15 331 läst · 45 svar
15k läst
45 svar
Omdöme om Julas kap/geringssåg
Anders, vad har du valt?
Norrbottenssnickaren - Jag är väldig nöjd med den ryska yxan jag köpte från Jula för 70 spänn.
Elverktyg från dom kommer jag inte köpa igen.
Hoppas bilderna hjälper folk fatta att det är saker för 1 projekt, om man har tur...
Norrbottenssnickaren - Jag är väldig nöjd med den ryska yxan jag köpte från Jula för 70 spänn.
Elverktyg från dom kommer jag inte köpa igen.
Hoppas bilderna hjälper folk fatta att det är saker för 1 projekt, om man har tur...
Det blev faktiskt en ny Meec...mekoneko skrev:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-242136/
Den har lite mer robust konstruktion och så en klinga på 305 mm... Framförallt är de mer metall och mindre plast i detaljerna för klingskydd och åtspänning. Ligger dock i lådan ännu...
En negativ sak så här långt är att det snabbt blir sågspån/sågdamm på laserögat så man måste putsa av det rätt ofta...anders07 skrev:
Ja , och anledningen till extra borstar är att motorn sitter inte som den ska, alla materialler är dåliga, dåliga kontakt, etc...anders07 skrev:
Min gammal bosch borr ( tillverkad i goda gamla tider när det var mest metall och ej gummileksaksplast runt maskinen ) har kanske 10 % slitage på 1-a kolen.
Om man har tråkig, kan man ta av huvuden på motorn f.a. kolla slitage.
Men kanske enklast att ta tillbaka och byta inom 12 månader
Extra kolborstar är en vykort från tillverkaren - "Hej! Hoppas detta hjälper dig att använda våra verktyg tills garantin har tagit slut!"
Jo, men det är ju inte något konstigt. Står det Meec på sågen vet man ju att kvaliteten inte är 100%...mekoneko skrev:Ja , och anledningen till extra borstar är att motorn sitter inte som den ska, alla materialler är dåliga, dåliga kontakt, etc...
Min gammal bosch borr ( tillverkad i goda gamla tider när det var mest metall och ej gummileksaksplast runt maskinen ) har kanske 10 % slitage på 1-a kolen.
Om man har tråkig, kan man ta av huvuden på motorn f.a. kolla slitage.
Men kanske enklast att ta tillbaka och byta inom 12 månader
Extra kolborstar är en vykort från tillverkaren - "Hej! Hoppas detta hjälper dig att använda våra verktyg tills garantin har tagit slut!"
Tyvärr har jag inte budget att köpa en 305mm såg av kvalité och eftersom jag sågar kanske max 100 snitt i året i medeltal är det en "risk" jag är villig att ta...
Kan ju tillägga att 305mm sågen är av betydligt mycket bättre byggkvalitet än mina tidigare Meec verktyg varit...
Det blir det med nästan alla kap/ger-sågar, inkl Festool Kapex. Vill man slippa det så får man göra lite egna moddar så att man får bättre uppsugning av spån men det blir aldrig helt spånfritt kring en såg.anders07 skrev:
Min mindre version gick sönder efter kanske 3000-5000 snitt, 50% ek, så du har bra marginal däranders07 skrev:Jo, men det är ju inte något konstigt. Står det Meec på sågen vet man ju att kvaliteten inte är 100%...
Tyvärr har jag inte budget att köpa en 305mm såg av kvalité och eftersom jag sågar kanske max 100 snitt i året i medeltal är det en "risk" jag är villig att ta...
Kan ju tillägga att 305mm sågen är av betydligt mycket bättre byggkvalitet än mina tidigare Meec verktyg varit...
gjörde en Y koppling av pvc som gick in i dammsugarens slang, en gren var närmare sågbladen, och den andra var kopplad direkt till den kopplingen man brukar ha den spånpåse på....agehall skrev:
Värd det när man sågar mer än 20 min kontinuerligt, funkade bra för mig.
Har Julas 305 mm-såg och det ser ut som att klingan vobblar. Skären blir inte helt raka, mer konkava.
Kan det bli bättre om man köper en ny riktig klinga?
T.ex en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/verk...osch-2608642531-expert-for-wood-sagklinga-72t
Kan det bli bättre om man köper en ny riktig klinga?
T.ex en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/verk...osch-2608642531-expert-for-wood-sagklinga-72t