89 598 läst · 216 svar
90k läst
216 svar
Hjälp! Fick besök efter bestridande av faktura
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Då kanske vi missförstår dig. Jag och många andra tolkar nog din benämning av kunder som att du menar privatkunder. Men sådana arbetar du ju inte mot?D dagars skrev:
Det är alltså dina företagskunder som inte vill betala för det din firma gör?
Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon av mina kunder inte vill betala (fast jag är inte i byggbranschen).
Han har väl inga kunder alls kanske. Det är 24 pers som springer runt på Hans herrgård och installerar och avinstallerar enligt dagssituationen. Projektlistan är diger. Så slipper man kundsvin när man är sin egen kund. Ja eller alla utom ett iaf.
2 killar i 6 timmar = 12 timmar. Tyvärr. Att det sedan är löjligt slött arbete och du sannolikt avkrävs full betalning för en lärling är en annan sak. Du får nog betala, men kan samtidigt beklaga firmans märkligt höga pris på sociala medier. På det hela taget en tråkig och dyr läropeng för dig. Fråga alltid pris först och få det helst skriftligt.L LottisW skrev:Hej !
Jag hade köpt 2 lysrörsarmaturer som jag behövde hjälp med att sätta upp i taket samt en rak eldragning på ca. 3 m.
Ringde en lokal firma och dagen därpå kom dom 2 st. unga killar. Jag uppfattade det som att den ene var lärling då han mest handräckte under arbetets gång.
Det tog sammanlagt 6 tim., då hade dom också åkt och hämtat en kabellist.
När jag fick fakturan så vart jag fakturerad för 12 tim. Jag fick en chock och bestred de 6 tim jag ansåg var orimligt i fakturan.
Sen dess har ägaren ringt mig minst 2 ggr / dag, kändes olustigt att svara och väntade på svar i form av brev. Ngr. dagar senare kommer elektrikern, går in och säger att han har fått order om att ta ned belysningen.
" Betala eller så kommer det att bli väldigt mörkt här inne för dig" sa han.
Han gick sen och lämnade det som det var.
Jag är lite skakig nu och vet inte vad jag ska göra. Borde jag ha fårstått att jag skulle debiteras 12 tim ?
Vänligen
- När krav från nästa instan kommer så bestrider du den också (Inkasso)L LottisW skrev:
- Sedan från Kronofogden - bestrid den också
- Sedan skjuter KF ärendet till Tingsrätten - där brukar leverantören ge sig.
Viktigt är att du bestrider (rekommenderade brev) till alla instanser.
Men du - ring Kronofogden redan nu och be om råd. De är hjälpsamma!
Har haft en tvist med en badrumsfirma - fick ett brev från en advokatfirma som hotade med "rättsliga åtgärder". Töntigt.
Bestred den också med en förklaring. Sedan kom en kredit på 36 000.
Ja du milde tid... Det här låter som en variant på temat "Hur många elektriker går det åt att sätta i en glödlampa?" (Svar: En som håller upp lampan medan resten av världen roterar runt dem, samt 24 som fakturerar för de närmaste sex månaderna.)
För det första. Kunden har alltid rätt. Även om hen är ett svin.
För det andra. Kunden har fortfarande alltid rätt. Även om hen fortfarande är ett svin.
För det tredje. Priset och arbetsinsatsen är oskäliga.
För det fjärde. Hembesök med hot om att ta ner elinstallation är olaga hot, egenmäktigt förfarande, samt hemfridsbrott, och skall polisanmälas. Låter lika seriöst som de där irländska asfaltsläggarna.
För det femte. Alla som vill ha betalt skramlar med de verbala vapnen om "inkasso", "rättsliga åtgärder" mm. Det betyder inte ett skit, det är bara psykologi. Låt dig inte hotas av språkbruk.
För det sjätte. Gången i ett betalningsärende är: 1. Faktura. 2. Påminnelse. 3. Inkassokrav, med tillägg av lagstadgad dröjsmålsränta samt avgift (brukar ligga på 160 kr). (Många företag överlämnar i detta läge sin fordran till ett inkassoföretag, som ofta har diverse hotfulla namn, och som i fortsättningen agerar i företagets ställe. Många av dem erbjuder avbetalning). 4. Överlämnas till Kronofogden. 5. Kronofogden delger dig att ansökan om betalningsföreläggande kommit in. 6. Du skickar in kvitto på att du fått delgivning. 7. Från det datumet har du tio dagar på dig att yttra dig om du tycker att kravet är rätt eller fel. 8. Kronofogden fattar beslut om att du ska betala, eller att målet ska överlämnas till tingsrätten, eller att målet avskrivs. 9. Bara om du får ett beslut mot dig i punkt nio uppstår betalningsanmärkning.
