Jag tycker inte det är så konstigt att folk irriterar sig för denna typen av fakturor. Rimligt pris för ett uttag som inte är några konstigheter med framdragning av kabel är väl ca 1 timmes arbetstid + materiel, dvs ca 1500 kr. Hade jag fått något däröver hade jag bett hantverkaren försvinna.

Först, varför krångla med servicebil. Hantverkaren ska ha ersättning för vad det kostar att hålla en bil. Räntor, drivmedel, försäkring och slitage. Räkna ut en milkostnad och debitera detta till kund. Restid och arbetstid är för mig två helt skilda saker och ska inte ha samma timdebitering.
Alternativt om man verkar inom en kommun och sällan åker långt. Ha två schablonvärden som även täcker in eventuell restid för att köpa extra material och ha ett pris för centrala delarna av kommunen och ett pris för ytterdelarna. Enkelt vid fakturering och enkelt för kunden att förstå.

Kalla detta "framkörning servicebil Zon 1 (Centrum) 150 kr eller Zon 2 (Ytterområderna) 300 kr eller mildebitering om det rör sig om ett långväga jobb.
Vanlig ersättning för tjänstemän som kör egen bil i tjänsten är 30-35 kr/mil samt nån hundring i timmen för resetid.

Och när det gäller material, kommentarer är överflödiga. Fantasipriser javisst. Men vad har man egentligen för val? Du får inte pula själv för då bryter du mot lagen och hamnar i finkan. Du får inte köpa materialet själv för då vägrar hantverkaren utföra jobbet. Elektrikern är vinnaren, konsumenten är förloraren.

Jobbar som sagt som ingenjörskonsult, men ångrar att jag inte blev elektriker/rörkrökare, bra mycket mer lukrativt. Man verkar kunna hitta på vad som helst på fakturan och jobb finns i överflöd.
 
  • Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
Här är fastpriser för eltjänster från Byggmax
Byte/installation av vägguttag 208 kr/st
Dra utanpåliggande kabel gips - vägg/tak 103,63 kr/st
Fräsa in ledningar i Betong 558,60 kr/st
Installation Ugn 481,60 kr/st
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
S
B Byggamedlego skrev:
Ok, undrar varför du skrev att det var en påhittad offert isf..
Servicebilen är väl en del av offerten men knappast avgörande, dock blir det ju en betydande del om man drar ut på jobbet i veckor, dvs, många dagar att debitera just servicebil.
Eftersom du skrev "det kostar att ha servicebil" så antar jag baserat på det att större delen av fakturan utgörs av servicebilavgiften, för annars vart det ju fullständigt löjligt när du skrev på det viset.
 
S
S scim skrev:
Ja, jag var nöjd med både arbete och kostnad. Tror elektrikern hade 5 km enkel resa från arbetsplatsen.
Var väldigt billigt faktiskt, den fakturan ska du vara nöjd med.
 
S
L Lars48 skrev:
Här är fastpriser för eltjänster från Byggmax
Byte/installation av vägguttag 208 kr/st
Dra utanpåliggande kabel gips - vägg/tak 103,63 kr/st
Fräsa in ledningar i Betong 558,60 kr/st
Installation Ugn 481,60 kr/st
Är tämligen säker på att du inte kan beställa ett byte av vägguttag för 208 kronor, bo 3 mil från elektrikerns utgångsläge och förvänta dig att det bara kostar dig 208 kronor.

Och om det skulle vara så, så är det inte en elektriker med behörighet i Sverige.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det gör det på IT firmor också. Försäljning, avtal, dokumentation, redovisning mm sköter sig inte själv där heller om du trodde det.
Vilket jag icke påstått :)
 
S
H hemljuvahem86 skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt att folk irriterar sig för denna typen av fakturor. Rimligt pris för ett uttag som inte är några konstigheter med framdragning av kabel är väl ca 1 timmes arbetstid + materiel, dvs ca 1500 kr. Hade jag fått något däröver hade jag bett hantverkaren försvinna.

