85 768 läst · 217 svar
86k läst
217 svar
DHL suger bäverpung !!
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
VAD var det för pryl som måste hämtas med flygburen kurir...?!?!H hempularen skrev:Jag måste faktiskt erkänna:
DHL har lyckats få de två senaste försändelserna till mig rätt!
Annars är min erfarenhet att DHL aldrig lyckats leverera ett enda paket till rätt plats på rätt tid, de senaste 30 åren. Och det gäller oavsett om man anlitar dem för vanliga paket, eller svindyr kurir post.
Rekordet tror jag var för ca 20 år sedan, vi hade en pryl som vi behövde få hem ifrån England, vi ordnade med helikopter hämtning från en liten ö utanför Skottland, därifrån skulle den transporteras med "handburen kurir" Alltså en DHL person som flyger och tar med sig varan som handbagage (kostar liiite). Kuriren lyckades förlora paketet "vid omlastning i Bryssel". Rent bedrägeri, de debiterade typ 30 000 för en kurir, och skickade sedan paketet med vanlig transport.
Men nu har något hänt! De senaste två gångerna jag fått ngt. med DHL, så har de levererat i rimlig tid till rätt plats.
En reservdel till en verksamhet där ett stillestånd är otänkbart... kostar det 50 mille om dan initialt och ökar med tiden och det bara finns ett lättillgängligt ex av reservdelen då är det kurir som gäller. Då är det lätt att hålla sig för skratt när dhl sjabblarricebridge skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 574 inlägg
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men kan någon tala om för mig varför DHLs försändelser hamnar på olika serviceställen trots att leveransadressen är densamma? Jag bor på Göteborgs landsbygd (Hisingen) och har ett serviceställe nära hemmet. Allt som oftast får jag dock åka runt med bil upp till en timma extra för att hämta upp paket. Har ibland saknat möjlighet att hämta ut paket p.g.a. dåliga öppettider på servicestället och då returneras paketet.
DHLs svar är att "systemet alltid väljer det närmaste stället" vilket inte stämmer. Det är fyra olika ställen i mitt fall, men väldigt sällan det närmaste. Påpekade detta och fick typ svar att "alla fyra är närmast". Goddag, yxskaft!
Den enda skillnaden jag kan se är att postadressen skiljer i formateringen mellan de olika valen av servicesställe. 432XX, 423 XX resp. SE-423XX. Inget jag väljer utan sätts av avsändaren.
DHLs svar är att "systemet alltid väljer det närmaste stället" vilket inte stämmer. Det är fyra olika ställen i mitt fall, men väldigt sällan det närmaste. Påpekade detta och fick typ svar att "alla fyra är närmast". Goddag, yxskaft!
Den enda skillnaden jag kan se är att postadressen skiljer i formateringen mellan de olika valen av servicesställe. 432XX, 423 XX resp. SE-423XX. Inget jag väljer utan sätts av avsändaren.
Det står tydligt Polen. MEN idag så uppdaterade det äntligen till att paketet ifrån USA och den ifrån Tyskland är på svensk mark.S sunqan skrev:
Köpte en sågklinga ifrån Tyskland som sände via UPS vilket ska bli intressant ifall dom håller sin tidsplan och om allt går smärtfritt (2-3 vardagar).
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja det var bra jämfört med två veckor mellan Malmö och Kalmar (via Oskarshamn vilket man når om man kör genom Kalmar på väg från Malmö)L Lutte skrev:
Är inget speciellt att frakta med kurir enligt mig iaf.
Har kurir Flygt upp saker ett par gånger dock med lyckat resultat.
Första gången flög vi upp ett lager och ett speciellt verktyg från skf i Göteborg för att inte hamna efter i tidschemat på ett väldigt speciellt jobb vi gjorde.
Gång nummer två flög vi återigen upp lager från skf när vi fick panikrepa en växellåda i fält.
Fast det mest som imponerat mig mest var när vi gjorde ett goodwill jobb åt lkab i Kiruna. Vi upptäckte på natten att vårat förråd av rostfria bultar skulle ta slut så det togs ett beslut om att nya skulle beställas och skickas från en fabrik i Finland via jetpack. O mycket riktigt så skickade dom pallen med flyg och en bil som körde ut allt från flygplatsen till oss.
Sen har vi även testat att ställa kurir mot kurir, det var så att en vajer gick sönder och det var kris, maskinen ska ihop och funka snarast möjligt.
Så vi beställde från två olika företag med express/kurir. För att ha det fortast möjligaste.
Vinnaren var firman som satte en av sina killar i en firmabil med våran lina och körde i ett streck tills han var framme
Har kurir Flygt upp saker ett par gånger dock med lyckat resultat.
