38 013 läst · 53 svar
38k läst
53 svar
Worx Landroid studsar ut från laddstationen
Medlem
· Sverige
· 5 278 inlägg
Detta var ny information för mig att silikon inte är bra på metall. Men då skulle jag prova vulktejp, borde funka bra nog i detta sammanhang.minimal skrev:
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Har du möjlighet att ta ett kort som visar var kontakten sitter? Min från 2015 började idag bete sig precis som du beskrivit.M minimal skrev:
Jag har nu samma problem som TS beskriver, att min robot inte stannar i laddstationen utan studsar ut igen. Skruvade isär sensorpaketet och hittade en kabel till minussidan som helt enkelt var av. Lödande fast den igen men det vill fortfarande inte fungera.
När det kommer till den så kallade magnetkontakten så uppfattar jag det som att det endast är en magnet som sitter där helt oskyddad och att själva elektroniken sitter inne i skalet.när magneten kommer tillräckligt nära en av "sidorna" så aktiveras en av kontakterna. Att själva magneten sitter så oskyddat har således ingen betydelse då den ändå är tillräckligt kraftig för att ge kontakterna signal.
Rätta mig om jag har fel
Är det någon som har fler tips på vad man kan göra för att få den att fungera igen???
När det kommer till den så kallade magnetkontakten så uppfattar jag det som att det endast är en magnet som sitter där helt oskyddad och att själva elektroniken sitter inne i skalet.när magneten kommer tillräckligt nära en av "sidorna" så aktiveras en av kontakterna. Att själva magneten sitter så oskyddat har således ingen betydelse då den ändå är tillräckligt kraftig för att ge kontakterna signal.
Rätta mig om jag har fel
Är det någon som har fler tips på vad man kan göra för att få den att fungera igen???
L Lindsten83 skrev:Jag har nu samma problem som TS beskriver, att min robot inte stannar i laddstationen utan studsar ut igen. Skruvade isär sensorpaketet och hittade en kabel till minussidan som helt enkelt var av. Lödande fast den igen men det vill fortfarande inte fungera.
När det kommer till den så kallade magnetkontakten så uppfattar jag det som att det endast är en magnet som sitter där helt oskyddad och att själva elektroniken sitter inne i skalet.när magneten kommer tillräckligt nära en av "sidorna" så aktiveras en av kontakterna. Att själva magneten sitter så oskyddat har således ingen betydelse då den ändå är tillräckligt kraftig för att ge kontakterna signal.
Rätta mig om jag har fel
Är det någon som har fler tips på vad man kan göra för att få den att fungera igen???
Nu har jag hittat felet på min Landroid!
Det var minuskabeln ut till sensorpaketet som hade fått ett kabelbrott. När jag skarvat om den så fungerar klipparen som tidigare.
Har också en worx 790 E1
Som inte laddar.
Så jag ska kolla dessa tips.
Har pratat med supporten o dom skulle skicka ett sensor paket. Tydligen ett känt problem .fick pratat med en väldigt trevlig kille som skulle skicka grejer samt ett test batteri så jag kan testa klipparen ytterligare, innan jag skickar in den.
Som inte laddar.
Så jag ska kolla dessa tips.
Har pratat med supporten o dom skulle skicka ett sensor paket. Tydligen ett känt problem .fick pratat med en väldigt trevlig kille som skulle skicka grejer samt ett test batteri så jag kan testa klipparen ytterligare, innan jag skickar in den.
HejM mannen74 skrev:Har också en worx 790 E1
Som inte laddar.
Så jag ska kolla dessa tips.
Har pratat med supporten o dom skulle skicka ett sensor paket. Tydligen ett känt problem .fick pratat med en väldigt trevlig kille som skulle skicka grejer samt ett test batteri så jag kan testa klipparen ytterligare, innan jag skickar in den.
Ni som fått ny sensor, har ni fått den på garanti?
Börjar få samma problem med min 790, inne på 3.e sommaten nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu bytt mitt sensor paket och nu så kan jag ladda klipparen och lampan lyser rött hela tiden.
