16 377 läst · 64 svar
16k läst
64 svar
Nyproducerat hus vad är det som kan tänkas dra så mycket el?
12 kwh per dag för ett hus är normalt inkl varmvatten. Så att säga ni har nåt dom drar lika mycket el som en varmvattenberedare. Spontant skulle jag gissa att det är en vattensäng eller trasig kyl/frys.
Du kanske kan stänga av allt och kolla varje maskin för sig och ta reda på boven.
Du kanske kan stänga av allt och kolla varje maskin för sig och ta reda på boven.
Delar fjärrvärmeväxlare med 3 andra i samfälligheten så det är isofall ett annat kontoAnna_H skrev:
Vi hade 6kmw en sommardag och ca 12 nu i slutet av september. Vi värmer inte huset med el utan fjärrvärme så än hur mycket huset måste torka går det på ett annat kontoS surfarn skrev:Vårt nästan kvadratiska tvåplanshus på 150 kvadrat drar en vanlig dag i juli mellan 9-13 kwh. Nibe f750 frånluftsvärmepump. Normal isolering, på övervåningen radiatorer och elektrisk golvvärme i badrum, på nedervåningen vattenburen golvvärme i betongplatta. På årsbasis hamnar vi strax över 8000kwh totalt. 12 kwh en sommardag när ingen är i huset låter som en hög förbrukning om ni inte värmer varmvatten själva?
För att hålla koll på vår förbrukning har jag skaffat konto på nätägarens hemsida där man kan se förbrukningen. Jag har läst nån stans att nybyggda hus kan ha högre förbrukning den första tiden då huset torkar ut. Antar att det avser trähus.
Hade varit Sweet med en vattensäng men icketL Lars48 skrev:
Om man jämför med ett modernt litet FTX-aggregat som Östberg Heru 100 S EC 2 drar fläktarna upp till 199 W, vilket blir upp till 1750 kWh/år. I ett visst hus kanske fläktarna inte behöver gå på absolut max men det kan ju inte tillverkaren veta så det låter väldigt konstigt att det kan stå 585 kWh/år i en produktbeskrivning?? Märke/modell?H heathrow skrev:
Det kan mycket väl stämma! Värdet 585 kommer från energideklarationen så det gissar jag är vad den använder för stödvärme 585. Har säkert inte tagit med driften i förbrukningen.J Josth skrev:Om man jämför med ett modernt litet FTX-aggregat som Östberg Heru 100 S EC 2 drar fläktarna upp till 199 W, vilket blir upp till 1750 kWh/år. I ett visst hus kanske fläktarna inte behöver gå på absolut max men det kan ju inte tillverkaren veta så det låter väldigt konstigt att det kan stå 585 kWh/år i en produktbeskrivning?? Märke/modell?
Fråga på det. Drar fläktarna mer på vintern än sommaren ? Om inte så förklarar det inte ökningen.
Tror aggregatet heter a100
Jag kör läge 2 av 3. 1 skulle man ha om man va bortrest. Ska kolla upp i instruktionsboken hur man ställer in sådant.J Josth skrev:
Mitt nybyggda hus med fjärrvärme snittade 14,2 kWh under september. Har viss eluppvärmd golvvärme som går några timmar om dagen på morgonen och kvällen. Mest LED-belysning ute och inne. Diskmaskinen snurrar varje dag och tvätten ganska ofta.
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
På vintern drar ett ftx aggregat mer då ofta tillsatsvärme sätts på för frysrisk då denna givaren ligger i uteluftsinsuget så spelar det ingen roll att man har värmebatteri då det ligger påtilluften