Hejsan!

Vi köpte ett hus byggt i blåbetong, och jag har sen dess tittat på hemnet.. men hittar inga hus som är gjorda i blåbetong.. ??? trodde det fanns fler..?? men det kanske inte står utskrivet??

:confused:

Man säger att det finns ca 400 000 hus byggda i detta material. Själv tror jag att många av dessa är lägenhetskomplex uppförda under miljonprogrammets dagar. Fram till -78 tror jag man använde lättbetong baserad på alunskiffer.

I informationen som mäklaren ger ut till Hemnet kan jag mycket väl tänka mig att man inte skriver orden radon och blåbetong utan sparar detta till prospekten som delas ut på plats. Står det lättbetong och byggnadsåret är före 1978 kan man ju pressa mäklaren lite extra om det inte står något mer i prospektet. Sedan ska man veta att den vanligaste orsaken till radon i bostäder inte är blåbetong, utan att huset är uppfört på bergrund som avger radongaser.

Det första hus vi höll på att köpa för många år sedan var byggt i blåbetong. Fast det tog ett tag innan vi begrep det, då svalnade vårt intresse en hel del.

Mäklaren hade ett besiktningsprotokoll som man fick titta i på visningen, men han vägrade släppa det. Jag insåg att han höll tummen över raden där det stod om material, han påstod att huset var byggt i betong, och höll sin tumme precis framför ordet betong. Till slut slet jag pappret handgripligen ur hans hand (fick bända isär hans fingrar för att få honom att släppa), och precis som jag misstänkte så stod det "lätt" där han hade haft sin tumme.

Candy skrev:
Hejsan!

Vi köpte ett hus byggt i blåbetong, och jag har sen dess tittat på hemnet.. men hittar inga hus som är gjorda i blåbetong.. ??? trodde det fanns fler..?? men det kanske inte står utskrivet??

:confused:

Jodå! Det finns det men som ovanstående säger så döljer ofta mäklaren detta. Vår mäklare sa att om vi skulle sälja vårt blåbetonghus så skulle han skriva lättbetong i beskrivningen för "om det är blå eller vit vet jag inte"...men det visste han ju. Vi har bekanta som har blåbetong i sina hus. Sedan kanske det är olika hur många som just finns i vissa områden. Ingen aning om det faktiskt.

M
hempularen skrev:
l.
Mäklaren hade ett besiktningsprotokoll som man fick titta i på visningen, men han vägrade släppa det. Jag insåg att han höll tummen över raden där det stod om material, han påstod att huset var byggt i betong, och höll sin tumme precis framför ordet betong. Till slut slet jag pappret handgripligen ur hans hand (fick bända isär hans fingrar för att få honom att släppa), och precis som jag misstänkte så stod det "lätt" där han hade haft sin tumme.
Haha, det där KAN inte stämma, du måste skarva som fan! Är det sant så är det ju helt fantastiskt roligt. Hur gick det sen? Vad sa du till mäklaren? Vad svarade han?
Kan bli hur kul som helst.

miss information skrev:
Haha, det där KAN inte stämma, du måste skarva som fan! Är det sant så är det ju helt fantastiskt roligt. Hur gick det sen? Vad sa du till mäklaren? Vad svarade han?
Kan bli hur kul som helst.
Varför skulle det INTE stämma? Mäklare finns till enbart för att bilhandlare ska verka hederliga...

M
Fotografen skrev:
Varför skulle det INTE stämma? Mäklare finns till enbart för att bilhandlare ska verka hederliga...
Jag kan verkligen se det framför mig när han står där och drar i pappret, mäklaren morrar och håller fast. Svettpärlorna rinner ner för hempularens blanka panna och ansiktet blir allt rödare. Mäklaren knorrar när han märker att prospektet glider ur hans hand. Tillslut vinner hempularen, han kastar snabbt en blick på pappret. Precis som han misstänkte var det ordet "blå" som doldes av mäklarens tumme. Hempularen skrattar högt, pekar på mäklaren som står där med moloken min, "Haha, jag visste det, blåbetong! Hörde ni det alla? Det är BLÅBETONG!".
Alla går mot utgången, visningen är över, mäklaren står ensam kvar och undrar varför allt går åt helvete i hans liv.

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Blåbetong betyder inte automatiskt radon, om det utsöndras radon beror på huruvida alunskiffern som använts innehåller uran eller inte.

