dagars inlägg måste vara ett skämt. Men ett tråkigt sådant.

Det är klart att elektriker-proffs behöver mycket mer tid än hemmapulare, för proffsen måste ta hänsyn till så många bestämmelser det är inte klokt! Och så måste man ju alltid åka och handla för servicebilen rymmer helt enkelt inte alla standardgreijer. Och så måste man vara två man till grossen för där finns ju alltid några kompisar och snacka skit med.
 
Ett sånt där enkelt jobb skall man väl kunna få fast pris på?
 
Klart det finns struliga kunder, det finns det i praktiken i alla branscher. Oavsett det är en verksamhet mot privatpersoner eller B2B-verksamhet. Någonstans där får man lära sig hantera både bra och dåliga kunder och ha marginaler för det. Utgår man från att alla är idioter, så ska man nog inte jobba i något kundnära arbete. Alls.

Jag ser dock inget i TS inlägg som jag läser in som att det skulle vara en strulkund, även om inlägget bara visar ena sidan av myntet givetvis.

Ett seriöst företag borde dock ha talat om att det kan röra sig om 12 timmars debitering om det var så de hade estimerat. Hade de estimerat och förmedlat 3-6 timmar, så borde de hört av sig till TS om de stött på något som gjort att jobbet dragit iväg i tid och bett om en bekräftelse på att de kunde köra vidare med ett nytt estimat. Givetvis med motiv till varför tiden dragit iväg. Oseriösa företag ger inget estimat, kör bara på och dumpar sedermera en faktura sedan och hoppas på att kunden är dum nog att bara betala utan protest.

Det finns väl rimligtvis ingen kund varken privatperson eller företag som gillar att få negativa ekonomiska överraskningar?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Häpnadsväckande tråd detta...

Vilken timpenning har de debiterat? Har de gett någon rabatt för att de haft en lärling på plats?

Om jag får gissa så har jobbet här gjorts av en riktig rookie till lärling och därför tagit långt mycket mer tid än normalt. Sedan har en behörig elektriker sett på i 6 timmar och kunden debiterats för rubbet.

Frågan jag ställer mig är vad ett normalt lärlingsförfarande är? Vem skall betala för lärlingens kompetensutveckling?

Om lärlingen faktiskt bidrar till arbetet så tycker jag rimligen att firman kan debitera en viss timpenning för denne (inte fullt), men i ett läge där lärlingen sölar ner arbetet eller bara står och langar verktyg så bör ju kunden inte betala en krona för det. Vill firman träna upp ny arbetskraft så får de stå för det. Så hur funkar det i verkligheten?


Sedan måste jag säga att jag har bara goda erfarenheter av de elektriker jag har haft hemma, så jag har gott hopp även om denna yrkesgrupp
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tråden är jättelång, så jag fokuserar på ditt initiala problem. Som någon annan nämnde så fungerar det som så att du ska betala den del som är otvistig, dvs de 6 timmarna. Övriga timmar bestrider du skriftligt inom 8 dagar från mottagande av fakturan (så att du kan bevisa att du gjort det). De kommer sannolikt skicka till inkasso och då får du ett inkassobrev. Du svarar på detta skriftligt till inkassobolaget och hänvisar till att fakturan är bestridd och vilket datum det gjordes (räcker så, de behöver inte veta varför). Enl. god inkassosed får inte ett inkassobolag hantera en bestridd faktura (de kan bli av med sin licens) varför de aldrig gör det. Det som kommer hända nu är att inkassobolaget upplyser din hantverkare om deras alternativ, vilket är a) kreditera den del ni inte kommer överens om (6 h) eller b) ta det till rättegång. Dina chanser i en rättegång vågar jag inte uttala mig om eftersom ni inte har ett skriftligt avtal, men oddsen att de skulle ta det till rättegång och riskera hundratusentalskr för 6 h är högst osannolik. Dock är systemet så sjukt så att om de inte krediterar fakturan till dig och avslutar ärendet så tickar den ränta (brukar vara 24% / år) blir ju inte så mkt pengar första åren, men i teorin så kan det bli mycket över flera år. De kan då i ett senare läge välja att ta det till rätten då beloppet ökat (även om deras revisor inte kommer gilla att de har en faktura öppen och kommer avråda / vilja skriva det som kundförlust och det är inte heller sannolikt att de väljer att ta upp det igen, men så fungerar det i a f).

Sen mina två cent kring deras hantering: Jag har själv haft hantverkare som pratat i telefon medan lärlingen gjort jobbet både långsamt och fel (sprutade vatten i hela gäststugan då lärlingen inte fått det tätt) och jag blev debiterad för två personer full tid. Jag hade ett ordentligt tjafs med rörfirman som blev skitsura, men de krediterade upplärningen som jag inte tyckte jag skulle stå för. jag fick ju redan ta en del av smällen eftersom jobbet tog längre tid men jag tänker inte betala för någon som ser på och pratar med polare i 4 h...

