F
Demmpa Demmpa skrev:
Om någon tar din specialsladd och ansluter tex en byggbod så kommer det bli lustiga fenomen och i värsta fall skadad elektronik.

Jag skulle nog montera 3P+E (trefas utan nolla men med skyddsjord) CEE-intag på maskinen samt göra två olika adaptersladdar, schuko till "3P+E" & "3P+N+E" till "3P+E".
[länk]
Jag är inte med hur du menar med två adaptrar? Förstår inte bilden på Maskinisten heller faktiskt :)

Om vi börjar med bilden.
https://www.maskinisten.net/userpix/3584_i1955998_1.jpg
I mitten finns "h" som står för "timme", alltså vid vilken klockslagsposition själva jordstiftet/kordhylsan sitter i CEE-donet.

Ring 1 (innre ringen) (1-12) markerar "klockslagen"
Ring 2 visar 2P+E (2P+PE)
Ring 3 visar 3P+E (3P+PE)
Ring 4 visar 3P+N+E (3P+N+PE)
Färgerna i ring 2-4 visar vilken färg som CEE-donet har.

Vår vanliga CEE-don har jorden i klockan 6 position, våra 2P+E (2P+PE) (enfasdon, tex husvagnar) är blåa, 3P+E (3P+PE) (trefas utan nolla men med skyddsjord (motordon)) & 3P+N+E (3P+N+PE) (trefas med nolla och skyddsjord (vanliga trefasdonet))är röda.

Om du monterar ett motordonsintag (3P+E / 3P+PE) på maskinen så kommer en vanlig trefasförlängnings-/anslutningskabel inte fungera eftersom kabeln har 3P+N+E / 3P+N+PE don i bägge ändar.
Då måste du göra en adapterkabel med en 3P+N+PE hane och en 3P+PE hona för att köra den via vanliga trefasuttag.
Sedan måste du göra en adapterkabel för enfasmatning med schuko hane och 3P+PE hona för att köra den via vanliga enfasuttag.

F
Demmpa Demmpa skrev:
Om du monterar ett motordonsintag (3P+E / 3P+PE) på maskinen så kommer en vanlig trefasförlängnings-/anslutningskabel inte fungera eftersom kabeln har 3P+N+E / 3P+N+PE don i bägge ändar.
Då måste du göra en adapterkabel med en 3P+N+PE hane och en 3P+PE hona för att köra den via vanliga trefasuttag.
Sedan måste du göra en adapterkabel för enfasmatning med schuko hane och 3P+PE hona för att köra den via vanliga enfasuttag.
Ok, tack

Det låter väldigt omständigt med två adaptrar, Det blir som jag initialt tänkte en 3P+N+PE till schuko.

Och det fanns visst maskiner som funkade med nollan på fas i enfasdrift trots att det inte går? ;)

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Om det är rent värmeelement så går det men man tappar mycke effekt samt i din maskin så kommer det även ligga en spänning på ca 115V mellan L3 & jord.

I inlägg 16 skrev jag följande:
Demmpa Demmpa skrev:
Den kopplingen är "omöjlig", apparaten kommer bara att gå med ungefär en tredjedels spänning, om den öht kommer att gå igång.
Om du hade lagt upp kopplingsschemat samt skrivit vad det är för maskin (som vi fortfarande inte vet något om) från början så hade vi sluppit 15-20 inlägg i denna tråd.

Din koppling/maskin är "undantaget som bekräftar regeln", det är ingen standardkoppling. När du inte ger oss tillräckligt med fakta med en gång så antar vi att det är "standardkopplingar" som avses.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lägg nu lite energi på att förstå vad Demmpa mödosamt skrivit fsn, om du nu vill kunna tillverka en sådan lösning själv.

Det finns mig veterligen ingen kontakt som stöder olika spänningar i samma kontaktkonfiguration så svetsen ska egentligen har en fast ansluten sladd med en stickkontakt för antingen 230 V tvåpoligt eller 400 V trepoligt, du måste alltså välja. En så pass stöddig svets släpar du väl ändå inte omkring mellan olika uttag?? Alternativt monterad du två standardintag på maskinen med en omkopplare (typ reservkraftsomkopplare) som väljer vilket av dem som används.

Det närmaste i kontaktväg man kan komma är den generiska/ospecade 3P+PE som Demmpa beskriver. Du behöver två minst två övergångar för de olika typer av vägguttag som kommer i fråga.

Risken med denna är att vid matning från schuko så får ansluten maskin en lägre spänning tvåpoligt så det kan gå illa om man mot förmodan skulle hitta en maskin till med samma kontakt.

F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lägg nu lite energi på att förstå vad Demmpa mödosamt skrivit fsn, om du nu vill kunna tillverka en sådan lösning själv.

