Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Jag blir dock nyfiken på syftet med denna grenkontakt, varför en färdig produkt inte fungerar. Kabeln ska väl inte dras igenom en vägg?
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Den ska fästas på en vägg med sånnadär fästen man kan köpa till. och sen ska kabeln gå till ett vägguttag och då vill jag inte ha onödig kabel som är fult ihopbundet eller liggandes på golvet. Vill ha den exakta längden vilket jag kan få nu när jag kan bestämma längden på kabeln själv.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Tja det verkar så illa...M Mr9 skrev:
Man får vara noga med att göra jorden längre. Men om man ser det som en fast montering så är det inte lika viktigt. Med tanke på att den ska inte röras på samma sätt...
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Så, ska jag göra en bygel så jorden blir längre eller inte?
Om kabeln är 1,5 mm2 så blir det rätt om man inte kapar jord utan viker bara tillbaka den.
Skruvplintarna är placerade så för att slippa att ha olika långa ledare vid produktion, jord släpper automatiskt sist då.
Skruvplintarna är placerade så för att slippa att ha olika långa ledare vid produktion, jord släpper automatiskt sist då.
Fördelen med att jordskruvenbsittet närmast är att den släpper sist om de är lika långa.
Jorden ska vara så pass lång att den släpper sist om man drar i sladden. Den behöver inte vara längst i absoluta mått.
Det är inte vanligt att skarvsladdar är 1,5mm^2
Jorden ska vara så pass lång att den släpper sist om man drar i sladden. Den behöver inte vara längst i absoluta mått.
Det är inte vanligt att skarvsladdar är 1,5mm^2