Tidigare svar menar nog att du fräser en radie på de kapade ändarna som möter den bräda som löper ut från huset. Det blir väldigt snyggt om alla kanter har samma rundning istället för att man har skarpa hörn i alla sågsnitt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha känner mig som den nybörjare jag är ;)

Jag tror inte jag förstår riktigt kring fräsningen :oops:
 
D09 D09 skrev:
Ha ha känner mig som den nybörjare jag är ;)

Jag tror inte jag förstår riktigt kring fräsningen :oops:
När det är svårt är det ofta för att någon förklarar dåligt :). Men: Trallbrädorna är ju fabrikshyvlade så att de har en radie på några millimeter på alla längsgående kanter. Denna radie gör dels att små tjockleksskillnader mellan brädor bredvid varandra inte märks och dels ser det trevligt ut. Med den layout du har valt så kommer du ju att få en massa sågade ändar som möter brädan som ligger vinkelrätt mot huset. Dessa ändar saknar alltså denna radie men möter en kant som har radien. Snyggast är då att fräsa/slipa/raspa en radie själv så att båda mötande kanter ser likadana ut.
 
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
D09
Aha :rofl:(y)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Som du skriver så brukar man börja utifrån och jobba inåt. Detta har bara betydelse om bredderna inte går jämnt upp så att man måste klyva en bräda. Då vill man hellre ha den invid fasaden än på den yttre kanten, speciellt om man vill ha en fris.

Om du ska bygga vidare utåt i efterhand tror jag inte att du ska gera brädorna som löper ut från huset, den lösningen är typiskt tänkt som ett snyggt avslut av altanen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
K
Intressant att du tycker att man ska börja utifrån. Jag tänker tvärtom att om man börjar innifrån kan man låta frisen sticka ut så mycket som den behöver för att man ska slippa klyva en bräda.
 
K Kallebo skrev:
Intressant att du tycker att man ska börja utifrån. Jag tänker tvärtom att om man börjar innifrån kan man låta frisen sticka ut så mycket som den behöver för att man ska slippa klyva en bräda.
Ja men då hamnar du ju i fallet att bredden går jämnt upp då jag beskrev att det inte spelar roll vilken ände man börjar från :). Men ibland är bredden bestämd av andra faktorer så att man behöver klyva sista brädan, då börjar jag utifrån.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D09
En fråga kring hur tajt man vågar räkna samt mellanrum på trallen.

Om husets yttermått är 10,41 m

Skulle man våga göra på

12+12+480+9,5+12+9,5+480+12+12 =1039cm

Får det till 8 mellanrum och räknar på 3mm och får det till 2,4 cm

Totalt 1041,4 cm Dvs 10,415

Är 3mm mellanrum rimligt?

Tanken är alltså ha 2x12 cm ut från huset i varje hörn och 9,5+12+9,5 i mitten.

2 x 4,8m som är längsgående.

Edit

Såg nu att trallen som är 95mm bara är 22mm jämfört med 120mm som är 28mm tjock :/
 
Redigerat:
D09
Dum fråga.

Om man har dränerat grus 16/32 på berggrund.

Trallen kommer vara höftat 20-40cm upp från mark. Tanken är att ställa på betongplattor.

Har man mycket att tjäna på bärlinor under?

Det finns ju båda alternativen t ex istället för bärlinor montera kortlingar.
 
  • Illustration av träbjälklag med alternativet kryssbjälklag överst och nedsänkt bjälklag nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bygger ett liknande golv just nu och har lärt mig följande:
1: Nästan inga trallbrädor är användbara i sin hela längd
2: Allt under G4-2 ger huvudvärk
3: Improvisera inte efter tre-fyra timmar i solen
4: Se till att du får lämna tillbaka virke som du inte är nöjd med

Vi har gjort lindriga tankevurpor i värmen och jag ska nu för andra gången reklamera halva bunten pga långa ändsprickor. Bygghandlaren byter utan krångel men det är tidsödande att hantera eländet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ghoti ghoti skrev:
Bygger ett liknande golv just nu och har lärt mig följande:
1: Nästan inga trallbrädor är användbara i sin hela längd
2: Allt under G4-2 ger huvudvärk
3: Improvisera inte efter tre-fyra timmar i solen
4: Se till att du får lämna tillbaka virke som du inte är nöjd med

Vi har gjort lindriga tankevurpor i värmen och jag ska nu för andra gången reklamera halva bunten pga långa ändsprickor. Bygghandlaren byter utan krångel men det är tidsödande att hantera eländet.
kloka råd (y)

Har börjat halka in på att strunta i mittenbrädan ut från huset och färdiga längder.

Dvs köra ram ut från hörnens och däremellan köra 5,4 löpande. Dvs göra det väldigt enkelt.
Jag tror det blir bra ändå :)

Det räcker ju med väldigt lite för att det ska skita sig med en bräda om man kör färdiga längder. Även om man får dom utbytta :)
 
Stora fördelen med fris som ja ser de är att mängden spill blir väldigt lite, dessutom tycker ja de är snyggt ! Visst kostar de någon regel extra men de sparar du in fort
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
buspojken buspojken skrev:
Stora fördelen med fris som ja ser de är att mängden spill blir väldigt lite, dessutom tycker ja de är snyggt ! Visst kostar de någon regel extra men de sparar du in fort
Är fris samma som " ramen " eller enbart bräda som man stöter emot t ex den i mitten som bryter av längderna?
 
Jag vet inte exakt vad definitionen av fris är.
Men i min värld är det en ram som ligger vinkelrätt mot övriga trallen för att dölja ändträt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Samma här, men kallar även brädan som går diagonalt emot övriga brädor för fris,
Då köper man längderna som passar
Bäst, din altan var 10,3 m, då hade ja kört på 5,40 längder och kört en "fris" mitt i, blir snyggt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.