20 577 läst · 53 svar
21k läst
53 svar
Billig svets Stanley Star 7000
Stor och tung ser jag inte som någon större nackdel om man inte är proffs som ska svetsa här som var, min inverter är 50kg men har hjul.
Jag har inga större belägg för detta men gäller det kinasvetsar så känns ett märke som Migatronic som har lite historia och annars bra rykte enlgit mina observationer, lite säkrare än Stanley, som är ett zombiemärke dom återupplivat för att stjäla ryktet det byggde upp förr.
Jag har inga större belägg för detta men gäller det kinasvetsar så känns ett märke som Migatronic som har lite historia och annars bra rykte enlgit mina observationer, lite säkrare än Stanley, som är ett zombiemärke dom återupplivat för att stjäla ryktet det byggde upp förr.
Den verkar prisvärd, du kommer nog bli nöjd för de pengarna, särskilt om du mest svetsar 3 mm-elektroder och mindre. Den ser ut att ha riktiga kabelanslutningar som gör att du enkelt kan byta till längre kablar om du tröttnar på de medföljande. Som någon skrev ovan är den sannolikt Italiensk.
Jag har också en svets som väger runt 50 kilo 380 volt wallius och det gör oftast inget eftersom den står på samma ställe men ibland skulle man önska en liten 1 fasare. Migatronic är säkert ett säkrare kort men kostar nog dubbelt också vore inte stanleyn pris sänk vore den inte nått att fundera på men med dagens pris är den nog prisvärd.DennisCA skrev:Stor och tung ser jag inte som någon större nackdel om man inte är proffs som ska svetsa här som var, min inverter är 50kg men har hjul.
Har betat av rätt många svetsar både privat och på jobb. När jag jobbade på smidesverkstäder på 90-talet så har vi ju Kemppis och Esabs toppmodeller från den tiden, och de står sig bra än i dag. Men det var mycket elektronik i dessa maskiner redan då och rasar den tidens svetsar så är det dyrt att laga.
Vad gäller små inverters så har jag haft en fronius från början av 2000-talet som var underbar att svetsa med. Klarade 3,25mm elektroder och tände alla elektrodtyper fint. Likaså var en litens esabinverter (caddy) från slutet på 90-talet mycket bra.
Nu har jag en Gysmi hemma. Egentligen en ACDC-tig, men MMA-ledet är ju lika som på en inverter. Den är jag inte särskilt nöjd med. Borde klara 180A enligt specen, men är helt hopplös att svetsa 3.25mm pinnar med ändå. Framför allt är tändspänningen på tok för låg. Rutila elektroder tänder den hyffsat, men basiska är den usel på.
Favoritsvetsen just nu är en polares ESAB LCH 250 från 70-talet någon gång. En likriktarsvets. Alltså helt enkelt en transformatorsvets med en enkel likriktare efter. Svetsar utmärkt med upp till 5mm pinnar. Behöver inte med än 16A trefas. Rätt tung, men inte hopplös att lyfta på två man. Nästan inget som kan gå sönder i den heller.
Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att det finns definitivt bra, små inverters om man nöjer sig med upp till 2,5mm pinnar med möjlighet på 3,25mm. Men de billigare modellerna kan ha brister som gör dem svåra att svetsa med. Brister som en duktig svetsare kan hantera, men som kan få en nybörjare att ge upp.
Ska man köpa en begagnad MMA-svets, välj gärna en likriktarsvets eller en enkel tyristorsvets, ty de har minst elektronik i sig, men är ändå hyffsat lätta (jämfört med roterande omformarsvetsar) och svetsar bra.
Vad gäller små inverters så har jag haft en fronius från början av 2000-talet som var underbar att svetsa med. Klarade 3,25mm elektroder och tände alla elektrodtyper fint. Likaså var en litens esabinverter (caddy) från slutet på 90-talet mycket bra.
Nu har jag en Gysmi hemma. Egentligen en ACDC-tig, men MMA-ledet är ju lika som på en inverter. Den är jag inte särskilt nöjd med. Borde klara 180A enligt specen, men är helt hopplös att svetsa 3.25mm pinnar med ändå. Framför allt är tändspänningen på tok för låg. Rutila elektroder tänder den hyffsat, men basiska är den usel på.
