S smurfen72 skrev:
Lägre boendekostnad får du med bergvärme vp. Läs på lite Hur det funkar med garantier på bergvärme vp vissa har längre tid än andra.
Jag har en pågående jämförelse med en nära vän och vi förbrukar mer eller mindre identiskt mycket energi. Han har bvp, jag har mina tre llvp och el-vvb.
Nej, det är inte identiska hus, osv, så visst är det inte en precision jämförelse, men den är god nog.
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag fick iaf 15års garanti på kompressor och 12 på hela anläggningen på min bvp
Då behövde jag dock betala för 2 servicetillfällen under första 5 åren
Jag har haft ett, som kostade 450kr.
Att köpa 10+ års garanti för under 1000kr kan du inte ens göra på en llvp
Det var väldigt generösa garantier. Så är det inte på den anläggning (Nibe) som jag är bekant med. Den är från 2009, vill jag minnas. Han åker på1600 per år nu om han vill ha den försäkrad/någon form av garanti.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Ett separat system för ventilation behöver ju alla hus oavsett hur man löser uppvärmningen.
Inget av de sex hus som är i min närmsta krets har någon form av aktivt eller mekaniskt system för ventilation. Samtliga har självdrag. Så mitt svar på ditt påstående är nej. Jag räknar inte självdrag som ett system.
 
tommib tommib skrev:
Hur då? Normala FLVP-anläggningar har friskluftsventiler i rummen. Visst kan man ha mekanisk tilluft också men då liknar det mer en FTX-anläggning (och kostar mer).
Man behöver dra kanaler för tilluften till ett centralt ställe där man sätter ett värmebatteri. Exakt samma rördragning och batteri som behövs om du vill förvärma tilluften från ftx'en med bergvärmen.
Bygger man nytt så kostar det inte många kronor extra att dra lite mer ventrör jämfört med att sätta in friskluftventiler.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inget av de sex hus som är i min närmsta krets har någon form av aktivt eller mekaniskt system för ventilation. Samtliga har självdrag. Så mitt svar på ditt påstående är nej. Jag räknar inte självdrag som ett system.
Jag tror det är svårt att få bygglov för ett hus utan någon form av aktiv ventilation idag.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inget av de sex hus som är i min närmsta krets har någon form av aktivt eller mekaniskt system för ventilation. Samtliga har självdrag. Så mitt svar på ditt påstående är nej. Jag räknar inte självdrag som ett system.
Självdrag är väl ett system lika mycket som något annat, om än utdaterat och svårjusterat.

Nu pratar vi nytt hus och då är det mekanisk ventilation som gäller, och besparingen med FTX kontra enbart frånluftsfläkt är ganska lätt att räkna hem.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har en pågående jämförelse med en nära vän och vi förbrukar mer eller mindre identiskt mycket energi. Han har bvp, jag har mina tre llvp och el-vvb.
Nej, det är inte identiska hus, osv, så visst är det inte en precision jämförelse, men den är god nog.
Ska man jämföra måste husen vara lika samt att ni har lika dusch vanor allt annat är bara löjligt. Det finns personer som bor i hus med direkt el som förbrukar mindre än vad vi gör med bergvärme är då direkt el mera ekonomiskt ? Du verkar ju köra en del kyla också vilket med luft pump förbrukar en hel del. Man brukar räkna 4500 kwh för en vanlig familj till enbart vv bara där spar bergvärnen ca 3000 kwh.
 
Jag tycker att vattenburen värme är en självklarhet. Då har man friheten att i framtiden byta värmekällan. När jag letade hus så föll alla hus utan vattenburet bort.
Att driva ett modernt hus med endast luft/luft känns lite fanatiskt. Det blir ju ständigt underhåll med att göra rent filter o lameller,byta skrikande motorer o fixa gnisslande luftriktare.
ur underhållssynpunkt är bergvärme da shit: instalera, ställ in o glöm bort.

O i mitt hus med bergvärme får jag både värme o VV vid -25 utan elpatron, den spärrade jag 7 år sen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var väldigt generösa garantier. Så är det inte på den anläggning (Nibe) som jag är bekant med. Den är från 2009, vill jag minnas. Han åker på1600 per år nu om han vill ha den försäkrad/någon form av garanti.
En Nibe från 2009 bör ha haft 2 års garant och sen totalt 6 års försäkring som ersätter allt som inte hemförsäkringen ersätter om man ville kunde man förlänga försäkringen till totalt 10 år och då kostade det 3000 kr om man valde det vid installationen vet inte vad det kostar om man väljer till det senare. I dag har de flesta tillverkarna bättre villkor.
 
