Har ny frys av märke Husqvarna Electrolux som ger ifrån sig ljud i princip konstant. Detta är otroligt jobbigt att leva med och jag vill gärna komma i kontakt med andra som har liknande erfarenheter. Det kan inte vara rimligt att vitvaror av senaste modell ska låta så här, utvecklingen måste gått längre. Detta är dessutom en produkt som beskrivs vara ovanligt tyst.. Har haft självavfrostande tidigare och den lät nästan ingenting. Har reklamerat frysen en gång och har nu fått ett nytt ex men det låter lika mycket. Länk till produkt: https://www.electroluxhome.se/vitvaror/kyl-frys/frysskap/qt930x/
 
Moderna frysar med låg energiförbrukning uppför sig på detta vis. Till/från-reglering som användes på äldre frysar har blivit ersatt med modern styrning. Nog inte mycket du kan göra åt detta.
 
L
Hade äldre vitvaror som var tysta , bytte till modernare , lite mer ljud men inte så det stör ,
fick en förklaring : det är en nytt köldmedel i dom ( miljötänk ) , det knastrar liksom stundom i skåpet , inget att göra åt sas det , men det är klart låter det hela tiden så är det inget kul
 
Men det kan inte vara rimligt att en frys ska låta så mycket att man inte längre kan sitta och äta i köket!! DB uppmätt till 68 som högst och det är lång över riktlinjer för buller inomhus. Och om en frys låter hela tiden ska det framgå vid säljtillfället och produkten i fråga ska inte marknadsföras som tyst.
 
  • Gilla
  • Wow
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Trist att du inte är nöjd, men jag är övertygad om att E-lux har mätt kylens ljudnivå på korrekt sätt. De vinner inget på att fuska med detta. Kan slå tillbaka på dom med full kraft, se exempel med VW.
 
  • Gilla
Kallgard
  • Laddar…
L
S Suncity K skrev:
Men det kan inte vara rimligt att en frys ska låta så mycket att man inte längre kan sitta och äta i köket!! DB uppmätt till 68 som högst och det är lång över riktlinjer för buller inomhus. Och om en frys låter hela tiden ska det framgå vid säljtillfället och produkten i fråga ska inte marknadsföras som tyst.
Står den stadigt , med alla fötter på jorden , kan den tangera en vägg liiiite gran , eller tror du dig veta var det kommer ifrån , om du trycker skåpet lite hit och dit med handen , förändras ljudet då ,behövs inte mycket för att få oljud s.k resonans
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Butikens reaktion när jag kom dit med en ljudinspelning var "men det låter ju som en dammsugare". Detta är en ny modell och jag var första kunden och därför har de inget att jämföra med.
 
L
S Suncity K skrev:
Butikens reaktion när jag kom dit med en ljudinspelning var "men det låter ju som en dammsugare". Detta är en ny modell och jag var första kunden och därför har de inget att jämföra med.
Är det med fläkt i den
 
L
Kollade in på prospektet , undrar hur dom styr detta
är det som nedan , så kan det vara invertern som surrar , det gör dom alltid , ungefär som
en getings ljud , men vad vet jag , ingenting om nya frysar .
  • Högeffektiv kompressor med variabel effektstyrning

  • är det inverterstyrning på frysar nu ???
  • någon som kanske vet , jag har inte hört det , nått nytänkande i tekniken
 
Dom Samsung jag har är varvtalsstyrda, men jag har aldrig upplevt några ljud från elektroniken. Kompressorerna är också väldigt tysta när dom går på lågvarv.
 
Redigerat:
Prova att mäta förbrukningen på frysen. Är den över det normala kan man kanske misstänka att något inte står rätt till. Men verkar konstigt att två ex skulle vara defekta fast märkligare saker har ju hänt
 
BirgitS
Electrolux har skrivit 42 dB i specifikationen. Nu är det väl uppmätt på visst sätt och visst avstånd så det går väl inte direkt att jämföra med värdet ni har mätt upp, men det är ungefär lika mycket som en diskmaskin (vår förra 43 dB och vår nuvarande extra tysta 39 dB enligt spec), så något som låter betydligt högre är det ju fel någonstans. Därmed inte sagt att det är själva frysen utan det kan vara vibrationer i golv/väggar/skåpstommar etc. så kolla upp det som står i inlägg 6.
 
