H
yonna yonna skrev:
Ja, i min kommun är det i alla fall byggbolaget som tar fram förslag till detaljplan som sedan kommunen fastslår - om det överensstämmer med kommunens intentioner så där har Hemmakatten rätt. Det är kostsamt att ta fram detaljplan.
Nä de är fel.
Alltid kommunen som beslutar om en detaljplan
De kan ta hjälp av en byggherre inte entreprenadbolag som någon säger.
Men kommunen är alltid delaktig finns flera saker i framtagandet som bara kommunen kan göra eller får göra snarare.
 
Hemmakatten
Ångrar att jag la in mitt första inlägg här i tråden och som gjorde att den drog iväg så mycket off topic. Det blir inga fler inlägg från mig om detta, utan hoppas att vi kan återgå till TS fråga om kraven på barnsäkerhet.

Apropå barnsäkerhet så slapp vi ifrån dessa krav pga att vi inte har småbarn men också visade att vi har tvättmedel och kemikalier i ett överskåp. Kmivlådan sas det att vi kunde komplementera om behov uppstod.
 
H
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ångrar att jag la in mitt första inlägg här i tråden och som gjorde att den drog iväg så mycket off topic. Det blir inga fler inlägg från mig om detta, utan hoppas att vi kan återgå till TS fråga om kraven på barnsäkerhet.

Apropå barnsäkerhet så slapp vi ifrån dessa krav pga att vi inte har småbarn men också visade att vi har tvättmedel och kemikalier i ett överskåp. Kmivlådan sas det att vi kunde komplementera om behov uppstod.
haha. varför är de okej att göra så men barnsäkerhetskraven men inte med tillgänlighetskraven?
Du förespråkar ju precis mitt tillvägagångssätt.
Att man lägger nivån på en mer "rimlig nivå" och sedan anpassar i efterhand om de behövs.
 
H
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ångrar att jag la in mitt första inlägg här i tråden och som gjorde att den drog iväg så mycket off topic. Det blir inga fler inlägg från mig om detta, utan hoppas att vi kan återgå till TS fråga om kraven på barnsäkerhet.

Apropå barnsäkerhet så slapp vi ifrån dessa krav pga att vi inte har småbarn men också visade att vi har tvättmedel och kemikalier i ett överskåp. Kmivlådan sas det att vi kunde komplementera om behov uppstod.
Japp vi släpper de nu.
Allt jag ville få fram att jag anser att de finns bättre sätt att hantera tillgänglighetskraven än vi gör nu.
att de inte är effektivast för marknaden att anpassa alla bostäder utan de kan regleras på andra sätt.
precis som du vill reglera kraven på barnsäkerheten på andra sätt
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
O
H hul skrev:
Jobbat i byggbranschen hela mitt liv utbildad civilingenjör. Din tur?

Politik är ju iof ganska väsentlig del eftersom de till stor del handlar om politik.

10 kvm var ett exempel som sagt.
Men i ett projekt så säger vi att snitt lägenheten ligger på 65 kvm så hade man utanproblem kunnat minska lägenheterna med 10 kvm om man inte hade så prunka krav som de finns idag.
Men vad av dessa 10kvm är handikappskrav? Varför vill du minska en lghs yta med 10kvm? Varför inte ännu mer? Det är nog dags att du knallar över till säljavdelningen när du kommer till jobbet så kanske du lär dig lite om byggbranschen och kunder. För det har kanske inte slagit dig att om ingen vill bo i den lgh du tar fram så får du ingen lön. Man bygger bostäder som människor vill bo i. Inte bara för att de är billiga. Det är därför inte civilingenjören tar fram bygget utan arkitekten. Vi ska nog fortsätta hålla oss på våra kanter. Du gör det du är bäst på å arkitekten gör sitt.

Förresten om du blandar in politik så blir i dina ögon ännu värre.... Eftersom de vill säkerligen ha ännu mer anpassningar
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
H
SBH skrev:
Det går inte att ändra ditt tänk hul.
De går om man kan argumentera och har någon som helst kunskap
 
S
H hul skrev:
De går om man kan argumentera och har någon som helst kunskap
Din kunskap är teorier. Medans mina är praktiska
 
Även om det inte går att ändra HULs uppfattning så är argument en bra mycket mer konstruktiv metod om du vill övertyga anda att det inte är som HUL beskriver det. HUL är en mycket liten del av läsarna här.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Även om det inte går att ändra HULs uppfattning så är argument en bra mycket mer konstruktiv metod om du vill övertyga anda att det inte är som HUL beskriver det. HUL är en mycket liten del av läsarna här.
Jag vet. Dock är det störande.
Tycker det är självklart att alla hus ska göras tillgängliga för alla.
Dock finns det gånger då det går till överdrift.
 
MultiMan
"HUL är en mycket liten del av läsarna här."?

Vad baserar du detta på, Daniel?

Jag känner väldigt få människor som skulle ha råd med nybyggda lägenheter, kanske 10% av mina bekanta. Det hul skriver är tänkvärt. Det råder bostadsbrist på många håll och dessutom finns det fler fattiga idag än tidigare.

Bostadsbyggandet som det ser ut idag leder till ökad segregering och större klyftor i samhället. För mig låter det som att hul vill gå en annan väg. Det skulle jag och många andra välkomna!
 
  • Gilla
clobar och 2 till
  • Laddar…
H
Precis lite de jag vill komma fram till.
Jag säger ju dessutom inte att alla lägenheter ska byggas så inte rullstolsburna ska kunna nyttja dom utan att man kan reducera kraven och se över reglerna.

vi ska inte heller bygga alla lägenheter små och kompakta. För vissa vill och kan bo stort och luftigt.
Men för vissa är de en omöjlighet rent ekonomiskt för andra är de möjligt med man värderar inte sitt boende så högt utan prioriterar annat.
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
S
MultiMan MultiManOriginal skrev:
"HUL är en mycket liten del av läsarna här."?

Vad baserar du detta på, Daniel?

Jag känner väldigt få människor som skulle ha råd med nybyggda lägenheter, kanske 10% av mina bekanta. Det hul skriver är tänkvärt. Det råder bostadsbrist på många håll och dessutom finns det fler fattiga idag än tidigare.

Bostadsbyggandet som det ser ut idag leder till ökad segregering och större klyftor i samhället. För mig låter det som att hul vill gå en annan väg. Det skulle jag och många andra välkomna!
Dock är det ju inte anpassningar som är det stora problemet. En hög standard är även boven dom höga hyrorna.
Även område är hyresreglerande. =samma "koncept" hyreshus kan byggas på två olika områden. Och ha en stor skillnad i hyra även om standarden är samma.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
"HUL är en mycket liten del av läsarna här."?

Vad baserar du detta på, Daniel?
Att tråden har lästs 3700 gånger. Jag tämligen söker på att HUL står för en tämligen liten del av det.
 
H
SBH skrev:
Dock är det ju inte anpassningar som är det stora problemet. En hög standard är även boven dom höga hyrorna.
Även område är hyresreglerande. =samma "koncept" hyreshus kan byggas på två olika områden. Och ha en stor skillnad i hyra även om standarden är samma.
Finns många problem som tillsammans klart hade minskat hyrorna.
Men kvm är extremt dyra så minska bara ett få kvm så minskar månadskostnaden avsevärt.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Att tråden har lästs 3700 gånger. Jag tämligen söker på att HUL står för en tämligen liten del av det.
Va hur vet du de? Va baserar du detta på?
Dessa personer kanske är på min sida och de är du som är ensam
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.