Jag ohm mätte den gammla och det va ett brott på minuskabeln. Och brottet va vi gummipluggen som sitter under o in i skalet.
Ska provköra senare ev under dagen.
På ena bilden syns ingen text pga mörkt ute och blixt.
Min snart tre år gamla WG790E studsade också direkt ur laddaren efter vinteruppehållet.
Med hjälp av alla som postat bra info här, inte minst @mannen74, lyckades jag lösa problemet.
Stort tack!
Här kommer lite info som någon annan kanske kan ha nytta av. Jag vet inte vad delarna heter egentligen, utan drar till med namn som jag tror man kan förstå.
När jag mätte spänningen över "laddspjuten" var den -13V. Trodde då att laddstationen var paj, men det är tydligen så det ska vara. När den laddar slår den om till +24V (eller lite mer).
Förstod när jag läste den här tråden att problemet var i kablaget till "sensorpaketet". Det är inte busenkelt att ta loss sensorpaketet. Om du inte känner dig bekväm t.ex. med att byta bromsar på bilen ska du kanske inte ge dig på att försöka.
Så här gjorde jag för att ta loss sensorpaketet på min WG790E:
- Vände klipparen upp och ner.
- Skruvade loss fyra skruvar som fäster sensorpaketet i "ytterskalet".
- Drog loss sensorpaketet från ytterskalet.
- Skruvade loss 4 stycken bultar (storlek 10) som fäster ytterskalet till chassit.
- Skruvade loss "klippskivan", 3 skruvar (liknar inte de andra skruvarna!).
- Skruva loss skyddet under klippskivan, 3 skruvar (liknar inte de andra skruvarna!).
- Vände klipparen år rätt håll.
- Skruvade loss 12 skruvar runt om kanten,
- Skruvade loss 2 skruvar på ovansidan.
- (Troligen onödigt???) Skruvade loss svarta plattan runt vredet, 4 skruvar och sen 4 skruvar som doldes av svarta plattan
- Drog isär. Det sitter en packning som tätar mellan klippmotorn(?) och chassit. Var försiktig med den och kolla hur kabeln till motorn går. Det här är det lurigaste att få till när man ska skruva ihop allt igen!.
- Tryckte gummitutan på kablaget till sensorpaketet genom hålet i chassit.
När detta är gjort kan man mäta på kablarna och förundras över:
1. Hur dåligt gummit runt kablaget klarat två säsonger.
2. Hur stela kablar man valt i en konstruktion som rör sig.
På min klippare var det, precis som för mannen74, den svarta kabeln som gått av. Jag löste det genom att dra en ny kabel som jag skarvade med. Dessutom hade den gröna kabeln gått av precis vid lödningen vid "vipplattan". Vet inte om den sistnämnda gick av när jag grejade eller om den var av innan.
När jag hade fixat svarta och gröna kabeln satte jag fast sensorpaketet provisoriskt för att testa funktionen. Jag fick då röd lampa (laddar) i ~7 sekunder, sen grön igen. Jag fick även felmeddelande på skärmen typ "gräsklipparen är lyft". Felmeddelandet berodde förstås på att jag inte satt tillbaka ytterskalet. Jag mätte alla kablar och kunde konstatera att de vara hela. Skruvade då ihop allt och testade igen. Nu funkade det!
Pust!
Jag har mailat landroidservice@hpschou.se och bett dem skicka ett nytt sensorpaket. Jag har några veckors garanti kvar, så jag förutsätter att de kommer göra det.
Borde kanske lämnat in gräsklipparen. eller väntat på reservdel, men gräset växer fort nu så jag ville gärna få igång maskinen. När den krånglar nästa gång byter jag till ny del (som jag förhoppningsvis fått tills dess).
Tips: Även om du håller din gräsklippare fin utanpå, så kommer kommer det rasa mycket skräp när du öppnar den. Tänk på det innan, eller skura källargolvet när du är klar (som jag fick göra).
Med hjälp av alla som postat bra info här, inte minst @mannen74, lyckades jag lösa problemet.