S Suncity K skrev:
Har ny frys av märke Husqvarna Electrolux som ger ifrån sig ljud i princip konstant. Detta är otroligt jobbigt att leva med och jag vill gärna komma i kontakt med andra som har liknande erfarenheter. Det kan inte vara rimligt att vitvaror av senaste modell ska låta så här, utvecklingen måste gått längre. Detta är dessutom en produkt som beskrivs vara ovanligt tyst.. Har haft självavfrostande tidigare och den lät nästan ingenting. Har reklamerat frysen en gång och har nu fått ett nytt ex men det låter lika mycket. Länk till produkt: [länk]
Jag har exakt samma problem på min nyinköpta frys från Husqvarna/Electrolux. Den låter förskräckligt. Den tjuter i samtalston ca 80% av tiden. Frysen är en QT920X och felet är lokaliserat till en kyltransportfläkt som sitter ca en meter upp bakom lådorna (bakom panelen). En liten kullagrad datorfläkt av skitkvalitet.
Har haft service här och fått ny fläkt monterad en gång men resultatet är detsamma. Teknikern tycker också att det låter skit men kan inget göra. Denna produkt är direkt undermålig och pinsam att ens släppa på marknaden. En frys kan inte behöva tjuta i samtalston.

E-lux kundtjänst är dessutom ett skämt eftersom de som svarar inte har någon som helst mandat, kunskap eller vilja att hjälpa utöver att boka en servicetekniker. Därefter avslutar dom ärendet även fast felet är exakt detsamma som tidigare.

Jag tänkte också ett kort ögonblick att butiken (Elon i Karlstad) var lite intresserade av sina kunder och vill bistå med hjälp i ärendet men detta visade sig vara helt fel och man hänvisade raskt till elektrolux kundtjänst. ..... och så undras det varför man väljer billigare nätbutiker istället för fysiska butiker? Det finns tydligen inga fördelar alls längre med att handla vitvaror i butik? Ren skit helt enkelt. LIte dyrare, lika dålig service.
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
G Pergel skrev:
Jag har exakt samma problem på min nyinköpta frys från Husqvarna/Electrolux. Den låter förskräckligt. Den tjuter i samtalston ca 80% av tiden. Frysen är en QT920X och felet är lokaliserat till en kyltransportfläkt som sitter ca en meter upp bakom lådorna (bakom panelen). En liten kullagrad datorfläkt av skitkvalitet.
Har haft service här och fått ny fläkt monterad en gång men resultatet är detsamma. Teknikern tycker också att det låter skit men kan inget göra. Denna produkt är direkt undermålig och pinsam att ens släppa på marknaden. En frys kan inte behöva tjuta i samtalston.

E-lux kundtjänst är dessutom ett skämt eftersom de som svarar inte har någon som helst mandat, kunskap eller vilja att hjälpa utöver att boka en servicetekniker. Därefter avslutar dom ärendet även fast felet är exakt detsamma som tidigare.

Jag tänkte också ett kort ögonblick att butiken (Elon i Karlstad) var lite intresserade av sina kunder och vill bistå med hjälp i ärendet men detta visade sig vara helt fel och man hänvisade raskt till elektrolux kundtjänst. ..... och så undras det varför man väljer billigare nätbutiker istället för fysiska butiker? Det finns tydligen inga fördelar alls längre med att handla vitvaror i butik? Ren skit helt enkelt. LIte dyrare, lika dålig service.
Jag gjorde till slut en skriftlig reklamation och då började det hända grejer. Använde de punkter som Konsumenverket har på sin hemsida som grund för hävning av köp. Skrev tex att en frys säljs för att stå i ett kök där man äter, men att min lät så högt att det inte gick och då fyller inte varan den funktion den säljs för och det är juridisk grund för hävning. Jag fick till slut en ny och den låter en bråkdel av den förra. Så trots att två servicetekniker och en butik hävdade att det inte var något fel så var det det.
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte ska en modern kyl och frys låta. Köpte nyligen en standard kyl och frys från Siemens och jag fick lägga örat mot maskinen för att säkerställa drift.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.