Anser du att kravet är felaktigt kan/ska du agera enligt följande i de olika punkterna ovan: 1. Kontakta den som skickat fakturan och försök komma överens, det tjänar alla på. 2. Bestrid fakturan. 3. Bestrid fakturan. 4. Bestrid fakturan. 5, 6. Ta emot delgivning och skicka in kvitto (annars skickar de delgivningsman och den får du betala för tyvärr). 7. Bestrid betalningskravet till Kronofogden. Observera att även ett meddelande om att du betalat räknas som bestridande, och då måste Kronofogden skriva av ärendet, dvs ingen betalningsanmärkning. 8. Bestrid i tingsrätten. Som tidigare sagts, enkel handläggning, inga stora rättegångskostnader. 9. Shit happens
Går det så långt som till rätten, och det rör sig om stora summor, kan det dock vara läge att be om juridisk rådgivning. Första timmen brukar vara gratis. Kolla om du har något avtal t ex via hemförsäkring.
För det sjunde. Jag undrar om företaget är seriöst, eller kanske ligger i egna ekonomiska svårigheter. Har de behörighet? Det kan du kolla här : http://www.elsakerhetsverket.se/pri...ga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
Om något verkar skumt, anmäl bolaget! Det gör du på http://www.elsakerhetsverket.se/pri...ter-i-elanlaggningar-eller-hos-elinstallator/
Kolla upp bolaget på upplysning.se. Ta en hel kreditupplysning (kostar 50 kr, kopia skickas till den omfrågade). Då ser du om företaget har ekonomiska svårigheter som gör att de försöker ta en rövare. Är du ovan vid att läsa ekonomiska rapporter så lägg upp eller länka här, så kikar vi på det tillsammans.
För det första. Kunden har alltid rätt. Även om hen är ett svin.
För det andra. Kunden har fortfarande alltid rätt. Även om hen fortfarande är ett svin.
För det tredje. Priset och arbetsinsatsen är oskäliga.
För det fjärde. Hembesök med hot om att ta ner elinstallation är olaga hot, egenmäktigt förfarande, samt hemfridsbrott, och skall polisanmälas. Låter lika seriöst som de där irländska asfaltsläggarna.
För det femte. Alla som vill ha betalt skramlar med de verbala vapnen om "inkasso", "rättsliga åtgärder" mm. Det betyder inte ett skit, det är bara psykologi. Låt dig inte hotas av språkbruk.
För det sjätte. Gången i ett betalningsärende är: 1. Faktura. 2. Påminnelse. 3. Inkassokrav, med tillägg av lagstadgad dröjsmålsränta samt avgift (brukar ligga på 160 kr). (Många företag överlämnar i detta läge sin fordran till ett inkassoföretag, som ofta har diverse hotfulla namn, och som i fortsättningen agerar i företagets ställe. Många av dem erbjuder avbetalning). 4. Överlämnas till Kronofogden. 5. Kronofogden delger dig att ansökan om betalningsföreläggande kommit in. 6. Du skickar in kvitto på att du fått delgivning. 7. Från det datumet har du tio dagar på dig att yttra dig om du tycker att kravet är rätt eller fel. 8. Kronofogden fattar beslut om att du ska betala, eller att målet ska överlämnas till tingsrätten, eller att målet avskrivs. 9. Bara om du får ett beslut mot dig i punkt nio uppstår betalningsanmärkning.
Anser du att kravet är felaktigt kan/ska du agera enligt följande i de olika punkterna ovan: 1. Kontakta den som skickat fakturan och försök komma överens, det tjänar alla på. 2. Bestrid fakturan. 3. Bestrid fakturan. 4. Bestrid fakturan. 5, 6. Ta emot delgivning och skicka in kvitto (annars skickar de delgivningsman och den får du betala för tyvärr). 7. Bestrid betalningskravet till Kronofogden. Observera att även ett meddelande om att du betalat räknas som bestridande, och då måste Kronofogden skriva av ärendet, dvs ingen betalningsanmärkning. 8. Bestrid i tingsrätten. Som tidigare sagts, enkel handläggning, inga stora rättegångskostnader. 9. Shit happens
Går det så långt som till rätten, och det rör sig om stora summor, kan det dock vara läge att be om juridisk rådgivning. Första timmen brukar vara gratis. Kolla om du har något avtal t ex via hemförsäkring.
