Anders, vad har du valt?

Norrbottenssnickaren - Jag är väldig nöjd med den ryska yxan jag köpte från Jula för 70 spänn.
Elverktyg från dom kommer jag inte köpa igen.

Hoppas bilderna hjälper folk fatta att det är saker för 1 projekt, om man har tur...

mekoneko skrev:
Anders, vad har du valt?

Norrbottenssnickaren - Jag är väldig nöjd med den ryska yxan jag köpte från Jula för 70 spänn.
Elverktyg från dom kommer jag inte köpa igen.

Hoppas bilderna hjälper folk fatta att det är saker för 1 projekt, om man har tur...
Det blev faktiskt en ny Meec...
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-242136/

Den har lite mer robust konstruktion och så en klinga på 305 mm... Framförallt är de mer metall och mindre plast i detaljerna för klingskydd och åtspänning. Ligger dock i lådan ännu... :surprised:

Testad nu på 170mm NTR-A regel och ekslipers på 100x140mm. Båda exakt 90 grader så betydligt mycket bättre än gamla sågen (254mm Meec) där det alltid skäggade något...

Kapsåg i arbete med skärning av regel och ekslipers, exakta 90-graders vinklar framhävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mekoneko
  • Laddar…
Hoppas den håller!

När det börjar närma 1 år, skulle jag rekommendera att ta ut kolborstar och kolla att dom har jämnt slitage, annars kan det vara tecken att motorfäste (svart på min bild ) ska snart sluta fungera.

Det fanns extra kol med i lådan...

Gäller bara att veta var jag lagt dem om ett år...

anders07 skrev:

Tejpa fast dem på sågen någonstans.

agehall skrev:
Tejpa fast dem på sågen någonstans.
Inte dumt förslag! :)

anders07 skrev:
Testad nu på 170mm NTR-A regel och ekslipers på 100x140mm. Båda exakt 90 grader så betydligt mycket bättre än gamla sågen (254mm Meec) där det alltid skäggade något...
En negativ sak så här långt är att det snabbt blir sågspån/sågdamm på laserögat så man måste putsa av det rätt ofta...

anders07 skrev:

Ja , och anledningen till extra borstar är att motorn sitter inte som den ska, alla materialler är dåliga, dåliga kontakt, etc...

Min gammal bosch borr ( tillverkad i goda gamla tider när det var mest metall och ej gummileksaksplast runt maskinen ) har kanske 10 % slitage på 1-a kolen.

Om man har tråkig, kan man ta av huvuden på motorn f.a. kolla slitage.

Men kanske enklast att ta tillbaka och byta inom 12 månader :D

Extra kolborstar är en vykort från tillverkaren - "Hej! Hoppas detta hjälper dig att använda våra verktyg tills garantin har tagit slut!"

mekoneko skrev:
Ja , och anledningen till extra borstar är att motorn sitter inte som den ska, alla materialler är dåliga, dåliga kontakt, etc...

Min gammal bosch borr ( tillverkad i goda gamla tider när det var mest metall och ej gummileksaksplast runt maskinen ) har kanske 10 % slitage på 1-a kolen.

Om man har tråkig, kan man ta av huvuden på motorn f.a. kolla slitage.

Men kanske enklast att ta tillbaka och byta inom 12 månader :D

Extra kolborstar är en vykort från tillverkaren - "Hej! Hoppas detta hjälper dig att använda våra verktyg tills garantin har tagit slut!"
Jo, men det är ju inte något konstigt. Står det Meec på sågen vet man ju att kvaliteten inte är 100%...
Tyvärr har jag inte budget att köpa en 305mm såg av kvalité och eftersom jag sågar kanske max 100 snitt i året i medeltal är det en "risk" jag är villig att ta...

Kan ju tillägga att 305mm sågen är av betydligt mycket bättre byggkvalitet än mina tidigare Meec verktyg varit...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
anders07 skrev:
En negativ sak så här långt är att det snabbt blir sågspån/sågdamm på laserögat så man måste putsa av det rätt ofta...
Det blir det med nästan alla kap/ger-sågar, inkl Festool Kapex. Vill man slippa det så får man göra lite egna moddar så att man får bättre uppsugning av spån men det blir aldrig helt spånfritt kring en såg. :(

• Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jo, men det är ju inte något konstigt. Står det Meec på sågen vet man ju att kvaliteten inte är 100%...
Tyvärr har jag inte budget att köpa en 305mm såg av kvalité och eftersom jag sågar kanske max 100 snitt i året i medeltal är det en "risk" jag är villig att ta...

Kan ju tillägga att 305mm sågen är av betydligt mycket bättre byggkvalitet än mina tidigare Meec verktyg varit...
Min mindre version gick sönder efter kanske 3000-5000 snitt, 50% ek, så du har bra marginal där :cool:

agehall skrev:
Det blir det med nästan alla kap/ger-sågar, inkl Festool Kapex. Vill man slippa det så får man göra lite egna moddar så att man får bättre uppsugning av spån men det blir aldrig helt spånfritt kring en såg. :(
gjörde en Y koppling av pvc som gick in i dammsugarens slang, en gren var närmare sågbladen, och den andra var kopplad direkt till den kopplingen man brukar ha den spånpåse på....
Värd det när man sågar mer än 20 min kontinuerligt, funkade bra för mig.

Ja, det blir bättre, men fortfarande inte bra skulle jag säga. Å andra sidan så är väl ingen kap/gersåg konstruerad för att vara helt spån/dammfri. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.