Vi köpte nyligen ett hus i blåbetong där mäklaren mycket medvetet undvikit ordet blåbetong i både annons och prospekt, men däremot bifogat protokoll från ett flertal radonmätningar som säljarna gjort, i samtliga mätningar låg man strax under gränsvärdet 200 bq. För säkerhets skull lyckades vi få tag på en besiktningsman med specialkompetens på just radon- och radonsanering och han fastslog att radonet i vårt hus kom från rullstensåsen huset är byggt på och att själva blåbetongen var uranfri, han trodde den kom från Ytongs fabrik i Grönhögen på Öland.

Fel! All blåbetong innehåller uranhaltig alunskiffer och avger därmed radongas!
Däremot är det korrekt att halten varierar kraftigt beroende på tillverkningsort och till viss del också, batch.
Granhögen är den blåbetong som har lägst uranhalt och ger typiskt värden på 0,25-0,35 uSv/h, högst brukar man hitta i bla. Skövdes Durox, som kan ligga på typiska 0,5-1 uSv/h. Vanlig betonghålsten avger precis som de flesta stenmaterial, mindre mängder, typ 0,1 uSv/h.
I praktiken så betyder det att även konstruktioner med blå lättbetong från Granhögen ger ett tillskott av radon, dock inte alls lika högt som de mer berikade fabrikaten. Viktigt i sammanhanget är ju givetvis hur mycket av byggnadens konstruktionselement som är av typen blåbetong, samt hur exponerade mot inre delar av bostaden dessa är.
Rullstensåsar är en riskfaktor av hög dignitet som ställer höga krav på grundens täthet, speciellt i områden med höga halter av markradon.

Leion skrev:
Blåbetong betyder inte automatiskt radon, om det utsöndras radon beror på huruvida alunskiffern som använts innehåller uran eller inte.

Vi köpte nyligen ett hus i blåbetong där mäklaren mycket medvetet undvikit ordet blåbetong i både annons och prospekt, men däremot bifogat protokoll från ett flertal radonmätningar som säljarna gjort, i samtliga mätningar låg man strax under gränsvärdet 200 bq. För säkerhets skull lyckades vi få tag på en besiktningsman med specialkompetens på just radon- och radonsanering och han fastslog att radonet i vårt hus kom från rullstensåsen huset är byggt på och att själva blåbetongen var uranfri, han trodde den kom från Ytongs fabrik i Grönhögen på Öland.

Det finns många hus byggda i Göteborg med Durox blå lättbetong. Durox hade sitt stora kontor i Göteborg därför att det var enkelt för deras huvudkontor i England att resa till Göteborg. Fabriken var i Skövde. Durox köptes av Ytong 1969. Själv jobbade jag med att hantera denna lättbetong på olika byggen runtom Göteborg.

L Leion skrev:

Hej!
Va er blåbetong blå?

Fransissan Fransissan skrev:
Hej!
Va er blåbetong blå?
Det är en lättbetong som fick sin blåsvarta färg från den alunrika skifferstenen som den gjordes av. Påminner om en mörkblå tvättsvamp.

Men jösses, läs på om radon, blåbetong och risker. Finns en jättebra tråd om detta här på forumet. Bor själv i ett sådant hus, riskerna är minimala och fördelen är att du snart inte behöver en sänglampa (skämt).
Skulle inte tveka att köpa ett till igen.

O Ola_L skrev:
Det är en lättbetong som fick sin blåsvarta färg från den alunrika skifferstenen som den gjordes av. Påminner om en mörkblå tvättsvamp.
Skönt höra att all blåfärgad lättbetong inte är högstrålande
ZNK ZNK skrev:
Men jösses, läs på om radon, blåbetong och risker. Finns en jättebra tråd om detta här på forumet. Bor själv i ett sådant hus, riskerna är minimala och fördelen är att du snart inte behöver en sänglampa (skämt).
ja du ska veta vad jag läser. Sätter mig in i och läser Jag är inte orolig heller, men vill sträva efter värde under 100. Vill veta allt så,jag kan ta hand om huset och ha kunskap om jag nån gång ska sälja huset Tycker det är jättespännande!

ja du ska veta vad jag läser. Sätter mig in i och läser Jag är inte orolig heller, men vill sträva efter värde under 100. Vill veta allt så,jag kan ta hand om huset och ha kunskap om jag nån gång ska sälja huset Tycker det är jättespännande!
ZNK ZNK skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.