7 010 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Ta en fas från spisuttaget till 1 nytt utanpåliggande 230-uttag?
Sida 1 av 2
Hejsan!
Har en häll som är kopplad med perilex och nyttjar L1 och L2.
L3 är över då jag har inbyggnadsugn på motsatt sida (230V, 2.5vmm 16A.)
Problemet är att jag har en sk. "powerport" i bordsskivan som jag satte på diskmaskinens uttag,
Men när maskinen är på och jag sätter på kaffebryggare går diskmaskines 10A. :'(
Frågan är nu om jag kan bygga ett utanpåliggande 230V bredvid spisuttaget om jag kastar över
L3 och bryggar jord och nolla därifrån så jag på så vis får en egen fas till powerporten då den ändå är ledig.
Känns som att det är en fulkoppling som kanske inte är ok, men man kan ju alltid höra.
Har en elektriker som kan utföra detta isf.
Tack på förhand
Har en häll som är kopplad med perilex och nyttjar L1 och L2.
L3 är över då jag har inbyggnadsugn på motsatt sida (230V, 2.5vmm 16A.)
Problemet är att jag har en sk. "powerport" i bordsskivan som jag satte på diskmaskinens uttag,
Men när maskinen är på och jag sätter på kaffebryggare går diskmaskines 10A. :'(
Frågan är nu om jag kan bygga ett utanpåliggande 230V bredvid spisuttaget om jag kastar över
L3 och bryggar jord och nolla därifrån så jag på så vis får en egen fas till powerporten då den ändå är ledig.
Känns som att det är en fulkoppling som kanske inte är ok, men man kan ju alltid höra.
Har en elektriker som kan utföra detta isf.
Tack på förhand
Självklart har du en elektriker som kan utföra...
Nja, blir svaret. Är det tre en-fas säkringar är det direkt olämpligt, är det tre-fas säkringar är det fortfarande inte bra men man får "låna" en fas om man tydligt markerar det i el-centralen (och helst i kopplingsboxen också).
Nja, blir svaret. Är det tre en-fas säkringar är det direkt olämpligt, är det tre-fas säkringar är det fortfarande inte bra men man får "låna" en fas om man tydligt markerar det i el-centralen (och helst i kopplingsboxen också).
Redigerat:
Det är tvärtom så att en trepolig säkring är att föredra i de här fallen så låt inte det hindra. Med area enligt säkra tumregler och uppmärkning är det knappast något problem här eller rättare sagt inga om vi lägger till obligatorisk JFB också.
Nästan snyggare annars att dra L3 till diskmaskin och låta Powerporten matas direkt från diskmaskinens uttag. Om det är praktiskt möjligt.
Så kan de fasta maskinerna få dela på den fasta trefaskabeln så att säga. Och uttaget/kaffebryggaren får en egen.
Så kan de fasta maskinerna få dela på den fasta trefaskabeln så att säga. Och uttaget/kaffebryggaren får en egen.
Jag tror att det blir lite bökigt att göra så då köket redan sitter som det gör.
Då är det alltså två här som säger att man kan göra det och en som säger motsatsen.
Hur gör de som har induktionshäll och sen en inbyggnadsugn direkt under? borde väl bli samma problem där, eller kör man med kopplingdosa då bara? Har för mig att det skall vara sladd med propp så man kan dra ur dem.
Tack för bra input
Då är det alltså två här som säger att man kan göra det och en som säger motsatsen.
Hur gör de som har induktionshäll och sen en inbyggnadsugn direkt under? borde väl bli samma problem där, eller kör man med kopplingdosa då bara? Har för mig att det skall vara sladd med propp så man kan dra ur dem.
Tack för bra input
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 468 inlägg
Praktiskt går det enkelt att lösa, med kopplingsdosor och uttag i den omfattning som behövs.
Men spisgruppen bör användas till spis, häll och ugn, inget annat. Det handlar främst om ordning och reda och en sund gruppförteckning. Dessutom blir uttaget avsäkrat med 16 A vilket kanske inte var tanken.
Så nu behöver du en utslagsröst
Men spisgruppen bör användas till spis, häll och ugn, inget annat. Det handlar främst om ordning och reda och en sund gruppförteckning. Dessutom blir uttaget avsäkrat med 16 A vilket kanske inte var tanken.