Först, varför krångla med servicebil. Hantverkaren ska ha ersättning för vad det kostar att hålla en bil. Räntor, drivmedel, försäkring och slitage. Räkna ut en milkostnad och debitera detta till kund. Restid och arbetstid är för mig två helt skilda saker och ska inte ha samma timdebitering.
Alternativt om man verkar inom en kommun och sällan åker långt. Ha två schablonvärden som även täcker in eventuell restid för att köpa extra material och ha ett pris för centrala delarna av kommunen och ett pris för ytterdelarna. Enkelt vid fakturering och enkelt för kunden att förstå.

Kalla detta "framkörning servicebil Zon 1 (Centrum) 150 kr eller Zon 2 (Ytterområderna) 300 kr eller mildebitering om det rör sig om ett långväga jobb.
Vanlig ersättning för tjänstemän som kör egen bil i tjänsten är 30-35 kr/mil samt nån hundring i timmen för resetid.

Och när det gäller material, kommentarer är överflödiga. Fantasipriser javisst. Men vad har man egentligen för val? Du får inte pula själv för då bryter du mot lagen och hamnar i finkan. Du får inte köpa materialet själv för då vägrar hantverkaren utföra jobbet. Elektrikern är vinnaren, konsumenten är förloraren.

Jobbar som sagt som ingenjörskonsult, men ångrar att jag inte blev elektriker/rörkrökare, bra mycket mer lukrativt. Man verkar kunna hitta på vad som helst på fakturan och jobb finns i överflöd.
O jag utbildade mig till elektriker och efter många år med minst sagt trist lön så har jag börjat vidareutbilda mig. Hade varit riktigt fint o sitta på en konsultlön utan att behöva slita på kroppen över huvud taget. Sitta på ett kontor och glassa samtidigt som man tjänar minst 10-20% mer än dom som faktiskt jobbar.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Var väldigt billigt faktiskt, den fakturan ska du vara nöjd med.
Det är 10 min enkel resa, han fakturerade 1,5h för drygt en halvtimmes arbete. Jag tycker det var ganska rimligt.
 
S
S scim skrev:
Det är 10 min enkel resa, han fakturerade 1,5h för drygt en halvtimmes arbete. Jag tycker det var ganska rimligt.
Packa bilen, boka med kund, köra, utföra arbete samt säkerhetskontroll, köra hem, sammanställa tid och material samt fakturera. 1100 kronor var galet bra pris :)
 
BirgitS
S SueCia skrev:
Är tämligen säker på att du inte kan beställa ett byte av vägguttag för 208 kronor, bo 3 mil från elektrikerns utgångsläge och förvänta dig att det bara kostar dig 208 kronor.

Och om det skulle vara så, så är det inte en elektriker med behörighet i Sverige.
Tjänsten erbjuds väl inte på alla platser men det ska vara en auktoriserad elinstallatör: https://www.byggmax.se/hantverkartjänster/eltjänster/byte-installation-av-vägguttag-p80808
 
tommib
BirgitS BirgitS skrev:
Tjänsten erbjuds väl inte på alla platser men det ska vara en auktoriserad elinstallatör: [länk]
Notera att det står "pris från"... gissningsvis är det om du byter 20 vägguttag samtidigt.

I detta håller jag med SueCia, det är helt omöjligt att ByggMax skulle kunna erbjuda byte av vägguttag för det priset och gå runt.

Det är också väldigt intressant att de specifikt skriver att "bytet sker av en auktoriserad elinstallatör" då det inte behövs egentligen. Meningen kanske ska läsas som att den auktoriserade elinstallatören är firman som gör jobbet, inte individen.
 
tycker att både trådskaparen och flera medlemmar här inne borde göra jobben själv. Med tanke på att ni alltid tycker att det går att göra billigare själv.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
O
Hmmm... Allt detta klagande på att hantverkaren kostar pengar....
Jobbar ni andra gratis?
Detta är nackdelen med fri företagsamhet....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vänta nu. Tråden handlade om det är rätt med 140 sek + moms för en meter kabel som firman betalar troligen max 30 för. Inget annat.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Packa bilen, boka med kund, köra, utföra arbete samt säkerhetskontroll, köra hem, sammanställa tid och material samt fakturera. 1100 kronor var galet bra pris :)
Säkerhetskontroll? Han kopplade in det, mätte spänning och for. Rimligt pris för ett jobb av den karaktären, vidhåller jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.