harry73
ljhnilsson skrev:
Vi har funderat på många olika lösningar. Men som sagt så funkar inte fartgupp på en så här stor gata. Något som dock fått effekt är en variabel skylt som visar hur fort du kör. Den sattes upp i veckan och folk saktar faktiskt ner när det blinkar röda lampor när de kör förbi..
Nu vet jag också var det är :) Visst lockar den vägen till att köra lite fortare
 
Idag kom framtiden till byn!

eller iaf fiber.. Är sjukt nöjd med att kunna kasta ut gammalt ADSL som funkade sisådär. blev ju å andra sidan inte bättre av att jag grävt av telekabeln två gånger..

Det fick mig osökt att tänka på att jag nog glömt bort ett projekt.

När vi flyttade in så stod det en lång radda med garderober i hallen.
En rad med rödbruna garderober i en hall på en trägolv framför en randig matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall med nyinstallerade garderober längs väggen och blick mot matsal med röda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annons på populär köposälj sajt senare så var vi en radda garderober fattigare.

Rev ner gammal tapet och målade om.
Renoveringsprojekt av hall med ommålade dörrar och delvis borttagen tapet på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med avskalade väggar, täckt dörröppning och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen verkar det vara si och så med dokumenterandet men slutresultatet blev iaf en ny liten garderob.

Renoverad hall med ny garderob, spegel och inredningsdetaljer, med plats för fiberinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nyinstallerad vit garderob med öppet teknikutrymme ovanpå i en hall med trägolv och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kommer vi ju till hela anledningen med inlägget att fiberinstallationen är klar.
Jag har ju gjort ett litet teknikutrymme överst i garderoben. ( eftersom det är för högt för att använda till ngt vettigt..)
här har fibern terminerats och här ska router och NAS få stå och brumma i fred.
Nyinstallation av fiberutrustning i övre utrymme av en vit garderob i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Detlof H och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Kommer ihåg känslan :)
Obegripligt att ni inte fått innan, ni bor ju inte mitt ute på landet......

Riktigt snygg lösning för "lådorna" - ska du ha dörr framför eller ska det vara öppet?
 
KristinaRT skrev:
Kommer ihåg känslan :)
Obegripligt att ni inte fått innan, ni bor ju inte mitt ute på landet......

Riktigt snygg lösning för "lådorna" - ska du ha dörr framför eller ska det vara öppet?
Nej jag var förvånad över att det inte var dragit tidigare..

Det blir en lucka framför, luckan är gjord men måste byta gångjärnen jag monterar med ett par med bättre öppningsvinkel sen är det klart!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Hur var det med köksfläkten, var fick du tag i den? Eller vem är tillverkare? :)
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Hur var det med köksfläkten, var fick du tag i den? Eller vem är tillverkare? :)
Jag köpte den på whiteaway.se, det är en Witt WSU90
Är nöjd med den, bra drag och låg ljudvolym.
 
  • Gilla
Kodiak och 1 till
  • Laddar…
Projekt kök har varit en lång och seg uppförsbacke på slutet.
Men nu är faktiskt sista listerna satta och takanslutningar monterade.
 
  • Ett nyligen renoverat kök med sista listerna monterade och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda fiskbensparkett och vita golvlistar i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade vitmålade köksskåp med takanslutningar och lister längs taket i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterade taklister och köksskåp i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wsp och 3 till
  • Laddar…
Fick ju äntligen tummen loss att fixa klart lådan i taket där alla elrör är gömda. Gick ner och hittade en burk takfärg och målade. Insåg när det torkat att det var inte samma nyans som övriga taket... tänkte att om det är samma fabrikat på färgen är det väl samma nyans.. blev till att gräva fram rätt och måla igen.. tog längre tid att rengöra rollern än att måla sista vändan...
 
  • Gilla
wsp
  • Laddar…
Kopplade av från inomhusarbetet men att smälla ihop en kompost.

Inte något precisionsbygge men duger att förvara ris och grenar. Sen tog den bara 3h att göra..
 
  • Hemmagjord träkompost mitt i en trädgård omgiven av buskar och träd, byggd för lagring av trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Roligt att se att det går framåt, ett favoritprojekt att följa detta!
 
  • Gilla
wsp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Snyggt.
Hur får du plats med tårna vid spisen när det inte finns en innåtgående sockel?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Snyggt.
Hur får du plats med tårna vid spisen när det inte finns en innåtgående sockel?
Jag var faktiskt lite rädd för detta, men i ärlighetens namn är det bara en vanesak. Nu tänker man inte på att man kommer lite lite längre från bänken. Nu är ju listen bara 12mm så det är ju inga oceaner av avstånd.
Summanär väl att vi offrade lite lite komfort mot utseende.
 
Lång tid utan att skriva något men å andra sidan ingen som direkt tjatat på mig att göra det..:)

Har varit ganska stiltje på husfronten, har bara gjort småsaker.
Något som saknats lite i huset är ett bra gästrum, tog mig därför i kragen och började fixa lite med källaren. Någon har målat väggarna med fel färg och den släpper..
Gjorde ett litet försök med hemmagjord saneringsfräs:
Hand håller modifierad vinkelslip med dammuppsamlingshuv ansluten till dammsugare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkade helt ok.
Källarvägg med flagande färg och synlig skadad puts innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handhållen vinkelslip med modifierad dammuppsamlingshuv ansluten till en dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pepparkaksburken var dock inte så långlivad så jag letade efter en bättre lösning. Köpte en huv till Bosch GWS och modifierade så den passade på min lilla vinkelslip.
En hand som håller en modifierad vinkelslip med en dammavskiljarhuv åt sidan över ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Huv eller inte men dammigt blir det trots dammsugare.
Ett källarrum under renovering med flagnande väggfärg, ett gammalt fönster, radiator och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med lite ny färg på väggarna ser det ganska trevligt ut. Målade dessutom om fönstren med vit färg istället för brun. blev lite ljusare...
En källare under renovering med nymålade vitmålade väggar och två fönster med utsikt mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen är inte direkt jämn men det får vara så länge.
Renoverad källare med nymålade vita väggar och grå heltäckningsmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var på Bauhaus och köpte heltäckningsmatta och rullade ut på golvet. Blev betydligt varmare om fötterna..
Nästa steg är att få igång radiatorerna ordentligt i källaren. som det är nu får ett elelement stå för uppvärmningen. Gjorde en extra ruta i plexiglas som jag skruvade upp i fönstren, Dämpar trafikljudet utifrån helt ok och tar bort det värsta kallraset från enkelglasfönstrena.
 
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Fy fasen vad tråkigt att behöva göra på det viset.
 
Har följt tråden från början, och idag läste jag igenom allting en gång till. Väldigt smakfull och schysst renovering och bevarande av ett fint gammalt hus!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.