Hej,

I lägenheten har jag märkt att golvet sviktar på en del ställen, det är ett klickgolv av laminat. Vad jag läst så kan ojämnheterna bero på fukt och att golvet sedan expanderat och skapat ojämnheterna? Nu är det så att vi precis rivit en vägg och beslutat för att demontera klickgolvet för att sen lägga tillbaka det för att täcka hålet som blev där väggen förut stod. Om jag gör detta och ser till att det är tillräckligt med mellanrum mellan vägg och golvet, kommer ojämnheterna gå ner då?

• Gilla
Mesut8
  • Laddar…
Nja, ett laminatgolv är sällan så känsligt så det bågnar av fukt. Troligen är det undergolvet som är ojämnt.
Har ni mer golv att lägga i när ni lägger om det?

Stefan N Stefan N skrev:
Nja, ett laminatgolv är sällan så känsligt så det bågnar av fukt. Troligen är det undergolvet som är ojämnt.
Har ni mer golv att lägga i när ni lägger om det?
Nehe. Vi har två skivor extra men sen har vi hittat en återförsäljare i närheten som säljer samma golv som vi har. Hur bör jag tänka när jag tagit upp golvet då? Ser att det ligger någon slags grön matta under och sen playwood under det. Borde jag tex ta bort den gröna mattan? Skivorna är redan utrustade på en skaft gummimatta under varje skiva

Lämpligen tar du fram ett långt vattenpass eller rätskiva och tittar efter hur jämnt ditt golv är.
Skickar också med ett varningens ord för problem med återmontage av golvet som kan uppstå om klickfogarna blir det minsta skadade, samt risk för nyansskillnader när man blandar nytt och gammalt golv.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Lämpligen tar du fram ett långt vattenpass eller rätskiva och tittar efter hur jämnt ditt golv är.
Skickar också med ett varningens ord för problem med återmontage av golvet som kan uppstå om klickfogarna blir det minsta skadade, samt risk för nyansskillnader när man blandar nytt och gammalt golv.
På Tarketts hemsida där golvet är ifrån har de en manuall för att demontera detta klickgolv, om vi tar det försiktigt hoppas jag kunna spara så många av de gamla skivorna som möjligt. Min tanke om att golvet är ojämnt är att det kommit ner fukt i golvet och att de expanderat, men så bör det alltså inte vara?

Ang. nyansskillnader så var det min oro också men vi var hos återförsäljaren och kollade på nytt golv av samma sort, såg inga skillnader när vi jämförde med en skiva från golvet som ligger nu. Enl. återförsäljaren så är det inga större nyansskillnader på laminatgolv eftersom det är plast och tappar därför inte färg som trägolv.

Det kan ju också vara undergolvet som är ojämnt, eller så är det för tight i kanterna så att golvet spänns upp? Finns det någon springa mellan vägg och golv?

Anna_H Anna_H skrev:
Det kan ju också vara undergolvet som är ojämnt, eller så är det för tight i kanterna så att golvet spänns upp? Finns det någon springa mellan vägg och golv?
Tittade lite snabbt igår och det ser ut som att golvet ligger ganska tätt mot väggsockeln. Om jag tar upp golvet och lägger om det, måste jag ta bort även väggsockeln då eller räcker det att ta bort smyglisten och sen sätta kilar mellan golvet och väggsockeln?

Har du funderat om det sviktar mindre på vintern än på sommaren? Golvet expanderar på sommaren när det är fuktigt ute och krymper på vintern. Men även om det är "sommar" nu så ska det ändå finnas en liten glipa mellan golv och vägg. Finns det inte det så får du skapa det. vet inte hur stor glipa du ska ha. Vet inte hur mycket laminat rör sig mellan årstiderna men 5 mm bör räcka nu när det är lite fuktigare ute.

C Carlsonn skrev:
På Tarketts hemsida där golvet är ifrån har de en manuall för att demontera detta klickgolv, om vi tar det försiktigt hoppas jag kunna spara så många av de gamla skivorna som möjligt. Min tanke om att golvet är ojämnt är att det kommit ner fukt i golvet och att de expanderat, men så bör det alltså inte vara?