Det finns mig veterligen ingen kontakt som stöder olika spänningar i samma kontaktkonfiguration så svetsen ska egentligen har en fast ansluten sladd med en stickkontakt för antingen 230 V tvåpoligt eller 400 V trepoligt, du måste alltså välja. En så pass stöddig svets släpar du väl ändå inte omkring mellan olika uttag?? Alternativt monterad du två standardintag på maskinen med en omkopplare (typ reservkraftsomkopplare) som väljer vilket av dem som används.

Det närmaste i kontaktväg man kan komma är den generiska/ospecade 3P+PE som Demmpa beskriver. Du behöver två minst två övergångar för de olika typer av vägguttag som kommer i fråga.

Risken med denna är att vid matning från schuko så får ansluten maskin en lägre spänning tvåpoligt så det kan gå illa om man mot förmodan skulle hitta en maskin till med samma kontakt.
Den har en 400V (440V?) röd CEE. Man skulle ju kunna anta att om nån skall använda den på nåt annat 3~ nät så är det också andra anslutningar och då förutsätter jag att en elektriker byter till en lämplig handske. Vet inte hur många olika nät det finns men vad jag vet kör Norge 3~fas 230V och har sett 460V-500V hos vissa industrier eller fartyg som transformerar själva.

Den är extremt bärbar, som en datorväska + skulle man kunna säga och det är en sladd in och inget mer. I min värld finns det två uttag som dominerar, 5-polig 3~ 16A CEE och "vanligt" vägguttag. Så vitt jag vet finns det inget som hindrar mig att mata ett rött CEE (440V?) med 1~ 230V?

Ponera att jag inte har tillgång till 3~ och vill använda mig av ett helt vanligt vägguttag, en inte helt orimlig situation både hemma hos mig eller ute på jobb.

På vilket sätt är det då lämpligare att gå via två adaptrar jämfört med direkt till en schuko? Är enda anledningen att det kan finnas andra maskiner med 3~ 16A CEE som nån skulle få för sig att kontaktera med min adapter? Och vad skulle kunna hända om man gör det?

Ett inte alls attraktiv lösning skulle vara att ha en lös matningskabel 3G 2,5 med schuko och helt enkelt byta kabel i maskinen men det är ganska krångligt jämfört med en adaper och jag tror man måste ha en behörig elektriker till det?

Hade min maskin haft nolla så skulle det väl vara likställt med att två faser försvinner och det kan ju inte vara helt ovanligt och jag antar att det aldrig kan vara ett problem men jag ansluter nollan till L2 i CEE och vad skulle kunna hända då?

Redigerat:
Så du tror mer på vad du själv "så vitt jag vet" tror än på vad Demmpa och jag skriver? Gör då som du vill men gör oss tjänsten att märka dina specialkontakter med "ENDAST FÖR FSN SVETS" så att ingen använder dem för vanliga syften. Men några grundregler kan du få

- Ett flerpoligt uttag ska ha alla poler anslutna, med rätt spänning. Man ska kunna plugga in och köra valfri apparat som har en stickpropp som passar.
- Det finns inget uttag som tillåter två olika spänningar (av större magnitud) mellan samma två stift beroende på hur det är "kopplat" i matande ände, varken på fartyg eller i Norge. Det krävs två olika slags uttag för detta.
- CEE-donen standardiserar att spänningen mellan stiften är den förväntade, just för att man ska kunna köra en maskin med passande stickpropp.
- En stickpropp på en fast ansluten anslutningskabel till en maskin behöver däremot inte använda samtliga poler.

• Gilla
Ljus och 3 till
  • Laddar…
F
Så du tror mer på vad du själv "så vitt jag vet" tror än på vad Demmpa och jag skriver? Gör då som du vill men gör oss tjänsten att märka dina specialkontakter med "ENDAST FÖR FSN SVETS" så att ingen använder dem för vanliga syften. Men några grundregler kan du få

- Ett flerpoligt uttag ska ha alla poler anslutna, med rätt spänning. Man ska kunna plugga in och köra valfri apparat som har en stickpropp som passar.
- Det finns inget uttag som tillåter två olika spänningar (av större magnitud) mellan samma två stift beroende på hur det är "kopplat" i matande ände, varken på fartyg eller i Norge. Det krävs två olika slags uttag för detta.
- CEE-donen standardiserar att spänningen mellan stiften är den förväntade, just för att man ska kunna köra en maskin med passande stickpropp.
- En stickpropp på en fast ansluten anslutningskabel till en maskin behöver däremot inte använda samtliga poler.

Nej, det säger jag inte. Jag förstår inte vad det är som gör det mer OK att gå via två adaptrar än en. Jag förstår inte hur dessa två adaptrar ser ut och VARFÖR det är OK men inte en adapter?

Upfyller tex denna adaptern http://m.ebay.ca/itm/360823166389?_mwBanner=1 dina listade krav ovan på vad som gäller om rätt spänning och alla stift anslutna?

