Ola C Ola C skrev:
Snyggt vectrex o planken ser väldigt knastfria o fina ut.

Lyckas du med torkningen får du gärna berätta sen hur du gjorde. Körsbärsplanken jag sågade senast blev omgående propellrar redan vid torkning utomhus under tak, typ vedskjul.
Vi får se hur det går!
Staplad träregel och isoleringsspånskivor bundna med spännband på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Vi får se hur det går!
Har du målat ändarna? Sist testade jag att täcka med vanligt trälim och det funkade hyggligt
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du målat ändarna? Sist testade jag att täcka med vanligt trälim och det funkade hyggligt
Tänkte göra det, men tänkte att den värsta ytfukten skulle få torka först. Tror inte färgen fäster så bra annars.
 
V vectrex skrev:
Tänkte göra det, men tänkte att den värsta ytfukten skulle få torka först. Tror inte färgen fäster så bra annars.
Fast målningen är väl för att det just inte ska hinna torka i ändarna direkt? Dvs motverka ojämn torkning med sprickbildning som följd.
Observera att jag bygger min erfarenhet på hela 7 små stockar som jag sågat upp och resten litteratur ;)
Typ @teed har väl koll på sånt här?

Tillägg: jobbat natt, tänker trögt, inser att du kanske menade att det bara skulle torka några timmar innan målning och inte flera dygn som jag först tänkte i min hjärna..
 
siggebo siggebo skrev:
Vikt/volymförhållandet känns mer signifikant än absolut storlek. Det är väl Reynolds som bestämmer som vanligt? Var några år sedan jag höll på med strömning...
Nej, det är inte enbart densiteten som avgör. Yt/volymsförhållandet tar av rejäl när storleken minskar. Riktigt små partiklar kan hänga i luften i princip hur länge som helst. Därför det är så skönt när det regnat i pollentider. Aerodynamisk diameter är det relevanta begreppet för små partiklar.

Partiklar i ett visst intervall drar vi ner på djupet i lungorna. Större fastnar när de krockar med väggarna på vägen ner och ännu mindre andas vi ut igen. Det är den farligaste storleksfraktionen och anledningen till att vilja ha hepa-filter.
 
Redigerat:
Plockat upp hyveln ur groggen
Hand som håller en nyligen upplockad hyvel i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev vikt/volym men det var nog vikt/yta jag tänkte på. Tänkte dels på projicerade arean som bestämmer koefficienten CD (har vi inte nedsänkt bland formatverktygen?) och hydrauliska diametern i Reynolds. Oavsett vilket så är hyvelspånen svårseparerade.
 
Foderstation full med solrosfrön uppsatt på ett träd i en skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt upp en foderstation till inför vintern.
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
[bild] Satt upp en foderstation till inför vintern.
Varför har du chipsen därute? Ska ju vara lätt tillgängligt bredvid ölen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Varför har du chipsen därute? Ska ju vara lätt tillgängligt bredvid ölen.
Tycker mer det ser ut som jordnötter.
Jag antog någon form av nödproviant om man inte orkar ta sig in.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gjort "med"..
Lagat min GCM10SD, har "slitit ut" kontakten på den..
En hand håller en utsliten elkontakt framför en Bosch GCM10SD geringssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkade väldigt omständigt att byta hela sladden på den.. Kikar ev längre fram.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Varför har du chipsen därute? Ska ju vara lätt tillgängligt bredvid ölen.
Har en station ett par träd bort som lätt rymmer en portion öl men kanske en whiskypinne passar bättre där i skogen om man nu skall starta en gren i skogsdrickande;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lagat min GCM10SD, har "slitit ut" kontakten på den...
Det där påminner mig om en dialog mellan två tidigare kollegor, den ena ville berätta att denna nyligen rivit bastun och använde då uttryckte "slitit ut bastun" varvid den andra kollegan (ursprungligen från Finland) blev mäkta imponerad. Att slita ut en bastu (alltså att använda den tills den är utsliten) är troligen hedervärt i vårt grannland. ;)
 
V vectrex skrev:
Tycker mer det ser ut som jordnötter.
Jag antog någon form av nödproviant om man inte orkar ta sig in.
Kanske... alternativt att man inte kommer in då frugan gömt nycklen... eller att man är så rund under fötterna att man slår cirklar.

Ska nog också fixa nödproviant.
 
Var i stort behov av att kunna göra 10mm djupa hål med dominon. Har stört mig länge på det, 5mm brickorna är ju 30 långa men gör man 20 i ena ämnet blir det 12 i det andra och i mitt fall var det för djupt o 4mm brickorna (som är 20 långa)ansåg jag för små för mitt ändamål.

Så, välkommen till världen DomiStopper©:)

Snurrande verktyg i maskin som gör 10mm djupa hål, kallad DomiStopper©.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en träbearbetningsmaskin med inställd djupstopp för att skapa 10 mm djupa hål, betecknat med 'DomiStopper©'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.