Ang. nyansskillnader så var det min oro också men vi var hos återförsäljaren och kollade på nytt golv av samma sort, såg inga skillnader när vi jämförde med en skiva från golvet som ligger nu. Enl. återförsäljaren så är det inga större nyansskillnader på laminatgolv eftersom det är plast och tappar därför inte färg som trägolv.
Fukt kan ju inte uteslutas, men jag tror också mer på nivåskillnader i undergolvet (som fler beskrivit).
Nyansskillnader kan ju även orsakas av solinstrålning, möbler, mattor etc.

Polacoloco Polacoloco skrev:
Har du funderat om det sviktar mindre på vintern än på sommaren? Golvet expanderar på sommaren när det är fuktigt ute och krymper på vintern. Men även om det är "sommar" nu så ska det ändå finnas en liten glipa mellan golv och vägg. Finns det inte det så får du skapa det. vet inte hur stor glipa du ska ha. Vet inte hur mycket laminat rör sig mellan årstiderna men 5 mm bör räcka nu när det är lite fuktigare ute.
Eftersom vi flyttade in i lägenheten för 1 månad sen så har vi tyvärr inte erfarat vinter i lägenheten än. Jag kan beskriva ojämnheterna som att det liksom "bucklar" lite, det går ner lite på ett ställe, sen går det upp igen sen mot fönstrerna så rampar golvet upp lite mot väggen en aning. Men om vi nu tar upp klickgolvet och ser till att det är en glipa på ca 5-10mm, kan golvet räta ut sig och bli plant därefter? Var rädd för att vi va tvugna att kasta och köpa nytt.

GoForIt GoForIt skrev:
Fukt kan ju inte uteslutas, men jag tror också mer på nivåskillnader i undergolvet (som fler beskrivit).
Nyansskillnader kan ju även orsakas av solinstrålning, möbler, mattor etc.
Om det nu skulle vara i undergolvet det är ojämnheter, hur åtgärdar jag det bäst? Kan tillägga att de som tidigare lagt golvet har lagt en grön matta under golvet. Detta tyckte återförsäljaren var lite konstigt eftersom laminatgolvet har "inbyggt" matta på undersidan, så det skulle inte behövas enl. honom.

Beroende på ojämnheterna, så får man spackla upp "dalar" och slipa ner "ryggar"
Den "gröna mattan" kan ju vara lagd för att försöka just utjämna ojämnheter i undergolvet.

GoForIt GoForIt skrev:
Beroende på ojämnheterna, så får man spackla upp "dalar" och slipa ner "ryggar"
Den "gröna mattan" kan ju vara lagd för att försöka just utjämna ojämnheter i undergolvet.
Okej. Men om vi säger att ojämnheterna beror på att det är för lite glipa mellan golv och vägg och att golvet därför bucklat sig pga. fukt. Är det möjligt att få tillbaka dess raka form genom att klicka upp golvet och sen klicka i det igen men med större mellanrum mellan golv och vägg?

C Carlsonn skrev:
Okej. Men om vi säger att ojämnheterna beror på att det är för lite glipa mellan golv och vägg och att golvet därför bucklat sig pga. fukt. Är det möjligt att få tillbaka dess raka form genom att klicka upp golvet och sen klicka i det igen men med större mellanrum mellan golv och vägg?
Nej, knappast ett laminatgolv. Med det syns ju ofta påtagligt att det har lyft sig i skarvarna då.

GoForIt GoForIt skrev:
Nej, knappast ett laminatgolv. Med det syns ju ofta påtagligt att det har lyft sig i skarvarna då.
På bilden nedan kan man se att golvet går hela vägen mot golvsockeln. Det konstiga är att golvsockeln verkar vara en del av väggen om du förstår? Går den riva bort då?

• Skadad golvsockel som verkar vara en del av väggen vid ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.