Favoritsvetsen just nu är en polares ESAB LCH 250 från 70-talet någon gång. En likriktarsvets. Alltså helt enkelt en transformatorsvets med en enkel likriktare efter. Svetsar utmärkt med upp till 5mm pinnar. Behöver inte med än 16A trefas. Rätt tung, men inte hopplös att lyfta på två man. Nästan inget som kan gå sönder i den heller.
Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att det finns definitivt bra, små inverters om man nöjer sig med upp till 2,5mm pinnar med möjlighet på 3,25mm. Men de billigare modellerna kan ha brister som gör dem svåra att svetsa med. Brister som en duktig svetsare kan hantera, men som kan få en nybörjare att ge upp.
Ska man köpa en begagnad MMA-svets, välj gärna en likriktarsvets eller en enkel tyristorsvets, ty de har minst elektronik i sig, men är ändå hyffsat lätta (jämfört med roterande omformarsvetsar) och svetsar bra.
Om det inte är bråttom kan man ju vänta litet, swedol lär ha bra reor ibland, läste om en som köpte en 140A migatronic för 1800:- något år sen.S smurfen72 skrev:Jag har också en svets som väger runt 50 kilo 380 volt wallius och det gör oftast inget eftersom den står på samma ställe men ibland skulle man önska en liten 1 fasare. Migatronic är säkert ett säkrare kort men kostar nog dubbelt också vore inte stanleyn pris sänk vore den inte nått att fundera på men med dagens pris är den nog prisvärd.
Min är är en sådan från 90 talet, ganska fullproppad med kretskort, tur den har filter och var ren på insidan, börjar väl bli dags dock för kondensatorerna att ge upp på ren ålder.PNO skrev:Har betat av rätt många svetsar både privat och på jobb. När jag jobbade på smidesverkstäder på 90-talet så har vi ju Kemppis och Esabs toppmodeller från den tiden, och de står sig bra än i dag. Men det var mycket elektronik i dessa maskiner redan då och rasar den tidens svetsar så är det dyrt att laga.
Många stora komponenter och standardiserade grejer som borde gå att byta själv dock, om man kan felspåra, vilket jag inte kan om det inte gäller skador som syns...
Det är just starter som är ett av problemen. Det behövs boost, mer effekt i starten och det skiter många noname tillverkare i. Och för det behövs kylkapacitet och det hävdar jag att man i princip kan se direktkopplat till vikten på maskinen. 4kg på Stanleyn och 200A@40%. Jämför med en Kemppi Minarc eller en Esab Caddy Arc. Lägre effekt, tyngre och garanterat bättre i alla lägen men kanske framförallt märkbart i starten. Och det är inte så att Italienarna som filat ihop Stanleyn har hittat på nåt nytt som tex Esab och Kemppi inte kan, det är bara mindre marginaler, sämre robusthet och kompromisser. Tror dock för 1800kr att den är helt ok att lära sig svetsa på ändå.PNO skrev:Nu har jag en Gysmi hemma. Egentligen en ACDC-tig, men MMA-ledet är ju lika som på en inverter. Den är jag inte särskilt nöjd med. Borde klara 180A enligt specen, men är helt hopplös att svetsa 3.25mm pinnar med ändå. Framför allt är tändspänningen på tok för låg. Rutila elektroder tänder den hyffsat, men basiska är den usel på.
Och jag håller inte med om vikten. Har en modern 3ph inverter i absolut proffskvalitet med bra tryck, tror den är på 350 eller 400A. Väger satan, typ 40kg. Tyckte det kunde vara nåt då den är CC/CV och det går att koppla till matarverk och TIG-tillsats med HF-tändning. Allt i ett liksom. Men fan vad den tar plats och är otymplymplig att flytta runt på. Blir nog till att sälja bort och fixa en liten fin MIG/MAG och separat TIG istället.
