K krister ekberg skrev:
Kanske är för att då är det någon annans pengar som spenderas (företagets) och man bryr sig inte lika mycket om någon överdebiterar deluxe?
Nu är ju inte alla kunder kommunala tjänstemän som har noll koll. Glöm inte att alla företag ägs av någon. Denna någon vill väl också tjäna pengar till sig och sitt företag och ser väl inget intresse i att bli överdebiterad deluxe. Däremot finns det en helt annan förståelse i att får man något man vill ha eller behöver så kostar det också något.
 
H hakan_o skrev:
Nu är ju inte alla kunder kommunala tjänstemän som har noll koll. Glöm inte att alla företag ägs av någon. Denna någon vill väl också tjäna pengar till sig och sitt företag och ser väl inget intresse i att bli överdebiterad deluxe. Däremot finns det en helt annan förståelse i att får man något man vill ha eller behöver så kostar det också något.
Så man överdebiterar inte företag men har inga problem att överdebitera privatpersoner för dom har ändå ingen förståelse?
 
K krister ekberg skrev:
Så man överdebiterar inte företag men har inga problem att överdebitera privatpersoner för dom har ändå ingen förståelse?
Skillnaden är att privatpersoner anser allt som oftast att allt skall ingå även om det inte är överrenskommet och det skall inte heller kosta mer att få mer utfört än man gjort upp om.

Hantverkare som jobbar åt privatpersoner antas vilja jobba gratis. Restid vill privatpersoner nästan aldrig betala för.
Hantverkare förväntas lägga 1-2 tim på att komma hem till privatpersoner och titta på ett jobb...sen hämta material och annat som behövs...sen utföra jobbet som tar 1-2 tim...och om fakturan blir på mer än 1-2 tim kan man som hantverkare räkna med bestridande eller uthängning på nätet om att fakturan var i stil med "ocker".
Enbart tiden innanför kundens tröskel med verktygen i händerna är det som kunden anser sig tycka vara debiterbart.

För mig skall ingenting någonsin överfaktureras. Oavsett om det är en privatperson som är kund eller ett företag. Som hantverkare vill man bara ha betalt för det man gör, rätt betalt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Skillnaden är att privatpersoner anser allt som oftast att allt skall ingå även om det inte är överrenskommet och det skall inte heller kosta mer att få mer utfört än man gjort upp om.

Hantverkare som jobbar åt privatpersoner antas vilja jobba gratis. Restid vill privatpersoner nästan aldrig betala för.
Hantverkare förväntas lägga 1-2 tim på att komma hem till privatpersoner och titta på ett jobb...sen hämta material och annat som behövs...sen utföra jobbet som tar 1-2 tim...och om fakturan blir på mer än 1-2 tim kan man som hantverkare räkna med bestridande eller uthängning på nätet om att fakturan var i stil med "ocker".
Enbart tiden innanför kundens tröskel med verktygen i händerna är det som kunden anser sig tycka vara debiterbart.

För mig skall ingenting någonsin överfaktureras. Oavsett om det är en privatperson som är kund eller ett företag. Som hantverkare vill man bara ha betalt för det man gör, rätt betalt.
Ja då har du ju rätt inställning, men varför har inte andra det?

Det jag förväntar mig av en hantverkare är att när denne vet vad som skall göras har med sig de saker som behövs, har han tänkt fel och måste åka och hämta något mer ja, då får han stå för det. Har jag däremot sagt fel över telefon eller liknande så det är på mig att han saknar saker så får jag stå för det och betala för att han får hämta extra.

Restidskostnader och servicebilskostnader ser jag som underliga tillägg och igen något som känns helt främmande när man är i IT branschen. Skall IT konsulter ta betalt extra för att dom tar med sig en laptop för att kunna jobba? det är ju liksom en förutsättning att i detta fallet en elektriker har med sig en bil med pryttlar i.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Ja då har du ju rätt inställning, men varför har inte andra det?