För det sjunde. Jag undrar om företaget är seriöst, eller kanske ligger i egna ekonomiska svårigheter. Har de behörighet? Det kan du kolla här : http://www.elsakerhetsverket.se/pri...ga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
Om något verkar skumt, anmäl bolaget! Det gör du på http://www.elsakerhetsverket.se/pri...ter-i-elanlaggningar-eller-hos-elinstallator/
Kolla upp bolaget på upplysning.se. Ta en hel kreditupplysning (kostar 50 kr, kopia skickas till den omfrågade). Då ser du om företaget har ekonomiska svårigheter som gör att de försöker ta en rövare. Är du ovan vid att läsa ekonomiska rapporter så lägg upp eller länka här, så kikar vi på det tillsammans.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Nej,S StenM skrev:2 killar i 6 timmar = 12 timmar. Tyvärr. Att det sedan är löjligt slött arbete och du sannolikt avkrävs full betalning för en lärling är en annan sak. Du får nog betala, men kan samtidigt beklaga firmans märkligt höga pris på sociala medier. På det hela taget en tråkig och dyr läropeng för dig. Fråga alltid pris först och få det helst skriftligt.
Under förutsättning att här inte finns några stora okända saker, så finns det inte en chans att firman skulle kunna driva in den här räkningen. TS har rfedan betalat ett generöst överpris.
Som sagt jag hoppas vi får reda på vad detta är för firma.
Ja, nu har jag ändå betalat för de 6 tim som det tog inkl. resetid + material och bilersättning.H hempularen skrev:
Fick precis ett sms från ägaren som undrar om jag gjort en delbetalning. Det är just det här som är obehagligt när allt är väldigt tydligt. Vi får se vad han tänker göra härnäst. Kanske inte värt att gå vidare. Tror inte det är ok att hänga ut företaget här även om det är lockande, speciellt efter besöket
Nej men efter 10 år så lär man sig att privatkundet är idioter, som inte vet vad dom beställer, har noll förståelse och tror att företagaren stoppar 600kr/h rätt ner i fickan.
Det finns struliga företags kunder med men då bryter man samarbetet, och företags kunder är mkt mer beroende av en,
När ni själva blir blåsta på en kvartsmiljon eller två så kan ni återkomma,
Eller är det så svårt att tro att det faktiskt finns privatpersoner som är riktiga svin?
Som beställer tillägsarbeten utan avsikt att betala för det inte står i offerten osv,
Det finns struliga företags kunder med men då bryter man samarbetet, och företags kunder är mkt mer beroende av en,
Eller är det så svårt att tro att det faktiskt finns privatpersoner som är riktiga svin?
Som beställer tillägsarbeten utan avsikt att betala för det inte står i offerten osv,
@dagars, jag föreslår att du besöker hantverkarforum.se och klagar där på alla svinkunder. Detta är ett konsumentforum och vi konsumenter tar rätt så illa upp om du kallar oss för svinkunder.
Jag säger inte att du som egenföretagare inte också kan vara konsument, men just för dig verkar det vara väldigt svårt att leva in dig i konsumentrollen. Din partner tar kanske hand om den delen av livet, eller så har du några lärlingar som handlar åt dig medan de för kundens räkning 'hämtar lite grejor som behövs'
Jag säger inte att du som egenföretagare inte också kan vara konsument, men just för dig verkar det vara väldigt svårt att leva in dig i konsumentrollen. Din partner tar kanske hand om den delen av livet, eller så har du några lärlingar som handlar åt dig medan de för kundens räkning 'hämtar lite grejor som behövs'
Wow. Du verkar vara riktigt service-minded.D dagars skrev:Nej men efter 10 år så lär man sig att privatkundet är idioter, som inte vet vad dom beställer, har noll förståelse och tror att företagaren stoppar 600kr/h rätt ner i fickan.
Mycket av din frustration verkar bottna i att privatkunder är dumma/okunniga. Om kunderna inte vet vad dom beställer så borde det väl ligga på din lott som proffs att informera dem?
Givetvis kommer det alltid att finnas enstaka privatkunder som är svin men när du pratar om "kundsvinen" som du gör så låter det som att alla privatkunder är idioter.
99% av människorna måste väl ändå vara väluppfostrade sådana som vill göra rätt för sig och 1% är "svin"?
Om din erfarenhet är det omvända så är det förmodligen inte kunderna det är fel på utan snarare något väsentligt du missat i dit sätt att göra affärer.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Service och installation gentemot kunder ,privata men även företag , bör man som leverantör vara tydlig med vad som gäller
Överenskommen beställning samt eventuella tillkommande delar och jobb
Gör man så blir det inga missförstånd åt något håll, både kund och företag blir glada och nöjda
Överenskommen beställning samt eventuella tillkommande delar och jobb
Gör man så blir det inga missförstånd åt något håll, både kund och företag blir glada och nöjda
Man anmäler för att dokumentera och för att få polisen att reagera lite snabbare nästa gång när det på riktigt går överstyr.M furulundman skrev:
Sedan kan det vara ett bra sätt att markera för företaget att de passerade en gräns.