12 070 läst · 44 svar
12k läst
44 svar
Kan man slipa/fila till knivarna själv?
Jag har heller aldrig brytt mig om någon balansering men jag kommer ihåg att det följde med en "balanseringsbricka" till en gräsklippare en gång. Brickan passade i centrumhålet och hade en "urgröpning" så att man kunde "lägga" bladet med brickan på en nål eller liknande för att kontrollera balanseringen. Den tillverkaren verkar med andra ord ha tyckt att det var bra med balanserade blad.SBH skrev:
Motvallskalle här balanserar givetvis sina gräsklipparblad. Inte mycket extra besvär när man väl slipar bladen. Några hundringar och en liten grunka att sätta på verktygstavlan. Annars gör som @hsd skrev, ta ett grovt borr och balansera bladet på, om centrumhålsformen tillåter det.
Ser ingen poäng med att belasta berörda lager med en obalans som kanske tar 1-2 minuter extra per blad och slipning att eliminera.
Ser ingen poäng med att belasta berörda lager med en obalans som kanske tar 1-2 minuter extra per blad och slipning att eliminera.
är väl väldigt bra. flera som kör klipperen och förstör bladetAlfredo skrev:Jag har heller aldrig brytt mig om någon balansering men jag kommer ihåg att det följde med en "balanseringsbricka" till en gräsklippare en gång. Brickan passade i centrumhålet och hade en "urgröpning" så att man kunde "lägga" bladet med brickan på en nål eller liknande för att kontrollera balanseringen. Den tillverkaren verkar med andra ord ha tyckt att det var bra med balanserade blad.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 340 inlägg
Rotorklippare är väl till för att jämna till gräsmattan, gärna med en ordentlig uppsamlare så att man blir av med skiten. Har man slät fin gräsmatta så är det väl cylinderklippare som gäller.
Har väl kollat balansen någon gång men försöker slipa lika mycket på bägge sidor så brukar det duga.
Har väl kollat balansen någon gång men försöker slipa lika mycket på bägge sidor så brukar det duga.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Provade med vinkelslip och multislip på gamla gräsklipparen. Funkade kalasbra. Fick ta bort ganska mycket på ena sidan men kände inte av några vibrationer.
Tagit bort lite yta här bara..
Undersida
Efter slipning
Tagit bort lite yta här bara..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida
Logga in
Skapa konto
Efter slipning
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag kanske ska tillägga att bladet ska vara sådär vågigt. Det är alltså inte jag som slipat helt galet. Jag är nämligen perfekt. Eller ja, inte helt värdelös.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ska även jag berätta hur jag gör då?
Mina brukar inte vara så extremt ansatta av sten, men lite jack och så.
Brukar ta en metallfil och dra ungefär lika många drag på varje knivblad, brukar räcka med en 30-40 drag för min del så det är inte jättelångt att räkna.
Sen sätter jag dem på en skruvmejsel för att se att det inte är helt åt skogen med balansen.
Mejseldelen genom centrumhålet passar bra på mina knivar.
Är jag riktigt nyfiken så lägger jag kniven över mejseln och ser att den ligger stilla. Har funkat bra hittills
Mina brukar inte vara så extremt ansatta av sten, men lite jack och så.
Brukar ta en metallfil och dra ungefär lika många drag på varje knivblad, brukar räcka med en 30-40 drag för min del så det är inte jättelångt att räkna.
Sen sätter jag dem på en skruvmejsel för att se att det inte är helt åt skogen med balansen.
Mejseldelen genom centrumhålet passar bra på mina knivar.
Är jag riktigt nyfiken så lägger jag kniven över mejseln och ser att den ligger stilla. Har funkat bra hittills
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Mina var ju bedrövliga. Men hur noga är det tror ni?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Äh! Det ser superbra ut!
Så länge det inte diffar 4cm i bredd på sidorna så skulle jag inte oroa mig för balansen.
Jag ska slipa min kniv under veckan, jag kommer också köra med vinkelharry
Jag vet inte vilket skick din var i, men min puttar för tillfället omkull gräset, så man får köra fram och tillbaka ett par gånger
Så länge det inte diffar 4cm i bredd på sidorna så skulle jag inte oroa mig för balansen.
Jag ska slipa min kniv under veckan, jag kommer också köra med vinkelharry
Jag vet inte vilket skick din var i, men min puttar för tillfället omkull gräset, så man får köra fram och tillbaka ett par gånger
Produkter som diskuteras i tråden