Första gången flög vi upp ett lager och ett speciellt verktyg från skf i Göteborg för att inte hamna efter i tidschemat på ett väldigt speciellt jobb vi gjorde.
Gång nummer två flög vi återigen upp lager från skf när vi fick panikrepa en växellåda i fält.
Fast det mest som imponerat mig mest var när vi gjorde ett goodwill jobb åt lkab i Kiruna. Vi upptäckte på natten att vårat förråd av rostfria bultar skulle ta slut så det togs ett beslut om att nya skulle beställas och skickas från en fabrik i Finland via jetpack. O mycket riktigt så skickade dom pallen med flyg och en bil som körde ut allt från flygplatsen till oss.
Sen har vi även testat att ställa kurir mot kurir, det var så att en vajer gick sönder och det var kris, maskinen ska ihop och funka snarast möjligt.
Så vi beställde från två olika företag med express/kurir. För att ha det fortast möjligaste.
Vinnaren var firman som satte en av sina killar i en firmabil med våran lina och körde i ett streck tills han var framme
Påminner mig om när jag hade en tysk firma på jobbet för att serva en maskin. Vi var (försiktigt sagt) inte helt nöjda med hur deras maskiner fungerade och hur snabba de var med att laga de fel som uppstod. Trots att jag beskrivit felet noga innan så hade de inte skickat rätt delar innan de kom och hade inte heller med sig rätt delar, vilket i och för sig inte var att vänta heller då rätt del var en hydraulcylinder som väger sådär 150kg.
Nu fanns det lite annat att göra när de kom men jag blev lovad att de skulle laga det viktigaste felet "i morgon". Jag var så less på dom så jag ides inte ens fråga hur de tänkt sig att lösa det då de inte hade grejer.
Morgonen därpå har jag just släppt in tyskarna när det ringer från receptionen att jag har ett besök av en tysk till. Något konfunderad går jag till receptionen och möter en man som ser ut som en karikatyrteckning av en taxichaufför, och mycket riktigt är det också. Han hade kört från Hamburg hela natten med en hydraulcylinder i bagageluckan.
-------------------
Vad beträffar DHL och bävrar så föredrar jag ändå DHL före Schenker då DHL har sin terminal för mitt område i Uppsala, en stad jag då och då besöker. Så det är ingen katastrof om sakerna hamnar på terminalen istället för hemma hos mig. Värre är det med Schenker som kör från Gävle, som dels är en plats jag ytterst sällan besöker och dessutom så brukar de ha notoriskt överfullt i sina bilar som går på norduppland och då skiter de i att ta med paket till privatpersoner. De hymlar å andra sidan inte med det, utan säger som det är om man efter några dagar börjar sakna sitt paket.
Nu fanns det lite annat att göra när de kom men jag blev lovad att de skulle laga det viktigaste felet "i morgon". Jag var så less på dom så jag ides inte ens fråga hur de tänkt sig att lösa det då de inte hade grejer.
Morgonen därpå har jag just släppt in tyskarna när det ringer från receptionen att jag har ett besök av en tysk till. Något konfunderad går jag till receptionen och möter en man som ser ut som en karikatyrteckning av en taxichaufför, och mycket riktigt är det också. Han hade kört från Hamburg hela natten med en hydraulcylinder i bagageluckan.
-------------------
Vad beträffar DHL och bävrar så föredrar jag ändå DHL före Schenker då DHL har sin terminal för mitt område i Uppsala, en stad jag då och då besöker. Så det är ingen katastrof om sakerna hamnar på terminalen istället för hemma hos mig. Värre är det med Schenker som kör från Gävle, som dels är en plats jag ytterst sällan besöker och dessutom så brukar de ha notoriskt överfullt i sina bilar som går på norduppland och då skiter de i att ta med paket till privatpersoner. De hymlar å andra sidan inte med det, utan säger som det är om man efter några dagar börjar sakna sitt paket.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Varför måste trackingnumret ändras utan att man får reda på att så sker. Det kanske är ett led i deras strategi att försvåra bedrägerier i likhet med postmord. Jag noterade också att dem lagt verksamheten i någon form av stealthmode eftersom jag fick ett mail om att leveransförsök utförts utan att jag märkt detta trots att jag varit hemma med telefonen påslagen.
Fick paket med FedEx idag, vilken trevlig upplevelse. Frågade om jag var hemma, nej jag är i Strängnäs, vänta ni har ingen bil som går åt det hållet? Jodå, det kan vi lösa, vi ringer när vi är på plats. Det kan man kalla service, jag bor i Eskilstuna så det blev 4-5mil åt ett annat håll för dom.