S smurfen72 skrev:
Ska man jämföra måste husen vara lika samt att ni har lika dusch vanor allt annat är bara löjligt. Det finns personer som bor i hus med direkt el som förbrukar mindre än vad vi gör med bergvärme är då direkt el mera ekonomiskt ? Du verkar ju köra en del kyla också vilket med luft pump förbrukar en hel del. Man brukar räkna 4500 kwh för en vanlig familj till enbart vv bara där spar bergvärnen ca 3000 kwh.
Jag var snäll och gav dig en möjlig poäng, men visst; vi är två personer i mitt hushåll, jag har varmare på vintern, jag kyler på sommaren, han har kallare på vintern, han kyler inte på sommaren, han är ett enpersonshushåll och han saknar kök (pga renovering).
Det finns inte två identiska hus annat än massproducerat som varken han eller jag har. Vi gör en så nära nog jämförelse som går att göra. Och ja, I så fall vinner mitt sätt över bvp.

Nej, kyla drar inte mycket om man gör rätt. Att göra rätt är inte att köra kyla, utan att köra tork. Det drar verkligen inte speciellt mycket. Jag har inte gjort en extremt noggrann mätning men ca 100 kWh under juni månad för "kylning".

Japp, och med schablonsiffrorna så värmer och kyler med en förbrukning av ca 6500 kWh per år. Ytterligare ca 6500 går åt till varmvatten, datorer, konsoler, laddare, belysning, matlagning, kyl och frys, osv.
 
Ock med det menar du att du har högre cop på dina 3 luft pumpar och elberedare än du skulle haft med bergvärme eller vad menar du ?
 
Det är inte så svårt att få en bergvärmeanläggning att gå riktigt dåligt, så den jämförelsen säger egentligen bara att din granne borde sätta sig in i hur prylarna funkar och ställa in dom korrekt.
 
S smurfen72 skrev:
Ock med det menar du att du har högre cop på dina 3 luft pumpar och elberedare än du skulle haft med bergvärme eller vad menar du ?
Jag menar att snacket om att llvp endast är komplement, att det inte fungerar som ett heltäckande system, att det inte är gott nog, osv är skitsnack. Jag är ett levande bevis på det.
Jag tycker alla vp-lösningar är skitbra. Oavsett hur de hämtar värmen, för att det är effektivt och hyfsat miljövänligt, men jag tycker också att bvp är oskäligt dyrt att installera, precis som lvvp. I synnerhet när du kan få i princip samma funktioner med llvp för våldsamt mycket billigare. Egentligen får du fler funktioner och högre komfort än med bvp och lvvp.
Anser jag att llvp är det ultimata? Nej, men just nu är det det.

Vad gäller antalet llvp så är det beroende på antal plan i huset. Jag har tre plan, alltså har jag tre llvp för att jag vill kunna styra miljöerna på varje plan. Saknar man källare så räcker det med två i mina ögon.
 
useless useless skrev:
Det är inte så svårt att få en bergvärmeanläggning att gå riktigt dåligt, så den jämförelsen säger egentligen bara att din granne borde sätta sig in i hur prylarna funkar och ställa in dom korrekt.
Jamen ge upp. Ha LITE tilltro till att andra människor än du själv faktiskt kan lite saker. Eller menar du att du anser att 6500 kWh är mycket för uppvärmning under ett år?
Eftersom vi i princip har identiska siffror, menar jag.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag menar att snacket om att llvp endast är komplement, att det inte fungerar som ett heltäckande system, att det inte är gott nog, osv är skitsnack. Jag är ett levande bevis på det.
Jag tycker alla vp-lösningar är skitbra. Oavsett hur de hämtar värmen, för att det är effektivt och hyfsat miljövänligt, men jag tycker också att bvp är oskäligt dyrt att installera, precis som lvvp. I synnerhet när du kan få i princip samma funktioner med llvp för våldsamt mycket billigare. Egentligen får du fler funktioner och högre komfort än med bvp och lvvp.
Anser jag att llvp är det ultimata? Nej, men just nu är det det.

Vad gäller antalet llvp så är det beroende på antal plan i huset. Jag har tre plan, alltså har jag tre llvp för att jag vill kunna styra miljöerna på varje plan. Saknar man källare så räcker det med två i mina ögon.
Det är helt omöjligt att få jämn värme i hela vånings planet men endast 1 värme källa per plan rum längs bort blir kallare och tex toa och sovrum dit dörrarna ofta är stängda blir kallare det finns en anledning att man med vatten buret system sätter radiatorer eller drar golvvärme i hela huset just för att få jämn värme. Jag påstår inte att luft pump är dåligt men det går liksom inte ens att jämföra med ett vatten buret system som är tyst och ger jämn värme överallt där man vill ha värmen. 6500 kwh är inte allt för mycket för uppvärmning men vi ligger runt 5000 kwh på 4 pers då måste bergvärme vara bättre om jag räknar på samma sätt som du jämför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.