Staffans2000
L LottisW skrev:
Lämnar denna tråd nu och tackar för allt stöd.
Jag får ha i åtanke att man aldrig kan vinna över en psykopat.
Jo då. Det kan man visst, genom att IGNORERA honom. Bestrid en gång, Ignorera honom därefter! Svårare än så, är det inte.

Staffan
 
Hemmakatten
G gunric skrev:
Lycka till! Återkom gärna när det löst sig och berätta hur det gick. Hoppas på en solskenshistoria


Lite OT dock, hoppas att det inte var jag som åsyftade i inlägget från @Hemmakatten med texten "Med dessas ("dagars" och "gundrics") kommentarer har de totalt missat forumets funktion, ". Enda inlägget jag gjort i tråden var att tipsa om att spela in samtalen med hantverkaren. Hittar dock ingen annan medlem med liknande namn så jag är lite undrande.
Nej, det var ett misstag, har tagit bort gundric från inlägget. Ber om ursäkt.
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
Staffans2000
Jag får nog förtydliga mig lite.
Med psykopat menade jag inte Michel, Freddy eller Jason, utan vanliga hederliga förutsägbara skitstövlar med storhetsvansinne. Ringer däremot dessa gossar på och vill ha betalt. Ja, då betalar man.

Här skulle jag haft en bild på de tre svärmorsdrömmarna, men se, det gick inte för det "uppstod ett fel".

Staffan
 
Redigerat:
F
L LottisW skrev:
Trodde du verkligen att en sån här person ringer för att komma överens ? Jag har pratat med honom och det var precis lika obehagligt och meningslöst som jag trodde.

Det är ju inte lite nyfiken man blir på vad han säger och vad som är så obehagligt?

Funderat på en anmälan till ARN?
 
hej.
jobbar som snickare och arbetar med elektriker runt mig hela dagarna.
Helt orimligt att du ska debiteras 12 timmar.
6 timmar är rimligt och du ska självklart polisanmäla händelsen med påhälsningen för att ha det på papper vid eventuell tvist.
Du ska även bestrida fakturan, men betala dem för 6 timmar.
Ett inkassobolag kommer aldrig att ta åt sig en bestriden faktura, och det kommer inte skatteverket heller att göra om han hotar med det.

Polisanmälan och betala för 6timmar.
mvh
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
F
I ItWasntMe skrev:
hej.
jobbar som snickare och arbetar med elektriker runt mig hela dagarna.
Helt orimligt att du ska debiteras 12 timmar.
6 timmar är rimligt och du ska självklart polisanmäla händelsen med påhälsningen för att ha det på papper vid eventuell tvist.
Du ska även bestrida fakturan, men betala dem för 6 timmar.
Ett inkassobolag kommer aldrig att ta åt sig en bestriden faktura, och det kommer inte skatteverket heller att göra om han hotar med det.

Polisanmälan och betala för 6timmar.
mvh
Skatteverket? Vad hade du tänkt att dom skulle ha att göra med en faktura eller ett bestridande att göra? Kronofogden?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
precis, Vissa hotar juh med fogden, men i detta fall är det helt tandlöst.
 
För 15 år sen var Kronofogden del av Skatteverket om någon undrar över begreppsförvirringen...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid lika roligt med dessa företagare som anser att det är kundernas fel att de har en affärsmodell som inte är lönsam...

En företagare, eller näringsidkare som lagen säger, ska ju vara proffs. Och det innebär att man ska hjälpa kunden att förstå vad denne köper.

Det står t.o.m. i lagen.

Ur konsumenttjänstlagen(min fetmarkering):
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Men den attityd man ser här inne hos elektriker så är det ju konstigt att det finns några kvar, uppge gärna för vilka företag ni jobbar som man kan undvika er till fullo.

Vilken oseriös skitbransch!
E elinstallerarn skrev:
oroa dig inte, jag kommer aldrig komma hem till dig på jobb!
Nej, för med din inställning till kunder så har du antagligen inga jobb.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För 15 år sen var Kronofogden del av Skatteverket om någon undrar över begreppsförvirringen...
ja jag insåg sen att jag var juh helt ute och cyklade. Stämmer bra det att de delat på sig :p
 
I ItWasntMe skrev:
hej.
jobbar som snickare och arbetar med elektriker runt mig hela dagarna.
Helt orimligt att du ska debiteras 12 timmar.
6 timmar är rimligt och du ska självklart polisanmäla händelsen med påhälsningen för att ha det på papper vid eventuell tvist.
Du ska även bestrida fakturan, men betala dem för 6 timmar.
Ett inkassobolag kommer aldrig att ta åt sig en bestriden faktura, och det kommer inte skatteverket heller att göra om han hotar med det.

Polisanmälan och betala för 6timmar.
mvh
Hej !
Idag fick jag ett samtal ifrån en jurist som ville höra min version av det hela.
Han ville se vad firman har för chans att föra det vidare eller om det avskrivs. Den rådgivningen med juristen kostar förmodligen mer än de 6 tim som jag bestred i fakturan.
Han verkar gå hur långt som helst, frågan är hur långt ?
För mig handlar det mer om en principsak mer än den lilla summan som är kvar. Jag får väl skylla mig själv dock att jag inte förstod att jag skulle debiteras för lärlingen men de klev över en gräns efter besöket. Finns väl ingen som skulle göra något liknande. Har bara haft väldigt duktiga o trevliga hantverkare då vi renoverade så nu hade jag otur. Och då de andra elektrikerna var uppbokade 5 veckor framåt i tiden borde jag kanske anat oråd när de ringer nästa dag och säger att dom är i krokarna och kan komma förbi.
 
Du svarade inte på juristens frågor hoppas jag? Allt du säger kommer ju användas för att bygga företagets "case". Det är inte för inte det sägs att att du säger kan användas mot dig.

Mvh, Tobbe
 
Valkyr Valkyr skrev:
Du svarade inte på juristens frågor hoppas jag? Allt du säger kommer ju användas för att bygga företagets "case". Det är inte för inte det sägs att att du säger kan användas mot dig.

Mvh, Tobbe
Åh, jag sa att jag betalat den del av fakturan som jag inte har bestridit och om besöket. Han frågade inte så mycket mer.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle nog be om att få restid, arbetstid, material, specat på fakturan om du nu inte redan fått det.

Tror man får skilja på företaget och elektrikern, som elektriker så specar vi tiden det tar, ta emot arbetsorden, plocka ev material, åka till kunden göra jobbet, städa, kasta skräp, rapportera till kund och företaget att jobbet är klart. Tar det 6 timmar så skriver jag 6 timmar, de återstående 2 timmarna, skriver jag antingen timtid på firman eller åker till nästa jobb. annars får ju inte jag ut 8 timmar och heller inte full lön för den dagen. Detta är alltså med start och slut på företaget 07,00-16,00.

Sen vad företaget tar betalt för vet jag inte. Det är här det blir problem verkar det som, kunden tror att vi elektriker latar oss, saltar timmar och allt vad det nu är. Elektrikern specar 6 timmar arbetstid ink. det jag räknade upp. lärlingen gör det samma. företaget tar betalat för 12 timmar. Här bör väl företaget inte ta betalat för lärlingen utav kunden utan bekosta lärlingen själva eftersom jobbet egentligen var enmans jobb.
Sen är det Inte så kul att läsa att hela elbranschen är skit.

Det här kanske inte hjälpte dig eller var relevant för din tråd men.
 
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.