlinjer, men det ska inte vara krävande
Medlem
· Västra Götaland
· 2 299 inlägg