Ang. Norge och fartyg så missförstod jag nog dig, menar bara att dom inte har röda CEE utan nåt annat konstigt.

EDIT: jävlar vad korkad jag e. Läste Demmpas inlägg igen.... Men byter jag till en 4-polig kontakt på maskinen så är troligtvis CE-märkningen inte godkänd.

Redigerat:
Mikael_L
F fsn skrev:
... Men byter jag till en 4-polig kontakt på maskinen så är troligtvis CE-märkningen inte godkänd.
Spelar väl ingen roll...
CE-märkningen är till för att man ska få sälja maskinen, inte för att man ska få använda den.

F fsn skrev:
Nej, det säger jag inte. Jag förstår inte vad det är som gör det mer OK att gå via två adaptrar än en. Jag förstår inte hur dessa två adaptrar ser ut och VARFÖR det är OK men inte en adapter?
Det var här jag önskade att du ansträngde dig lite. Eftersom det inte finns någon "lagligt" uttag som kan ge två olika spänningar mellan två av polerna så skulle du behöva söka ett kontaktdon som är långt från standard, som inte passar någon annanstans än på din svets. Där kommer Demmpas förslag på 3P+PE (CEE 316P1) in som är en variant som inte är specad och där man därmed kan anta att brukaren ser upp lite och kollar vad som egentligen gäller. Jag vet dock inte om denna typ går att få tag på, ens på ett besvärligt sätt.

Du behöver då en adapter från de vanliga uttag som vi har, men inte två i serie, utan två alternativa som du använder beroende på vilket typ av uttag som används. Det skulle se ut så här:

Svets --- CEE 316P1 <---> CEE 316C1 --- schuko stickpropp
Svets --- CEE 316P1 <---> CEE 316C1 --- CEE 416P6 ("vanligt" CEE-don)

F fsn skrev:
Upfyller tex denna adaptern [länk] dina listade krav ovan på vad som gäller om rätt spänning och alla stift anslutna?
Kan inte tolka tyskan för att se vad det är, men om vi antar att det är ett CEE 416C6-don så kan man undra hur det är kopplat. Har de kopplat samma fas till samtliga L1,L2,L3? Här kan man grotta ned sig i vilka konsekvenser det kan få för olika typer av anslutna apparater.

Om du skulle tillämpa en övergång från schuko som ger 230 V mellan L1-L2 i ett CEE 416C6-uttag så kan man även där fundera på vad som händer. N-polen kan ju inte anslutas i detta fall. En motor kommer att brumma lite svagt utan att röra på sig, kanske kan det orsaka brand då det endast utvecklas värme i motorn, vem vet. En sådan lösning skulle se ut så här:

Svets --- CEE 416P6 (direkt pluggbar i "vanliga" CEE 416C6-uttag)
Svets --- CEE 416P6 <---> CEE 416C6 --- schuko stickpropp

Här behövs bara en adapter, dock som sagt en adapter som ingen bör försöka använda till annat än din svets. Det går säkert att ordna på ett nöjaktigt sätt. Den 416P6-stickpropp du har på svetsen kommer inte att ha någon anslutning till N-stiftet, men det är ok.

tommib
Som jag förstod frågan så gällde det enligt vilket direktiv en sådan adapter skulle märkas. Jag tolkar det som att det är omöjligt eftersom adaptern inte kommer följa någon standard. Därmed faller hela grejen. Möjligen kan man sälja den som ett tillbehör till just den svetsen, då märkt med en jättestor neongul varningslapp på CEE-donet att den endast är avsedd för svetsen och med en bild på hur det är kopplat i donet. Hur man får den certifierad vet jag inte.

Tillverkaren av svetsen verkar tycka att anslutningskabeln ska bytas beroende på inkopplingsalternativ, troligen just pga problem med att certifiera en dylik adapter.

Bakgrunden till frågan är lite mer oklar. Planerar du att sälja dessa adapters? Annars är det ju bara att lägga upp en bild på hur man ska koppla till de tilltänkta kunderna som vill ha ett sådant aggregat. Inkopplingen i CEE-donet är plättlätt, en normalbegåvad och händig individ bygger den där skarvsladden på max 30 min (och det är med crimpade ändhylsor på ledarna och städning).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Där kommer Demmpas förslag på 3P+PE (CEE 316P1) in som är en variant som inte är specad och där man därmed kan anta att brukaren ser upp lite och kollar vad som egentligen gäller. Jag vet dock inte om denna typ går att få tag på, ens på ett besvärligt sätt.
Garo har väldigt många CEE-don i sin lista, http://www.garo.se/storage/ma/ab79f...b079e89a0506b67d4de/pdf/-4/Anslutningsdon.pdf se sidorna 4, 5, 14, 23, 31, 39, 48 & 56.
Så med andra ord så borde typ alla elbutiker, elektriker mfl kunna ta hem rätt don väldigt enkelt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.