S
H hul skrev:
Finns många problem som tillsammans klart hade minskat hyrorna.
Men kvm är extremt dyra så minska bara ett få kvm så minskar månadskostnaden avsevärt.
Ja skulle minimalistiska boendet vara något, så skulle det ge fler lägenheter. Dock fungerar det inte så. Fler vill ha stora lägenheter.

H
SBH skrev:
Ja skulle minimalistiska boendet vara något, så skulle det ge fler lägenheter. Dock fungerar det inte så. Fler vill ha stora lägenheter.
Fler vill ha stora lägenheter men folk har inte råd till de.
Alla ska ha råd att bo i en lägenhet, inte vara få förunnat.

Du vill skapa en segregerad stad som byggs för de rika och välställda.

O
H hul skrev:
Läs artiklarna, de addresserar flera av dina frågor och funderingar.
Men kan svara på några: 20 000 är en rimlig kostnad för lägenheter ja dock lite i överkant kanske.
OM du du minskar en hyreslägenhet med 10kvm i Göteborg så minskar hyreskostnaden med drygt 2000kr/månad. Alltså 25 tusen per år.
tänk Ikano som kunde bygga 20kvm mindre och således drygt 4000 mindre i hyra per månad.

Dessa siffror är ganska väsentliga för en nyanländ familj, en ensamstående föräldrer med 2 barn, en student, en pensionär osv.
Eller ska vi bygga ett samhälle där bara köpstarka kan bo i städer och vi exkluderar alla andra?
en mixad stad är otroligt viktigt enligt mig och då kan man inte bygga stort och lyxigt bara utan för alla.

Du kan inte bara utgå från din situation och dina vänner, finns folk som inte har någon köpkraft, folk som lever på bidrag osv.
Att skapa lägenheter för dessa är otroligt viktigt då är nog ett par kvm mindre lägenhet guld om du kan betala tusenlappar mindre i månaden.

Ditt lägenhet exempel är ju fel de med.
Jag är involverar i två lägenhets projekt just nu båda är över 120 lägenheter.
Säg att vi kunde minska varje lägenhet med 10kvm
120*10 =1200kvm/60kvm= 20 extra lägenheter på 60 kvm
(tänk då att Ikano hade förslag på att minska varje med 20kvm)

Klart att kvm kostar pengar att bygga på fortfarande men du får ju sålt kvm ändå.
dessutom är de mer personer som kan flytta in (löser bostadsbristen)
Miljöavtrycket blir mindre
En mer integrerad stad
osv osv

jag tycker faktiskt du borde presentera några studier som stödjer vad du säger och inte bara säga jag och mina kompisar tycker för ni representerar inte Sverige
Tja du å dina kompisar har sitt tänk. Jag å mina kompisar har sitt. Det jag läst i förvisso den vanliga pressen så var inte de största problemet handikappskraven, utan att alla kommuner tolkade lagen olika.
Du har lite svårt att hålla dig till en sak.
Handikappskraven är här för att stanna! Det finns egentligen inga nackdelar. Lite tråkigt att du skyller allting på handikappskraven för att det inte går att bygga små lägenheter.
Dessutom fortsätter du envisas med dina 10kvm. Jag hänvisar till 2kvm. Det är inget som ger dig fler lägenheter
Men du vägrar lyssna på mima argument och kommer med konstiga siffror som inte hänger ihop med det vi pratar om.
Men vill du gå runt å tro att bostadsbristen beror på handikappskraven så är det okej!

För alla andra kan jag konstatera att handikappskraven inte kostar hur mycket pengar som helst. Det stora är badrummet, som har en minsta storlek. De siffror jag läst är 165x210cm inte så farligt alltså...

• Gilla
1
  • Laddar…
S
H hul skrev:
Fler vill ha stora lägenheter men folk har inte råd till de.
Alla ska ha råd att bo i en lägenhet, inte vara få förunnat.

Du vill skapa en segregerad stad som byggs för de rika och välställda.
Jag orkar inte med dig längre.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
H
O Odjuret skrev:
Tja du å dina kompisar har sitt tänk. Jag å mina kompisar har sitt. Det jag läst i förvisso den vanliga pressen så var inte de största problemet handikappskraven, utan att alla kommuner tolkade lagen olika.
Du har lite svårt att hålla dig till en sak.
Handikappskraven är här för att stanna! Det finns egentligen inga nackdelar. Lite tråkigt att du skyller allting på handikappskraven för att det inte går att bygga små lägenheter.
Dessutom fortsätter du envisas med dina 10kvm. Jag hänvisar till 2kvm. Det är inget som ger dig fler lägenheter
Men du vägrar lyssna på mima argument och kommer med konstiga siffror som inte hänger ihop med det vi pratar om.
Men vill du gå runt å tro att bostadsbristen beror på handikappskraven så är det okej!