Stort tack!
Här kommer lite info som någon annan kanske kan ha nytta av. Jag vet inte vad delarna heter egentligen, utan drar till med namn som jag tror man kan förstå.
När jag mätte spänningen över "laddspjuten" var den -13V. Trodde då att laddstationen var paj, men det är tydligen så det ska vara. När den laddar slår den om till +24V (eller lite mer).
Förstod när jag läste den här tråden att problemet var i kablaget till "sensorpaketet". Det är inte busenkelt att ta loss sensorpaketet. Om du inte känner dig bekväm t.ex. med att byta bromsar på bilen ska du kanske inte ge dig på att försöka.
Så här gjorde jag för att ta loss sensorpaketet på min WG790E:
- Vände klipparen upp och ner.
- Skruvade loss fyra skruvar som fäster sensorpaketet i "ytterskalet".
- Drog loss sensorpaketet från ytterskalet.
- Skruvade loss 4 stycken bultar (storlek 10) som fäster ytterskalet till chassit.
- Skruvade loss "klippskivan", 3 skruvar (liknar inte de andra skruvarna!).
- Skruva loss skyddet under klippskivan, 3 skruvar (liknar inte de andra skruvarna!).
- Vände klipparen år rätt håll.
- Skruvade loss 12 skruvar runt om kanten,
- Skruvade loss 2 skruvar på ovansidan.
- (Troligen onödigt???) Skruvade loss svarta plattan runt vredet, 4 skruvar och sen 4 skruvar som doldes av svarta plattan
- Drog isär. Det sitter en packning som tätar mellan klippmotorn(?) och chassit. Var försiktig med den och kolla hur kabeln till motorn går. Det här är det lurigaste att få till när man ska skruva ihop allt igen!.
- Tryckte gummitutan på kablaget till sensorpaketet genom hålet i chassit.
När detta är gjort kan man mäta på kablarna och förundras över:
1. Hur dåligt gummit runt kablaget klarat två säsonger.
2. Hur stela kablar man valt i en konstruktion som rör sig.
På min klippare var det, precis som för mannen74, den svarta kabeln som gått av. Jag löste det genom att dra en ny kabel som jag skarvade med. Dessutom hade den gröna kabeln gått av precis vid lödningen vid "vipplattan". Vet inte om den sistnämnda gick av när jag grejade eller om den var av innan.
När jag hade fixat svarta och gröna kabeln satte jag fast sensorpaketet provisoriskt för att testa funktionen. Jag fick då röd lampa (laddar) i ~7 sekunder, sen grön igen. Jag fick även felmeddelande på skärmen typ "gräsklipparen är lyft". Felmeddelandet berodde förstås på att jag inte satt tillbaka ytterskalet. Jag mätte alla kablar och kunde konstatera att de vara hela. Skruvade då ihop allt och testade igen. Nu funkade det!
Pust!
Jag har mailat landroidservice@hpschou.se och bett dem skicka ett nytt sensorpaket. Jag har några veckors garanti kvar, så jag förutsätter att de kommer göra det.
Borde kanske lämnat in gräsklipparen. eller väntat på reservdel, men gräset växer fort nu så jag ville gärna få igång maskinen. När den krånglar nästa gång byter jag till ny del (som jag förhoppningsvis fått tills dess).
Tips: Även om du håller din gräsklippare fin utanpå, så kommer kommer det rasa mycket skräp när du öppnar den. Tänk på det innan, eller skura källargolvet när du är klar (som jag fick göra).
Kontrollera kablaget till laddmottagningen på maskinen..förmodligen kabel av ,har lagt in tråd om detta mvh MarkM minimal skrev:Den stannar bråkdelen av en sekund innan den studsar ut igen. Så det är ingen "stötreaktion" som när den möter ett hinder. Snarare handlar det om att den inte får det den vill ha. Men spänningen på stavarna är 13 V och om det är så på din så ska det nog vara så. Har rengjort kontaktytorna med stålull och antioxidspray.