harry73
Om jag beräknar andelstal baserade på dina uppgifter, betalar du 8,8% (3529kr), grannen betalar 11,7% (4706kr) och de tre längst bort 26,5% var (10588kr)
Och är ni beredd att betala dessa kostnader, kan ni hota med lantmäteriförrättning om de inte går med på det. (Eller med att sluta betala helt enkellt)

• Gilla
Cross
  • Laddar…
andelarna kan även beräknas på annat sätt, t ex utnyttjandegraden. En som kör till jobbet varje dag kan få högre andelar än pensionärer.

Nyttjandegraden brukar vara samma för hushåll oavsett familjesituation och antal bilar. Det är när det kommer till andra verksamheter som nyttjandegraden kommer in.

T Thomas_Blekinge skrev:
andelarna kan även beräknas på annat sätt, t ex utnyttjandegraden. En som kör till jobbet varje dag kan få högre andelar än pensionärer.

Den i detta fallet som sitter i rullstol kanske har hemtjänst 4 ggr per dag.

Nej det är inte livssituationen som avgör andelstal, jag som har verksamhet har högre andel än de som bara bor.

Protte

harry73
Beräknar lantmäteriet andelstal, då är det enligt ton km metoden. Och där finns fasta schjablonvärden för bilanvändning för villafastighet, bilanvändning per häst på hästgård mm. I speciella fall kan LM ta hänsyn till faktiskt användning. Men inte för att Bertil har en nissan micra dom han knappt använder och nils har en volvo s70 plus tva raggarbilar

8000kr per hushåll och år!!? Jag hoppas att du skämtar!!!
Kollade de senaste 6 åren på vår vägsamfällighet vad vi har betalt i snitt per år, och det är ca 12 200kr / år
Då har jag räknat med snöplogning, sandning och utsättning / upptagning av snökäppar. någon sopning på våren gör vi inte då det är en grusväg.
denna väg är då 5km lång.
Är du säker på att den entreprenör ni anlitar inte är bästa polare med grannen som har hand om det hela?
Eller plogas / sandas det två gånger i veckan varken det behövs eller ej?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För det priset kanske ni kan installera värmeslingor under vägen i stället...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.