Hej!
Blir glad av att se detta. Att skrida till verket och göra. Tycker tvärtom mot mot någon att det smala fönstret är en av de fina detaljerna. Att ni vågar bryta och istället visar upp vad som är nyare och vad som är ursprungligt är det som i mina ögon gör det riktigt fint. Sedan tror jag på det annorlunda ljusinläppet du får i salongen med fin takhöjd. Antagligen kommer du på att du kunde tagit ut svängarna och trotsat normer ännu mer :)
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Snygga skisser! Hur har du tagit fram dem?
 
L Lewdis skrev:
Tusen tack för detta. Har en liknande kalkyl för vår utbyggnad. Dock räknar jag lägre på grund och markarbeten då vi har ett garage där idag och därför mindre arbete. Fick dock en offert på att göra allt fram till ett färdigt skal på 1 000 000kr. Då blev jag lite trött eftersom jag menar att arbetet omöjligt kan bli så omfattande. Får ta en funderare igen och höra med andra snickare.

Gillar att du har beräknat badrummets kostnad ner till 63 öre
80m2 för millen är 12500 kvadraten för tomt skal. Borde gå komma ner en bra bit även om jag inte har koll på priserna i halland :D Ja fråga iaf 3 om du kan så du får lite mer kött på benen. Och framförallt kolla så dom räknar likadant, vad ingår mer exakt med väderskydd etc.

Hahah ja inget tumme pekfinger här inte, 63 öre är 63 öre :crysmile:
 
Redigerat:
J jhrn skrev:
Bra jobbat ! Hur mycket eget arbete skulle du uppskatta att ni lagt ner?
Har inte stenkoll på timmarna men det borde vara i närheten av 500h tror jag just nu, typ :cool:

Är säkert närmare 1000h kvar innan det är "klart" :sleep:
 
Appendix Appendix skrev:
Otroligt kul att se med alla bilder och vilken skillnad med symetrisk hus. Går från ett mindre "egnahem" till något mer speciellt

Hur mycket har ni tagit hjälp av konstruktörer och arkitekter?

(Och vilket vackert hus bara mer eterniten borta ;)


Har så mkt mer bilder, superkul efteråt att se hela resan. Så svårt att välja vilka man ska ladda upp utan att tråka ut med detaljbilder :rofl:

Jag fick hjälp att belasta min ritning på takstolarna, fick småändra nån knekt och lite vinklar på stödbenen innan det blev optimalt.

Annars har jag använt bara gratisprogram (moelven, beijer, paroc mm mm) :D

Arkitektur klurar jag ut på kvällen när man inte kan sova :) utvändigt handlade mkt om symetri, invändigt är inte alla materialval helt spikade. Fördelen med att bygga själv så kan det mogna fram mer.

Tack för din kommentar :ok:
 
A andha219 skrev:
Vad har du använt för program för att rita upp huset? Dvs "efterbilderna" som ligger ganska tidigt i tråden.
Hela huset in i detalj typ är ritat i topsolid (ritat i det på jobbet i 9 år) därefter har jag expoterat till 3d dwg som min kollega hjälpte mig göra renderingarna. Han lägger material på ytor samt ljus mm mm. Vi kör med programmet 3ds max (autodesk)
 
B Bateman skrev:
Snygga skisser! Hur har du tagit fram dem?
Datorns magi :geek: 3ds max
 
E epw skrev:
Hur ser tidsplanen ut för bygget??
Klart till julafton var tanken (förhoppningsvis detta år) :D
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur har du fått till luftningen mellan råspont och oljemasoniten uppe i nocken ??
Bör där inte vara en öppning så utrymmet ventileras ut under nockpannan ??
Skulle kört med luftat nock först, men den bef. Nocken är så klen liten 1" och pannorna ligger så tight emot på gamla taket. Så gav upp det.

Så när jag ska lägga på pannorna så borrar jag i en "mögelstopper" högst upp i varje fack. Kostar en femtilapp styck. Bender kallar sina för doldis tror jag.
Svart "mögelstopper"-ventil för takpannor kallad "doldis". Svart "mögelstopper" ventilation för takpannor, också känd som Bender Doldis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Joxaren Joxaren skrev:
Hej!
Blir glad av att se detta. Att skrida till verket och göra. Tycker tvärtom mot mot någon att det smala fönstret är en av de fina detaljerna. Att ni vågar bryta och istället visar upp vad som är nyare och vad som är ursprungligt är det som i mina ögon gör det riktigt fint. Sedan tror jag på det annorlunda ljusinläppet du får i salongen med fin takhöjd. Antagligen kommer du på att du kunde tagit ut svängarna och trotsat normer ännu mer :)
Du är helt i mina banor, mixen av modern/nytt/fräscht med de gamla detaljerna.

Haha säkert, blir väll oranga golvlister i slutändan för att kompensera för man fegat :rolleyes:
 
I slutet på semestern har dett gått lite saktare, blivit lite äventyr med barnen. Men lite på kvällarna får man till.
Ett hemmabyggt arbetsbord fullt med verktyg och material i ett under-renovering-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett bra tips som sparar iaf mig sjukt mkt tid, ta 30min och spika ihop ett bord ställ det centrum av rummet och samla alla verktyg mm på. Efter varje moment eller paus LÄGG TILLBAKA PÅ BORDET :D så slipper man leta efter alla förbannade prylar, borr skruv, stämjärn, klammer helatiden.

Handritad skiss över avloppssystem med måttangivelser och konstruktionsdetaljer för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina fina inköpslista på delarna till avloppet uppe, tillochmed jag fick med mig alla delar rätt ifrån butiken (y):rofl:

Så här blev det
Översikt av en vind med isolering och nyinstallerade avloppsrör, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret ut i kattvinden ska sen igenom taket för luftning, dumt nog tänkte jag inte på det innan jag isolera o plasta. Men det finns tejp :rofl:


Liggande sekundär regel på plats, snart dax o tänka på all el:rolleyes:
Pågående renoveringsprojekt med trästommar, isolering och avloppsrör i en källarlokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med trästomme, isolering och synliga ledningar i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En borr skruvar in en gul skruv i en träregel vid en byggkonstruktion, med skugga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips om en bra skruv för leca, inge plugg eller nått. Bara dra lite sakta rakt igenom regeln och in i lecan. Biter som attan(y)
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Vad heter skruven?
 
Lättbetongskruv är det.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Byggmaterial och verktyg med en kanalplast och väggnära brunnar i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällens fundering, dessa väggnära brunnar :thinking::thinking:

"Vattra in dom lämplig höjd" jahaaa :rofl:
 
Golvspån på plats, nästan... Saknade en halv skiva för att bli klar :mad:

Nyinstallerat golvspån i ett pågående byggprojekt på vinden, med outlagda träbjälkar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvspånsskiva delvis lagd med isolering synlig och en tyst, automatisk spikpistol på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt trevlig maskin, aut läge så man inte behöver trycka på knappen bara pressa ner maskinen. Samt sjukt mkt tystare än min makita aut dragare. (y)(y)

Golvspån halvlagt nära vägg med fördelare för element, rör och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelare till elementen uppe (hamnar i en klädkammare)

Ett oavslutat golvläggningsprojekt med golvspånplattor och en synlig väggisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör jag runt balkarna tänkte jag :thinking:

Golvspån delvis lagt, en skiva saknas vid träbalk och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kottlade runt om

Skiss på golvspån med markerade balkar och fördelare, fot med skyddsskor syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickade "ritning" till god vän för godkännande :crysmile:

Delvis lagt golvspån med verktyg och byggmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 halv förbannad skiva saknas :p
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.