Isakare Isakare skrev:
Bra svar. Nä jag förespråkar inte tysta söndagar, men nåt borde göras när folk inte ens kan hålla sig ifrån röjsågen på Nationaldagens eftermiddag.
Problemet är ju som noterats tidigare att vi har olika värderingar och möjligheter att arbeta hemmavid. Vissa anser att det ska vara tyst söndagar, alla röda dagar, kvällar, dagar för nattarbetare, etc. Samhället förändras och det är inte som förr när ingen fick göra något på långfredagen och nationaldagen är bara en annan ledig dag ur mitt perspektiv.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M
Det är bara att acceptera, tyvärr, att samhället har blivit mer egocentriskt. Idag kan man ju knappt byta fil i rusningstrafik för då tänker alla andra "du ska f-n inte tro att du ska komma före mig". Eller alla dårar som resonerar "kör han framför så kör jag också" när ljuset slår om till rött eller bussen ska ut från hållplatsen på 50-väg.

En sak som jag upplevt på senare år är att detta med att bo i villa har radikalt förändrats. När mina föräldrar byggde hus på 70-talet så gjorde man det av intresse. Man gjorde det för att man gillade att påta i trädgårdslandet på helgerna. Man tyckte det var roligt att måla och greja. Idag känns det som att det är helt annorlunda. Jag kan spendera både lördag och söndag i trädgården utan att en granne syns till, vad gör alla? Facebook?
I deras trädgårdar ser det ut som f-n rent ut sagt, dvs. intresset är lika med noll att göra något själv öht. Jag ställer mig väldigt ofta frågandes, varför bor man inte i lägenhet om man är så totalt ointresserad av att hålla ordning på dom mest enkla saker som gräsmatta, träd som växer ut i gata/trottoar osv.?
Men som sagt, nån gång i månaden så överaskar dom med bensingrästrimmern, gärna efter 21 på en söndag.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kan spendera både lördag och söndag i trädgården utan att en granne syns till, vad gör alla?
Du verkar bo på fel ställe...;)

Jag klurar själv på hur jag ska göra nu i helgen.Har fått hem massor med byggmaterial, det verkar inte bli "fina sommarkvällar"-väder utan halvstadigt och det är långhelg där jag har chansen att få massor gjort. Samtidigt vet jag att jag måste köra kapsågen rejält och det är ju inte det roligaste ljudet kanske. Jag tänker mig att midsommarafton måste jag kunna bygga en sväng mitt på dagen i varje fall men sluta bygga vid 14-15-snåret kanske och midsommardagen vänta till "skälig bakfylla" har gått över hos grannarna.

Jag skulle inte köra kapsåg på midsommarafton. Många har kanske gäster och vill käka sillunch och umgås utomhus även om det inte är kanonväder.

Om möjligt prata med dina närmaste grannar. När det gäller de som ligger längre bort hade jag avvaktat och lyssnat efter om någon annan för något oväsen. Om det är tyst hade jag avstått, kör någon annan t ex motorsåg hade jag kört på (om mina närmaste grannar givit sitt OK alltså).

P Paxman skrev:
Jag skulle inte köra kapsåg på midsommarafton. Många har kanske gäster och vill käka sillunch och umgås utomhus även om det inte är kanonväder.

Om möjligt prata med dina närmaste grannar. När det gäller de som ligger längre bort hade jag avvaktat och lyssnat efter om någon annan för något oväsen. Om det är tyst hade jag avstått, kör någon annan t ex motorsåg hade jag kört på (om mina närmaste grannar givit sitt OK alltså).
Skitsvårt då vi grannar här inte pratar alls, mer än grannen mitt emot som är i min egen ålder och supersoft. Granne snett nedanfrö pensionär. Granne under, pensionär och typ döende i status. Granne ovanför ska supa, så de kommer skrika över hela kvarteret bara de blir fulla nog. Osv.

Förstår inte varför jag ska vara tyst för en sillunch hos grannen ovanför då de kommer vara aspackade runt 15 och vråla över hela kvarteret.

Här i dessa krokar super folk bara på midsommar, där jag inte firar midsommar alls. Vad ska jag fira? Jag firar möjligen långhelg och extra dagar i bygget. Då ska vi se, trampar jag religiösa på tårna? Nej? Midsommar är inte religiöst. De jag trampar på tårna är de som vill dricka sprit och bli redlösa. Vem är egoist där, jag som måste undvika dem, eller de som hade kunnat undvika spriten?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det låter inte som att du klurar alls, utan har bestämt dig för att skita i grannarna på samma sätt som de skiter i dig. Många som har den inställningen. Personligen kör jag så långt det går Michelle Obamas filosofi: "When they go low, I go high". Dock har även jag min gräns givetvis.

P Paxman skrev:
Det låter inte som att du klurar alls, utan har bestämt dig för att skita i grannarna på samma sätt som de skiter i dig. Många som har den inställningen. Personligen kör jag så långt det går Michelle Obamas filosofi: "When they go low, I go high". Dock har även jag min gräns givetvis.
Jag vet inte om det är att skita i grannarna om jag vill bygga lite? Sedan när blev det tvingat att man måste fira midsommar? Det är ju varken en religiös eller kulturell dag egentligen, alltså man retar inte upp några gudar om man inte ser fåniga ut runt någon midsommarstång.

Din grej med att fråga om lov fungerar inte här då flera grannar både har tappat hörsel, syn och minne, så även om du frågat om det är ok att väsnas så minns de inte att du ens bor i krokarna en kvart senare.

Jag tänkte lägga 50m2 trall idag, hoppas inte grannarna stör mej för mycket med sitt festande.:)

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
E
K Keld skrev:
Jag tänkte lägga 50m2 trall idag, hoppas inte grannarna stör mej för mycket med sitt festande.:)
Nu börjar det bli tramsigt... midsommar inträffar 1gg/år och är en tradioniell svensk högtidsdag som många firar utomhus om möjligt. Känns ju rätt trist isåfall att behöva lyssna på röjsågar, vinkelslipande o dylikt en sådan dag. Jag förespråkar ej fylla o onormalt skrikande men en liten förhöjd nivå gentemot en vanlig fredagkväll är väl acceptabel?

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Jag kommer låta kapsågen vara tyst idag iaf, men imorgon dras den igång. Ju mer grannarna vrålar och skriker på fyllan ikväll, desto tidigare blir det byggstart imorgon ;)

Skämt åsido, men jag hoppas morgondagens bygge snarare kan inspirera dem till att starta sina maskiner och verktyg. Det skulle behövas. Jag tror hela kvarteret skulle jubla om det hände.

Körde faktiskt trimmern i 5 min nu på förmiddagen på det som vart kvar efter gårdagens klippning, mina grannar är inga surpuppor så det är lugnt.

Tråkigt när man inte har nån samvaro i sina bostadsområden.
Här bär alla i området nu sina trädgårdsmöbler till gräsmattan vid sjön, det enda som bryter tystnaden nu är hammaren som snickrar midsommarstången, och fyrhjulingen som kör björkris från skogen.

Trevlig midsommar på er alla, oavsett om ni firar, bygger, håller tyst eller väsnas =)

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Här på landet, men med väldigt många grannar, har det varit lugnt och tyst. Inte en endaste röjsåg, gräsklippare eller motorsåg. Tystade dagen på hela året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.