Lagra semesterbilderna och filmer på den här smarta enheten

Synology DiskStation DS216j NAS-enhet med tändningsknapp och statusindikatorer.

Har du hört talas om molnet? Med en Synology DiskStation DS216j kan du skapa ditt eget privata moln hemma. Det innebär att du slipper fylla upp datorns utrymme med bilder och filmer från semestrar och annat. Istället lagrar du dem direkt på din egen DiskStation. Eftersom den är uppkopplad på ditt hemmanätverk kommer du åt den trådlöst från alla dina enheter. Du kan till och med spela upp filmerna som ligger lagrade på den via dina enheter i hemmet.

Dessutom sponsrar Western Digital vinnaren med två stycken interna hårddiskar på 8 terabyte vardera. Vinnaren får med andra ord hem en NAS med ett lagringsutrymme på hela 16 terabyte.

Totalt värde cirka: 7 800 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter operativsystemet som installeras i samtliga Synology NAS-enheter?

1. DiskStation OS
X. Synology Manager
2. DiskStation Manager

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 22 september.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Synology. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Synology och Western Digital för att de sponsrar den här tävlingen.

• Gilla
Ulrika Jörgensen och 4 till
  • Laddar…
Rätt svar: 2. DiskStation Manager
Motivering: Jag gillar moln

2: DiskStation Manager

Med tre små barn är min fotosamling på dessa nu uppe i... (väntar på att Windows ska räkna ut storleken på fotomappen...) ... (väntar lite till) ... nästan 1 200 GB!

De är delvis säkerhetskopierade på 3 (tre!) externa hårddiskar, som nog senast uppdaterades för ett halvår sedan.

Help me Obi Syn-ology! You're my only hope!

Tomture61
2. DiskStation Manager , är rätt svar
Det skulle sitta fint med att i mitt nätverk kunna dela bilder / filer till min familj.
Göra backup/säkerhetskopiera min dator.
Komma åt filer och bilder utifrån , när jag ej är hemma.
Den verkar vara energisnål också :) ,14,85W vid åtkomst, 6,95W vid HDD-viloläge

Redigerat:
Rätt svar är nr 2. DiskStation Manager

Efter att ha lyckats med konststycket att av misstag formatera mitt SD-kort i telefonen så försvann alla mina kort på bl.a barnen som löper ca 6 år bakåt i tiden. Gissa om jag önskade att jag hade haft en backuplösning.
Nu vill jag förebygga att detta händer igen och Synology verkar ha den rätta lösningen.
Jag håller dessutom på att planerar för ett biorum i källaren och det vore perfekt att kunna streama filmer direkt från NAS:en.

SVAR: 2 DiskStation Manager

I dagens mobilkamerasamhälle (mobilkamera/digitalkamera) så hotas hela vår generation att förloras i historien om bilderna inte bevaras/sparas på något vis, min historia ligger sedan 12 år (!) tillbaka i digital form - hjälp mig att rädda en del av historien!

Svar: 2. DiskStation Manager

Motivering:
Med Synologys enkla gränssnitt skulle det underlätta för familjen att ta backup av viktiga filer, bilder och videos direkt från mobiltelefon, surfplatta och dator. Samtidigt skulle vi kunna dela med oss bilder och videos till varandra och slippa bränna ner till skivor och skicka per post som vi gör nu varje månad, för vi bor i olika länder. Om jag vinner kommer familjen inte slösa på plast från skivor och minska koldioxidutsläpp från transporterna, samt är Synologys NAS strömsnåla och kan vara på dygnet runt, så alla i familjen kan komma åt filerna.

Svar: 2 DSM (DiskStation Manager)

Som familjens ansvarige släktforskare,
vore mardrömmen att bli deras data-torskare.
Tänk, på moln kunna sova,
och ändå kunna lova
att vi i Synologyn
tryggt vara härskare!

2. DiskStation Manager

Med en nyfödd i familjen har ännu större motivation till att säkra datalagringen hemma, men hade jag inte tid att fixa den innan så har jag ännu mindre tid idag.
En Synology NAS skulle göra att jag både säkrar bilderna på min sons uppväxt, samtidigt som jag kan lägga all tid på honom.

tommib
2. DiskStation manager

Har redan en hemmabyggd NAS men den kräver mer och mer handpåläggning och jobb för att fortsätta fungera. Det ger mig mindre tid för byggahus, och så kan jag ju inte ha det :)

2: DiskStation Manager

Efter en hårddiskkrash på gamla datorn där flera tusen foton försvann har jag insett att man behöver en sådan här lösning för att inte känna sig rädd för att katastrofen ska upprepas.

GustavN
Rätt svar: 2. DiskStation Manager

Familjens fotosamling blir bara större och min fru blir argare ju fler dom blir. Bilderna läggs huller och buller på usb-minnen, externa hdd, you name it. Med denna lilla låda blir vi alla glada, när bilderna tillsammans får vara.

Svar: Alternativ 2, Diskstation Manager

Jag har nyindragen fiber och ny router som tillåter extern lagring. Denna Diskstation vore som handen i handsken för mitt hemnätverk. Lika enkelt att se lagrade filer borde det vara att ladda upp dem med denna!

Som flera andra redan nämt skulle det vara ett utmärkt sätt att hantera och få backup på barn och byggbilder. Men min främsta anledning till att jag vill vinna är att få en fungerande musiksteaming. I en familj med flera musiker är det inte vettigt med enbart en knappt fungerade CD-spelare. Utan möjlighet till fast Internetanslutning skulle ett lokalt moln vara perfekt. Alla skulle då på ett smidigt sätt komma åt hela CD-samlingen via DS-audio.

Vi har så väldigt många barnfilmer på DVD men ingen fungerande DVD-spelare i familjen förutom en bärbar jobbdator.
En diskstation vore rent underbart att kunna spara alla filmerna på så att barnen ger tusan i min arbetsdator.
Mindre stressad pappa -> Glada barn -> harmoniskt hem :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.