Den gulgröna under skruven till höger. Dom andra två under varsin av dom vänstra skruvarna.

• Gilla
Spångadam och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Öppen eluttaget utan frontplatta som visar kabelanslutningar och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
zodiaken och 3 till
  • Laddar…
O
fahlis fahlis skrev:
[bild]
Så skulle jag också koppla

Jag blir dock nyfiken på syftet med denna grenkontakt, varför en färdig produkt inte fungerar. Kabeln ska väl inte dras igenom en vägg?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag blir dock nyfiken på syftet med denna grenkontakt, varför en färdig produkt inte fungerar. Kabeln ska väl inte dras igenom en vägg?
Den ska fästas på en vägg med sånnadär fästen man kan köpa till. och sen ska kabeln gå till ett vägguttag och då vill jag inte ha onödig kabel som är fult ihopbundet eller liggandes på golvet. Vill ha den exakta längden vilket jag kan få nu när jag kan bestämma längden på kabeln själv.

Kablar till grendosor(uttag) skall vara 3g 1.5 mm2. Man skall inte använda en skk 3g0,75 ( lampsladd).

T Tobbe_3 skrev:
Kablar till grendosor(uttag) skall vara 3g 1.5 mm2. Man skall inte använda en skk 3g0,75 ( lampsladd).
Det är väl ingen lampsladd jag tagit? Försökte tänka på just den saken när jag inhandlade den.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tycker det verkar märkligt att jord sitter närmst dragavlastaren, jord skall ju alltid vara längsta kabeln som skall lossna sitt vid ev åtverkan.

O
M Mr9 skrev:
Tycker det verkar märkligt att jord sitter närmst dragavlastaren, jord skall ju alltid vara längsta kabeln som skall lossna sitt vid ev åtverkan.
Tja det verkar så illa...
Man får vara noga med att göra jorden längre. Men om man ser det som en fast montering så är det inte lika viktigt. Med tanke på att den ska inte röras på samma sätt...

M Mr9 skrev:
Det är ju bara att göra en större bygel/ögla på den ledaren, så kommer den ju garanterat att släppa sist.

M Mr9 skrev:
Då är det väl bra att den sitter närmast, eller?

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Så, ska jag göra en bygel så jorden blir längre eller inte?

Om kabeln är 1,5 mm2 så blir det rätt om man inte kapar jord utan viker bara tillbaka den.

Skruvplintarna är placerade så för att slippa att ha olika långa ledare vid produktion, jord släpper automatiskt sist då.

Fördelen med att jordskruvenbsittet närmast är att den släpper sist om de är lika långa.

Jorden ska vara så pass lång att den släpper sist om man drar i sladden. Den behöver inte vara längst i absoluta mått.

Det är inte vanligt att skarvsladdar är 1,5mm^2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.