Försökte svarva till en pryl för att "fräsa" ner tjockleken på plastpropellrar. Tanken var att det skulle bli något liknande en försänkare med 5mm centrumtapp på vilken propellern träs. Vinkeln mot tappen är 90 grader så det blir en "planfräsning" av propellern. Har än så länge inte lyckats slipa bra skär i vilka plasten inte geggar igen omedelbums :(
 
Bytte filter på dammsugaren, det gamla var slut sen länge. Hittade ett HEPA klassifierat filter på biltema (om man nu ska tro på det), men det var stort och rejält, större t.om. så det passade inte min dammsugare men den är något mysko märke och jag har inte lyckats hitta reservfilter så jag gjorde en egen lösning med lite gängstång och den sämsta plywooden jag hittade.

36201440824_6bc2ec0352_b.jpg
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Fick rätt på skären på min "propellerfräs".

propfras.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Undersöker möjligheterna att ersätta regeln som bär upp en träbalk mitt i huset. Ser ut som jag hoppats, syllen som den som ska bort står på fortsätter om under befintligt golv där nya är tänkt placeras.
Renoveringsarbete på husgolv med synlig träsyll, öppet golv, laser och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte riktigt varför den till höger placerats i trappen.. Men ju mer jag river och grejar, desto mindre förstår jag.. :crysmile:

<edit>
Denna skulle ju postats i vad har du gjort med ditt hus.. sorry!
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Börjat skruva isär lite mer av lill-svarven

Delar av en demonterad liten svarv med motor och svarvbädd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en demonterad liten svarv på en träbänk med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Blev inte mycket gjort idag då snickaren fick förhinder.
Jackade ur väggreglar tills det är dags.

18voltarn tuffade på fint. (y)
Bosch cirkelsåg på en timmerbit bredvid urjackade väggreglar på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Hann inte göra något vettigt men testamenterade lite
Gammal db200-modell i gjutjärn med synlig skada på tailstocken placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är gamla db200-modellen i gjutjärn. Tyvärr har jag en skada på tailstocken, går troligen inte att laga och isf blir det att köpa en ny..
Skada på en grön gjutjärns tailstock från en db200-modell med spricka och lös bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad tailstock från en db200-modell i gjutjärn med synlig spricka och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomgående spricka./lös bit
 
Jag tycker det ser ut som om det kunde gå fixa med silverlod, om det blir tillräckligt starkt vet jag inte.
 
Är syftet att få en fungerande svarv så räcker det ju med att tillverka en klämma som klämmer ihop dubbdockan runt pinolen på samma vis som det nu skadade förbandet. I princip borde ju en slangklämma av u-järnsmodellen göra jobbet.

Det går säkert att svetsa orginaldelen också. Nickelelektroder och noga förberedelse enligt instruktion hos esab. Vad har du att förlora?

Är ju en fråga hur mycket man svarvar med motdubb också. För att borra fungerar det ju bra som det är nu också.
 
Håller på med tillverkning att staketstolpar!
Egentid! :)
 
  • Verkstad med pelarborrmaskin och svarv vid tillverkning av staketstolpar, med en ölflaska på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
katos och 5 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det går säkert att svetsa orginaldelen också. Nickelelektroder och noga förberedelse enligt instruktion hos esab. Vad har du att förlora?
Inget :) men saknar tyvärr svets (skämmigt, jag vet)
DennisCA DennisCA skrev:
silverlod, om det blir tillräckligt starkt vet jag inte
Kan vara värt att testa iallafall.

Ska bara komma på hur jag ska borra hål i de där axel/banorna också.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Inget :) men saknar tyvärr svets (skämmigt, jag vet)

Kan vara värt att testa iallafall.

Ska bara komma på hur jag ska borra hål i de där axel/banorna också.
Var ska du borra hål?

Jag har svetsat ett antal olika delar i gjutjärn. Riskabelt men funkar oftare än det inte funkar.
 
Campar Campar skrev:
Håller på med tillverkning att staketstolpar!
Egentid! :)
Synd med så fjollig öl till sådant maskulint arbete!
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Var ska du borra hål?
Axlarna som är banorna på svarven ligger i ett litet v i gjutjärnsbädden, i botten på v:et kommer det upp en skruv som ska gå in i ett gängat hål i axel och hålla fast den.

Skyller den luddiga förklaringen på sömnbrist.. :)

Problemet med borrningen är mest att pelarborren ligger längst in i vänster hörn, under arbetsbänken..att pelarborrsfoten är längst in till höger, visserligen ovanpå bänken men under ett gäng handverktyg som ska restaureras...att motorn till pelarborren ligger längst ner,in till höger under arbetsbänken...och att hela elsystemet med dahlanderkoppling mm ligger i en av garderoberna i verkstan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.