Det jag förväntar mig av en hantverkare är att när denne vet vad som skall göras har med sig de saker som behövs, har han tänkt fel och måste åka och hämta något mer ja, då får han stå för det. Har jag däremot sagt fel över telefon eller liknande så det är på mig att han saknar saker så får jag stå för det och betala för att han får hämta extra.

Restidskostnader och servicebilskostnader ser jag som underliga tillägg och igen något som känns helt främmande när man är i IT branschen. Skall IT konsulter ta betalt extra för att dom tar med sig en laptop för att kunna jobba? det är ju liksom en förutsättning att i detta fallet en elektriker har med sig en bil med pryttlar i.
Kan inte svara för andras räkning. Nöjer mig med att svara för mig själv.

Själv har jag ganska få erfarenheter av att kunden i detalj presenterar vad som behövs för att genomföra ett jobb. I de flesta fall är kunden så pass "okunnig" och vill att man kommer hem och tittar på jobbet, kunden ser ju inte alltid alla moment som behöver till.

Hur man väljer att ta betalt kan vi diskutera i all oändlighet. Antingen med en högre timpenning där allt ingår eller en lägre timpenning med tillägg för sådant som tillkommer.

Men vi kommer aldrig från det faktum att om en kund ringer mig och vill ha ett jobb utfört och kunden bor ex.vis flera mil bort...eller om jag tvingas sitta i storstädernas stillastående bilköer för att ta mig till kunden...så går en del av mina åtta tillgängliga dagstimmar åt till att ta mig till denna kund. Det får den kunden betala mig för. Jag kan inte ta ut det av någon annan och den restiden till den kunden är ju åtgången just för den kunden.
Jag kan inte heller lägga kanske 1 tim i restid för att ta mig till kunden och sen jobba 1-2 tim och sen restid 1 tim igen och bara fakturera för själva arbetet. Skall man täcka upp för sådant med själva timpenningen blir timpenningen så hög att ingen alls vill anlita en, inte ens dom kunderna som bor granne med mitt företag där restiden är ingen alls. Det är väl bättre att varje kund får betala det som den tid kostar mig att ägna mig åt kunden.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Som jag ser det är nog största skillnaden mellan en företagskund och en privatperson att företaget är medveten att ifall de låter någon av sina anställda göra något (vilket jobb som helst) så kostar det faktiskt i reda pengar något mellan 250 och 400 kr/ timme.
Och då känns inte en elektriker (som förhoppningsvis kan det hela och gör jobbet lite snabbare och bättre) för 420:-/ timme inte så speciellt dyrt.
Så bara man inte är helt oduglig eller fumlig så blir företagaren typ alltid nöjd.

Men privatpersonen ska ju lyfta redan beskattade pengar ifrån sin plånbok och ser hur planerna på den där roliga semesterresan eller att byta bil flyger sin kos.
Det går liksom inte att jämföra på samma dag, det är ju naturligtvis skattesystemet som är boven här. Med ROT blev det ju bra mycket bättre i detta avseende. (Men jag är absolut inget fan av ROT, jag tycker mest det är en konstig subventionering då vi väl hellre borde sänka skatten på all tjänst).

Själv är jag mest imponerad över alla privatkunder som faktiskt anlitar hantverkare, trots att det är svindyrt, och faktiskt nästan aldrig gnäller efteråt. Jag tycker att det svämmar över av bra och förstående och hedersamma kunder där ute.
Kan jag säga som tror att jag inte skulle anlitat mig själv, om man säger så. :oops:

Det finns fantastiskt många bra privata kunder där ute tycker jag. Givande att samarbeta med osv. Jag är ju dessutom en som gillar när kunden har en massa åsikter om hur det ska vara, då kan vi antingen diskutera fram en bättre lösning eller så kan jag skippa mina egna svårigheter att välja och bara köra på.