Mvh
Andreas
 
Förstår inte riktigt vad alla hetsar upp sig så för, eller är det bara för att diskutera sitt hantverkarförakt?
Vi har fortfarande inte fått svar på restid/avstånd, och huruvida dett skedde full timdebitering för eventuell lärling.
Jag tror inte att elektrikern skulle överleva särskilt länge om han alltid bar sig åt på det sätt som ts vill föra fram, så det kan nog finnas andra orsaker som ligger bakom också, eller har kunden verkligen alltid rätt :)
 
M msv skrev:
Förstår inte riktigt vad alla hetsar upp sig så för, eller är det bara för att diskutera sitt hantverkarförakt?
Vi har fortfarande inte fått svar på restid/avstånd, och huruvida dett skedde full timdebitering för eventuell lärling.
Jag tror inte att elektrikern skulle överleva särskilt länge om han alltid bar sig åt på det sätt som ts vill föra fram, så det kan nog finnas andra orsaker som ligger bakom också, eller har kunden verkligen alltid rätt :)
Jag vill bara poängtera att jag inte hetsar upp mig, att jag inte tar ställning i detta fall, utan att jag enkom delar med mig av mina personliga erfarenheter. Samtidigt utgår jag väl från att trådens författare inte skulle vägra betala om han / hon inte kände sig orättvist behandlad. När det gäller hantverkare är det precis som med människor i allmänhet, det finns bra och det finns dåliga. Har träffat båda sorter och behåller de som är bra =)
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
L LottisW skrev:
Ja, nu har jag ändå betalat för de 6 tim som det tog inkl. resetid + material och bilersättning.
Fick precis ett sms från ägaren som undrar om jag gjort en delbetalning. Det är just det här som är obehagligt när allt är väldigt tydligt. Vi får se vad han tänker göra härnäst. Kanske inte värt att gå vidare. Tror inte det är ok att hänga ut företaget här även om det är lockande, speciellt efter besöket
Formellt så är det helt ok att hänga ut dem, men det kan finnas skäl att vara orolig.
 
harry73
M msv skrev:
Vi har fortfarande inte fått svar på restid/avstånd,
Det har vi visst för ts skriver att han betalade 6 timmar+ mat kostnad + reseersättning + bilersättning
 
harry73
L LottisW skrev:
Ringde en lokal firma
Och så mycket kan restiden inte vara för en lokal firma
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Ett sånt där enkelt jobb skall man väl kunna få fast pris på?
Ja, fast-pris jobb har också sina fördelar eftersom elektrikerna då själv kan välja att göra jobbet vid ett eller flera tillfällen när de har timmar över efter andra jobb samt att man då kan instruera lärlingar mm utan att det påverkar slutpriset.
 
A andr-eri skrev:
Jag vill bara poängtera att jag inte hetsar upp mig, att jag inte tar ställning i detta fall, utan att jag enkom delar med mig av mina personliga erfarenheter. Samtidigt utgår jag väl från att trådens författare inte skulle vägra betala om han / hon inte kände sig orättvist behandlad. När det gäller hantverkare är det precis som med människor i allmänhet, det finns bra och det finns dåliga. Har träffat båda sorter och behåller de som är bra =)
Självklart finns det bra och dåliga hantverkare. Men kunderna är alltid bra!
 
harry73 harry73 skrev:
Det har vi visst för ts skriver att han betalade 6 timmar+ mat kostnad + reseersättning + bilersättning
Men har fortfarande inte klargjort om restiden ingår i dom 6 timmarna. Jag säger inte att hantverkaren har rätt!
 
harry73 harry73 skrev:
Och så mycket kan restiden inte vara för en lokal firma
Utan att veta ett dugg om avståndet? Kunden kan ju fortfarande bo 10 mil bort.
 
Har säkert sagts innan, men får väl instämma i kören att detta omöjligt kan ta 12 timmar för två personer, förutsatt att man inte behövde göra en massa andra ingrepp i anläggningen som t.ex. rotdosor för trappbrytare och annat.

Sätta upp två lysrörsarmaturer är väl 20 minuter per styck med lite måttagning, borra i gips, sätta plugg och skruva upp. Sen lite kabel däremellan med clips av någon sort eller kabelränna, tre meter är inte lång sträcka och borde gå på en halvtimme det också. Sen inkoppling någon halvtimme och så funktionstest där man skruvar in lysrören och slutligen städar efter sig.

Att skicka två gubbar på ett sånt jobb är ju rent löjligt och låter som rent mygel, att man ville sysselsätta sina anställda helt enkelt och tog en rövare. Eller med två gubbar hade det ju gått ännu fortare, en kunde göra kabeldragning och inkoppling medans en skruvade upp armaturerna, bara att rita i taket vart plintarna kommer att hamna om man är lite effektiv och förutseende och tänka till så att man inte krockar rent fysiskt.

Som sagt, bestrid fakturan skriftligt, och betala t.ex. 3 timmars jobb. Polisanmäl sen hantverkaren för hemfridsbrott om han nu klampade in och "hotade" med att plocka ner grejorna (finns det någon form av bevis, t.ex. bilder eller ljudinspelningar?). Blir antagligen nedlagt och han blir inte ens kallad till förhör, men det är ju mest för att markera att det inte är OK att göra så. Förmodligen hör du aldrig av hantverkaren mer när han försökt med inkasso som inte gav något. Finns mängder med både seriösa och oseriösa hantverkare av olika slag, du har tydligen råkat på en oseriös.

Har själv polisanmält en oseriös hantverkare som började hota med våld och hemfridsbrott när man påtalade orimliga fakturor. Till sist lyckades vi med lite medling förlika oss till en rimlig summa. Men denna firma har jobb som aldrig förr, trots att "alla" på byn vet vem han är. Så detta med oseriösa firmor som går i konkurs är inte alltid sant.

/Herr HLH
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.