Jag tycker själv alla kablar och grejs tar långt mera utrymme och bökar till det än själva svetsen. Funderar även på att bygga en helt ny svetskärra som är kompaktare och designad för min lilla albee 11 liters argon flaska,
Diskussion om intermittens flyttad hit: https://www.byggahus.se/forum/threads/pinnsvetsar-och-intermittens.299891/#post-2764473
//mod
//mod
Hej igen!
Tack för alla svar! Det blev lite mer komplicerat det här än vad jag tänkt mej.
Men, jag har efter att ha läst era inlägg och pratat med vänner och bekanta som kan svetsa, tagit ett beslut: Det blev affär på Stanleyn! Som Magnus Larsson sa, blir jag less på den, kanske jag får några kronor för den på Blocket.
När jag nu har bestämt mej visar det sig att den är slut på Jula i Umeå, men då är det tur att man har vänner lite var stans. Min gode vän Kenneth i Luleå och jag kommer att träffas i morgon på Lycksele Motorvecka, och han har lovat att köpa den i Luleå och ta den med till Lycksele.
Hoppas bara nu att det var ett klokt val. Jag får väl återkomma med "recensioner", eller åtminstone vad jag tycker om att svetsa.
/P-O
Men, jag har efter att ha läst era inlägg och pratat med vänner och bekanta som kan svetsa, tagit ett beslut: Det blev affär på Stanleyn! Som Magnus Larsson sa, blir jag less på den, kanske jag får några kronor för den på Blocket.
När jag nu har bestämt mej visar det sig att den är slut på Jula i Umeå, men då är det tur att man har vänner lite var stans. Min gode vän Kenneth i Luleå och jag kommer att träffas i morgon på Lycksele Motorvecka, och han har lovat att köpa den i Luleå och ta den med till Lycksele.
Hoppas bara nu att det var ett klokt val. Jag får väl återkomma med "recensioner", eller åtminstone vad jag tycker om att svetsa.
/P-O
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Har du hunnit testa den? Sugen på att köpa en med så en snabb recension får du gärna gepools skrev:Hej igen!
/P-O
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Ser jag fel eller går skalan vid inställningen för strömstyrka bara upp till 160A?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-001507/
Är specen glädjesiffror eller finns det ett sätt att "turn it up to 11" [här: 200A]?
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa denna, vill jag ha bättre vara (eller MIG/TIG) har jag turen att kunna låna av vänner men för enklare jobb känns det skönt att vara självförsörjd och att lägga ner mycket mer än sådär på något som kanske används någon gång per år känns inte motiverat...
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-001507/
Är specen glädjesiffror eller finns det ett sätt att "turn it up to 11" [här: 200A]?
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa denna, vill jag ha bättre vara (eller MIG/TIG) har jag turen att kunna låna av vänner men för enklare jobb känns det skönt att vara självförsörjd och att lägga ner mycket mer än sådär på något som kanske används någon gång per år känns inte motiverat...
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Verkar skumt.. stanley själva skriver dock 200 för star 7000.
http://stanley-polska.pl/download/katalog_spawarki_stanley.pdf
Temabild? Kolla pdf:en, alla svetsarna i samma serie har samma bild förutom att modellnummret är photoshoppat?
Strömställaren står likadant på alla bilderna så skulle tror att det är samma bild till alla.
http://stanley-polska.pl/download/katalog_spawarki_stanley.pdf
Temabild? Kolla pdf:en, alla svetsarna i samma serie har samma bild förutom att modellnummret är photoshoppat?
Strömställaren står likadant på alla bilderna så skulle tror att det är samma bild till alla.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Korrekt, när man väl packar upp denna lilla handväska (den är verkligen sjukt liten, bara storleken ger några minuspoäng på kvalitetsintrycket) går skalan mycket riktigt upp till 200...
hade knappt något material att prova på men några små vinkeljärn har numer blivit u-järn. Tycker den tänder väldigt smidigt vid låga strömstyrkor, tror det här blir toppen för mitt ändamål!
hade knappt något material att prova på men några små vinkeljärn har numer blivit u-järn. Tycker den tänder väldigt smidigt vid låga strömstyrkor, tror det här blir toppen för mitt ändamål!