SBH skrev:
helt onödigt om du inte börjar skära/slipa bort en stor mängd på kniven
Jag har heller aldrig brytt mig om någon balansering men jag kommer ihåg att det följde med en "balanseringsbricka" till en gräsklippare en gång. Brickan passade i centrumhålet och hade en "urgröpning" så att man kunde "lägga" bladet med brickan på en nål eller liknande för att kontrollera balanseringen. Den tillverkaren verkar med andra ord ha tyckt att det var bra med balanserade blad.
 
Motvallskalle här balanserar givetvis sina gräsklipparblad. Inte mycket extra besvär när man väl slipar bladen. Några hundringar och en liten grunka att sätta på verktygstavlan. Annars gör som @hsd skrev, ta ett grovt borr och balansera bladet på, om centrumhålsformen tillåter det.

Ser ingen poäng med att belasta berörda lager med en obalans som kanske tar 1-2 minuter extra per blad och slipning att eliminera.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har heller aldrig brytt mig om någon balansering men jag kommer ihåg att det följde med en "balanseringsbricka" till en gräsklippare en gång. Brickan passade i centrumhålet och hade en "urgröpning" så att man kunde "lägga" bladet med brickan på en nål eller liknande för att kontrollera balanseringen. Den tillverkaren verkar med andra ord ha tyckt att det var bra med balanserade blad.
är väl väldigt bra. flera som kör klipperen och förstör bladet
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag har dö köttat i lite av allt. Grenar, sten, jord, rötter med mera.
Åkgräsklippare + stor gammal tomt + sedvanliga ojämnheter = tjong, bang, tjoff, krasch, och diverse andra ljud som inte går att härleda till knivarnas dans över grässtråna...
 
Rotorklippare är väl till för att jämna till gräsmattan, gärna med en ordentlig uppsamlare så att man blir av med skiten. Har man slät fin gräsmatta så är det väl cylinderklippare som gäller.
Har väl kollat balansen någon gång men försöker slipa lika mycket på bägge sidor så brukar det duga.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Åkgräsklippare + stor gammal tomt + sedvanliga ojämnheter = tjong, bang, tjoff, krasch, och diverse andra ljud som inte går att härleda till knivarnas dans över grässtråna...
Men är det inte därför man använder hörselskydd ;)
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Provade med vinkelslip och multislip på gamla gräsklipparen. Funkade kalasbra. Fick ta bort ganska mycket på ena sidan men kände inte av några vibrationer.

Tagit bort lite yta här bara..
Rostigt gräsklipparblad närbild efter slipning med synliga slipmärken och gammal färg och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersida
Rostig gräsklipparkniv med synlig text, slipad yta på kanterna, bakgrund av grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter slipning
Närbild på ett slipat gräsklipparblad, med vassa kanter och ren yta mot en bakgrund av gårdsten och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Två elektriska verktyg på ett trägolv: en vinkelslip och en oscillerande multiverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ser ju kanon ut!
 
Jag kanske ska tillägga att bladet ska vara sådär vågigt. Det är alltså inte jag som slipat helt galet. Jag är nämligen perfekt. Eller ja, inte helt värdelös.
 
Märks det någon skillnad när du klipper med den nyslipade kniven?
 
useless useless skrev:
Märks det någon skillnad när du klipper med den nyslipade kniven?
Klipparen ska säljas så jag lär återkomma på den frågan. Men ska jag vara helt ärlig så tror jag inte på någon förbättring i klipptesultat. Dom är knappast vassa från början :)
 
M
Ska även jag berätta hur jag gör då? :D

Mina brukar inte vara så extremt ansatta av sten, men lite jack och så.

Brukar ta en metallfil och dra ungefär lika många drag på varje knivblad, brukar räcka med en 30-40 drag för min del så det är inte jättelångt att räkna.

Sen sätter jag dem på en skruvmejsel för att se att det inte är helt åt skogen med balansen.
Mejseldelen genom centrumhålet passar bra på mina knivar.
Är jag riktigt nyfiken så lägger jag kniven över mejseln och ser att den ligger stilla. Har funkat bra hittills :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Mina var ju bedrövliga. Men hur noga är det tror ni?
 
Äh! Det ser superbra ut!
Så länge det inte diffar 4cm i bredd på sidorna så skulle jag inte oroa mig för balansen.
Jag ska slipa min kniv under veckan, jag kommer också köra med vinkelharry

Jag vet inte vilket skick din var i, men min puttar för tillfället omkull gräset, så man får köra fram och tillbaka ett par gånger :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.