Jag kan faktiskt inte påminna mig någon enda dålig kund. Någon med en aning störig attityd har jag stött på, men bara en aning. Absolut inte någon som jag skulle anse vara en dålig kund.
Och förresten, finns det ens dåliga kunder? (utom ifall de inte betalar då). Det är ju kunden som ställer min mat på bordet, vad är det dåliga med det?
 
  • Gilla
NetNut och 15 till
  • Laddar…
Bra trollat @dagars. Nu handlar mer än hälften av inläggen om annat än TS problem med en oseriös hantverkare.
 
  • Gilla
SandraPeter och 5 till
  • Laddar…
Vad är det idioti att inte svara i telefon. Om det är en seriös firma så kanske han ringde och förklarade varför det tog tid. Som det ser ut nu så har han ju ingen aning varför du håller sig undan samt inte betalar.
 
L LottisW skrev:
Hej !
Jag hade köpt 2 lysrörsarmaturer som jag behövde hjälp med att sätta upp i taket samt en rak eldragning på ca. 3 m.
Ringde en lokal firma och dagen därpå kom dom 2 st. unga killar. Jag uppfattade det som att den ene var lärling då han mest handräckte under arbetets gång.
Det tog sammanlagt 6 tim., då hade dom också åkt och hämtat en kabellist.
När jag fick fakturan så vart jag fakturerad för 12 tim. Jag fick en chock och bestred de 6 tim jag ansåg var orimligt i fakturan.
Sen dess har ägaren ringt mig minst 2 ggr / dag, kändes olustigt att svara och väntade på svar i form av brev. Ngr. dagar senare kommer elektrikern, går in och säger att han har fått order om att ta ned belysningen.
" Betala eller så kommer det att bli väldigt mörkt här inne för dig" sa han.
Han gick sen och lämnade det som det var.
Jag är lite skakig nu och vet inte vad jag ska göra. Borde jag ha fårstått att jag skulle debiteras 12 tim ?
Vänligen

En liten undran bara....var inte detta jobb ett Rotarbete?
Är fakturan utan rotbidrag?
 
M mellergard skrev:
Vad är det idioti att inte svara i telefon. Om det är en seriös firma så kanske han ringde och förklarade varför det tog tid. Som det ser ut nu så har han ju ingen aning varför du håller sig undan samt inte betalar.
Trodde du verkligen att en sån här person ringer för att komma överens ? Jag har pratat med honom och det var precis lika obehagligt och meningslöst som jag trodde.
 
J Jörgen Ö skrev:
En liten undran bara....var inte detta jobb ett Rotarbete?
Är fakturan utan rotbidrag?
Ja, utan
 
L LottisW skrev:
Ja, utan
Varför inte undrar jag då? detta är ju def ett rotberättigande arbete!
Detta borde ju firman frågat om innan fakturering....samtidigt kanske du också skulle tagit upp frågan om rotavdrag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ok då tycker jag att en bestridan är rätt väg samt att du betalar skälig summa. Om ni har kommit överens om ett UGNEFÄRLIGT pris så FÅr det Max överstiga 15 %
 
Lämnar denna tråd nu och tackar för allt stöd.
Jag får ha i åtanke att man aldrig kan vinna över en psykopat.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L LottisW skrev:
Lämnar denna tråd nu och tackar för allt stöd.
Jag får ha i åtanke att man aldrig kan vinna över en psykopat.
Lycka till! Återkom gärna när det löst sig och berätta hur det gick. Hoppas på en solskenshistoria


Lite OT dock, hoppas att det inte var jag som åsyftade i inlägget från @Hemmakatten med texten "Med dessas ("dagars" och "gundrics") kommentarer har de totalt missat forumets funktion, ". Enda inlägget jag gjort i tråden var att tipsa om att spela in samtalen med hantverkaren. Hittar dock ingen annan medlem med liknande namn så jag är lite undrande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.