33 517 läst · 199 svar
34k läst
199 svar
Synpunkter på uteplats
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tidigare svar menar nog att du fräser en radie på de kapade ändarna som möter den bräda som löper ut från huset. Det blir väldigt snyggt om alla kanter har samma rundning istället för att man har skarpa hörn i alla sågsnitt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
När det är svårt är det ofta för att någon förklarar dåligt . Men: Trallbrädorna är ju fabrikshyvlade så att de har en radie på några millimeter på alla längsgående kanter. Denna radie gör dels att små tjockleksskillnader mellan brädor bredvid varandra inte märks och dels ser det trevligt ut. Med den layout du har valt så kommer du ju att få en massa sågade ändar som möter brädan som ligger vinkelrätt mot huset. Dessa ändar saknar alltså denna radie men möter en kant som har radien. Snyggast är då att fräsa/slipa/raspa en radie själv så att båda mötande kanter ser likadana ut.D09 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Som du skriver så brukar man börja utifrån och jobba inåt. Detta har bara betydelse om bredderna inte går jämnt upp så att man måste klyva en bräda. Då vill man hellre ha den invid fasaden än på den yttre kanten, speciellt om man vill ha en fris.
Om du ska bygga vidare utåt i efterhand tror jag inte att du ska gera brädorna som löper ut från huset, den lösningen är typiskt tänkt som ett snyggt avslut av altanen.
Om du ska bygga vidare utåt i efterhand tror jag inte att du ska gera brädorna som löper ut från huset, den lösningen är typiskt tänkt som ett snyggt avslut av altanen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja men då hamnar du ju i fallet att bredden går jämnt upp då jag beskrev att det inte spelar roll vilken ände man börjar från . Men ibland är bredden bestämd av andra faktorer så att man behöver klyva sista brädan, då börjar jag utifrån.K Kallebo skrev:
En fråga kring hur tajt man vågar räkna samt mellanrum på trallen.
Om husets yttermått är 10,41 m
Skulle man våga göra på
12+12+480+9,5+12+9,5+480+12+12 =1039cm
Får det till 8 mellanrum och räknar på 3mm och får det till 2,4 cm
Totalt 1041,4 cm Dvs 10,415
Är 3mm mellanrum rimligt?
Tanken är alltså ha 2x12 cm ut från huset i varje hörn och 9,5+12+9,5 i mitten.
2 x 4,8m som är längsgående.
Edit
Såg nu att trallen som är 95mm bara är 22mm jämfört med 120mm som är 28mm tjock :/
Om husets yttermått är 10,41 m
Skulle man våga göra på
12+12+480+9,5+12+9,5+480+12+12 =1039cm
Får det till 8 mellanrum och räknar på 3mm och får det till 2,4 cm
Totalt 1041,4 cm Dvs 10,415
Är 3mm mellanrum rimligt?
Tanken är alltså ha 2x12 cm ut från huset i varje hörn och 9,5+12+9,5 i mitten.
2 x 4,8m som är längsgående.
Edit
Såg nu att trallen som är 95mm bara är 22mm jämfört med 120mm som är 28mm tjock :/
Redigerat:
Dum fråga.
Om man har dränerat grus 16/32 på berggrund.
Trallen kommer vara höftat 20-40cm upp från mark. Tanken är att ställa på betongplattor.
Har man mycket att tjäna på bärlinor under?
Det finns ju båda alternativen t ex istället för bärlinor montera kortlingar.
Om man har dränerat grus 16/32 på berggrund.
Trallen kommer vara höftat 20-40cm upp från mark. Tanken är att ställa på betongplattor.
Har man mycket att tjäna på bärlinor under?
Det finns ju båda alternativen t ex istället för bärlinor montera kortlingar.
Redigerat:
Bygger ett liknande golv just nu och har lärt mig följande:
1: Nästan inga trallbrädor är användbara i sin hela längd
2: Allt under G4-2 ger huvudvärk
3: Improvisera inte efter tre-fyra timmar i solen
4: Se till att du får lämna tillbaka virke som du inte är nöjd med
Vi har gjort lindriga tankevurpor i värmen och jag ska nu för andra gången reklamera halva bunten pga långa ändsprickor. Bygghandlaren byter utan krångel men det är tidsödande att hantera eländet.
Vi har gjort lindriga tankevurpor i värmen och jag ska nu för andra gången reklamera halva bunten pga långa ändsprickor. Bygghandlaren byter utan krångel men det är tidsödande att hantera eländet.
kloka rådghoti skrev:Bygger ett liknande golv just nu och har lärt mig följande:
Har börjat halka in på att strunta i mittenbrädan ut från huset och färdiga längder.
Dvs köra ram ut från hörnens och däremellan köra 5,4 löpande. Dvs göra det väldigt enkelt.
Jag tror det blir bra ändå
Det räcker ju med väldigt lite för att det ska skita sig med en bräda om man kör färdiga längder. Även om man får dom utbytta
Samma här, men kallar även brädan som går diagonalt emot övriga brädor för fris,
Då köper man längderna som passar
Bäst, din altan var 10,3 m, då hade ja kört på 5,40 längder och kört en "fris" mitt i, blir snyggt
Då köper man längderna som passar
Bäst, din altan var 10,3 m, då hade ja kört på 5,40 längder och kört en "fris" mitt i, blir snyggt