Så nu behöver du en utslagsröst
Tja elegant kan det ju inte bli. Men man kan ju ha en tvåpolig/tvåfas dvärgbrytare C16 för spis L1 L2 och en C10 för L3/vägguttag samt Sveriges mest tydliga märkning i listan, centralen och kopplingsdosan där de förgrenas.
Jag har förresten en häll på två faser och en ugn under som matas via 5G2.5 till en kopplingsdosa där det fördelas. Tyvärr tre separata dvärgbrytare. Å andra sidan verkar hällen inte ha någon last mellan faserna då vänster sida plus elektronik går på en fas och högra sidan på andra fasen, där L2/högra sidan styrs av reläer som får energi (men knappast 230v?) från L1. L1 kan alltså endast möta L2 om något relä lyckas smälta på något vis och hällen är väldigt felkonstruerad.
Funkar fint att slå ifrån andra fasen o köra på en halva.
Nej, det blir sämre. Lika dåligt som att du sätter tre enpoliga säkringar.martin43 skrev:
Anledningen till att ha en trepolig säkring är att inte riskera att det är någon ström på ledningarna vid arbete på säkringsgruppen. Med en separat säkring på endast uttaget finns risken att man slår av endast en säkring, kollar att det blev strömlöst i uttaget och börjar sen öppna olika uttag och dosor, där det fortfarande är ström, eller kan bli bakmatning.
Nä, jag håller med GK100, är ditt uttag specat för 16A och du har en trepolig säkring så är det OK att göra som du tänkt,
Jag håller också med Bo Siltberg, det är inte så snyggt och inte det man valt om det fanns alternativ. Men det är samtidigt inte så illa att jag inte skulle sova gott om nätterna. Ja förutsatt 3polig säkring och JFB då.
Det där är egentligt något som i grunden är ganska dåligt.martin43 skrev:Jag har förresten en häll på två faser och en ugn under som matas via 5G2.5 till en kopplingsdosa där det fördelas. Tyvärr tre separata dvärgbrytare. Å andra sidan verkar hällen inte ha någon last mellan faserna då vänster sida plus elektronik går på en fas och högra sidan på andra fasen, där L2/högra sidan styrs av reläer som får energi (men knappast 230v?) från L1. L1 kan alltså endast möta L2 om något relä lyckas smälta på något vis och hällen är väldigt felkonstruerad.
Men nu har det etablerats en praxis att använda uppdelad trefasgrupp med två faser till häll och en fas till ugn. Och därmed blir detta alltmer OK.
Ungefär som att det används blå som tändtråd och som L3 till trefasmotorer. När det börjat bli praxis så blir farorna små, dvs alla som är och pillrar där är vana att det ser ut så.
Men då är det inte OK att börja utöka denna praxis utanför sitt normala område.
Induktionhällen har enbart laster som är kopplade mellan faser och nolla. Det gör att alla laster är betrakta som tre enfaslaster på var sin fas( elektriskt). Det illeminerar risken för bakmatning mellan faserna vid eventuellt fel.
Har man däremot en blandning av mellanfaskopplade laster och fas- nolla kopplade laster, då behöver man fundera på lämpligheten. I ett sådant läge blir jordfelsbrytare och trepolig automatsäkring än viktigare.
Har man däremot en blandning av mellanfaskopplade laster och fas- nolla kopplade laster, då behöver man fundera på lämpligheten. I ett sådant läge blir jordfelsbrytare och trepolig automatsäkring än viktigare.
Men hällen är inkopplad med perilex-kontakt. Det innebär att vid t.ex. utbyte av häll så kan plötsligt uttaget bli bakmatat.T Tobbe_3 skrev:Induktionhällen har enbart laster som är kopplade mellan faser och nolla. Det gör att alla laster är betrakta som tre enfaslaster på var sin fas( elektriskt). Det illeminerar risken för bakmatning mellan faserna vid eventuellt fel.
Jag anser att man ska betrakta en sådan här grupp som en grupp med blandade enfas och flerfasiga laster och agera därefter, dvs krav på trepolig säkring.
Visst går det att röra sig inom gråzonen och minska detta krav, men själv skulle jag inte vara bekväm med det.