För alla andra kan jag konstatera att handikappskraven inte kostar hur mycket pengar som helst. Det stora är badrummet, som har en minsta storlek. De siffror jag läst är 165x210cm inte så farligt alltså...
Okej om vi tar dina 2 kvm som du pratar om.
Så är de nästan 500 kr/månad i minskad hyra.
Väldigt stora pengar för en som inte har några pengar

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H hul skrev:
Jag är involverar i två lägenhets projekt just nu båda är över 120 lägenheter.
Säg att vi kunde minska varje lägenhet med 10kvm
120*10 =1200kvm/60kvm= 20 extra lägenheter på 60 kvm
(tänk då att Ikano hade förslag på att minska varje med 20kvm)
Hur många hus är det i vardera projektet?
Hur många trappuppgångar i varje hus?
Hur många lägenheter per våningsplan och trapphus?
Hur många våningar?
Hur stora är varje lägenhet (antal rum & kvm)?

H hul skrev:
Va hur vet du de? Va baserar du detta på?
Dessa personer kanske är på min sida och de är du som är ensam
Det är ren fakta. Du är en minoritet av läsarna. Så även om man inte tror sig kunna övertyga dig så är det vettigare att argumentera mot dig än att säga att du har fel. Jag har inte sagt att din ståndpunkt är i minoritet.

O
H hul skrev:
Okej om vi tar dina 2 kvm som du pratar om.
Så är de nästan 500 kr/månad i minskad hyra.
Väldigt stora pengar för en som inte har några pengar
Tänka sig att du som verkligen bryr dig människor borde väl om någon förstå varför kraven finns och fördelarna. Eller har jag missat något? Du menar på fullaste allvar att den summan vi pratar om skulle påverka hyran? Kostnaden för åtgärden är 20000:- enligt dina siffror och tydligen så behöver varje lgh bli 2kvm större? Du menar att det inte går att disponera om ytan i lgh? Du är trots allt inte arkitekt. Du måste inse att bara för att badrummet blir lite större måste imte lgh bli större. Vi pratar dessutom om nybyggen då är det verkligen inga problem å få till det. Tänk på att arkitekten har betalt för att lösa såna problem! Dessutom utbildning.

H
D Daniel 109 skrev:
Det är ren fakta. Du är en minoritet av läsarna. Så även om man inte tror sig kunna övertyga dig så är det vettigare att argumentera mot dig än att säga att du har fel. Jag har inte sagt att din ståndpunkt är i minoritet.
Okej. Jag uppfattade de som du antog att mina åsikter var i minoritet.
Vilket de självklart kan vara på forumet de vet jag inget om

H
O Odjuret skrev:
Tänka sig att du som verkligen bryr dig människor borde väl om någon förstå varför kraven finns och fördelarna. Eller har jag missat något? Du menar på fullaste allvar att den summan vi pratar om skulle påverka hyran? Kostnaden för åtgärden är 20000:- enligt dina siffror och tydligen så behöver varje lgh bli 2kvm större? Du menar att det inte går att disponera om ytan i lgh? Du är trots allt inte arkitekt. Du måste inse att bara för att badrummet blir lite större måste imte lgh bli större. Vi pratar dessutom om nybyggen då är det verkligen inga problem å få till det. Tänk på att arkitekten har betalt för att lösa såna problem! Dessutom utbildning.
Vad pratar du om?
2kvm va storlekar du pratade om.

Självklart skulle hyran minska avsevärt om man reducerade kvm. Hyran sätts efter ett kvm pris.
Om allt annat lika och man gör badrummet större så blir lägenheten större ja, de är ganska självklart.
Men självklart kan man minska övriga rum med och tjäna ytterligare kvm där. De blir många tusenbilligarw i hyra per månad.
Hade du varit i branschen hade du vetat hur svårt de är vis nybyggen att få till lägenheter efter alla krav som finns.
Planlösningar blir ofta väldigt dumma och snedvridna pga av alla krav och de är arkitekter som första att skriva under på.

O
H hul skrev:
Vad pratar du om?

Självklart skulle hyran minska avsevärt om man reducerade kvm. Hyran sätts efter ett kvm pris.
Om allt annat lika och man gör badrummet större så blir lägenheten större ja, de är ganska självklart.
Men självklart kan man minska övriga rum med och tjäna ytterligare kvm där. De blir många tusenbilligarw i hyra per månad.
Hade du varit i branschen hade du vetat hur svårt de är vis nybyggen att få till lägenheter efter alla krav som finns.
Planlösningar blir ofta väldigt dumma och snedvridna pga av alla krav och de är arkitekter som första att skriva under på.
Jag pratade om det jag pratat om hela tråden... Ett badrum måste vara minst 165x210cm för att vara godkänt. Är det verkligen så otroligt dyrt att fixa till?
Men du verkar mer bry dig om människan, att det blir för dyrt. Men ändå glömmer du bort alla andra!
Så hyran sätts efter kvm pris på kostnaden för bygget. Tja jag har ingen pejl på nybyggen och hyressättning mer än att vi ännu inte har marknadshyror.

S
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många hus är det i vardera projektet?
Hur många trappuppgångar i varje hus?
Hur många lägenheter per våningsplan och trapphus?
Hur många våningar?
Hur stora är varje lägenhet (antal rum & kvm)?
Hul verkar inte veta.

S
H hul skrev:
Vad pratar du om?

Att rita ett rent nybyggnation tar alltid tid. Lång process

H
SBH skrev:
Att rita ett rent nybyggnation tar alltid tid. Lång process
va menar du?

S
H hul skrev:
va menar du?
Behöver jag dra för dig, hur stor processen är för designa ett nytt hyreshus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.