Ett annat spännande fenomen är när grannarna kör någon form av gräsklippningsstafett. Det var ganska vanligt förekommande i kvarteret där mina morföräldrar bodde. Så fort en gräsklippare tystnade så började nån annan granne klippa gräset.

Eller den där grannen som måste klippa gräset ungefär 2 timmar åt gången och ett par gånger i veckan... men gräsmattan såg i alla fall alltid välskött ut.

Tror inte riktigt på ett förbud jag heller, med lite sunt förnuft så bör det gå att både klippa gräs, kapa ved och köra kompostkvarn utan att grannarna behöver lida onödigt mycket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Ett annat spännande fenomen är när grannarna kör någon form av gräsklippningsstafett. Det var ganska vanligt förekommande i kvarteret där mina morföräldrar bodde. Så fort en gräsklippare tystnade så började nån annan granne klippa gräset.
Vi är tre grannar som har en gemensam gräsklippare, blir lite knepigt att klippa samtidigt. Så då är frågan ska vi klippa i stafett eller välja en kväll/helgdag vardera ;)

Bor vi i villakvarter så är det bara att acceptera annars får man göra ett annat val och skaffa hus där det inte finns grannar.
 
Fairlane
Svårt att förbjuda. Däremot undrar jag lite över varför så många envisas med bensindriven klippare när de köper nytt. Ofta ser man också rekommendationer att köpa bensindriven eftersom el inte duger till något.
Vår gräsklippare är el och tar utan problem en tomt på knappt 1000 kvm även om gräset är högt. Vår häcksax är el och tar alla grenar av normalstorlek (upp till 15 mm?), Trimmer är el etc. Jag tror de flesta klarar sig med en elklippare för en 1000-lapp. Har kört en sådan i många år. Man slipper svårstartade klippare, slabb med bensin och olja, tändstiftsbyte och avgaser och framförallt allt oljud.
 
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vår gräsklippare är el och tar utan problem en tomt på knappt 1000 kvm även om gräset är högt.
Bra att det funkar för dig! Det här är mina erfarenheter:

Gräsklippare med sladd? Aldrig i helvete!!! Ja, jag har provat, det är en definitiv dealbreaker.

Har en Bosch Rotak 43 batteriklippare, tomten är 700m2 kanske 400m2 är gräs. Den är alldeles för orkeslös och de två batterierna räcker inte till för att klippa hela tomten. Det första batteriet hinner inte ladda klart innan man kört slut på det andra, så det blir alltid en lång ofrivillig paus. Är gräset lite högt så får man tjuvstopp hela tiden och battrierna tar slut forlare än en avlöning. Bottenrekordet är ca 20 m i "högt" gräs!!! Från fulladdat till tomt! Trodde det var nåt fel, men det andra batteriet tog slut precis lika fort.

Den enda el-gräsklippare som fungerar är en robot.
 
Fairlane
Testa att höjdjustera klipparen om gräset är för högt. Om det dessutom är vått blir det värre.

Många klagar på sladden första gångerna, men man lär sig tekniken rätt snabbt. Jag har även kört över sladden av misstag många ggr om endast en gång klippt av den eller ens skadat den.

Gräsklippare är dock inte det jag tycker är jobbigaste. Vi har en granne som borrar i berget och sen spräcker med en liten grävare. Helger från morgon till kväll. Att äta middag ute är ingen höjdare. Detta har hållt på hela våren, hela förra sommaren och påbörjades redan sommaren innan dess om vi minns rätt. De är inte alla dagar om man ska vara ärlig men det känns så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Testa att höjdjustera klipparen om gräset är för högt. Om det dessutom är vått blir det värre.

Många klagar på sladden första gångerna, men man lär sig tekniken rätt snabbt. Jag har även kört över sladden av misstag många ggr om endast en gång klippt av den eller ens skadat den.

Gräsklippare är dock inte det jag tycker är jobbigaste. Vi har en granne som borrar i berget och sen spräcker med en liten grävare. Helger från morgon till kväll. Att äta middag ute är ingen höjdare. Detta har hållt på hela våren, hela förra sommaren och påbörjades redan sommaren innan dess om vi minns rätt. De är inte alla dagar om man ska vara ärlig men det känns så.
Då menar du alltså att man ska höja klipphöjden först och sedan sänka den och klippa en gång till? Då är det ju smidigar med en bensinklippare som fixar allting vid ett tillfälle.

Har visserligen köpt en robot nu så kommer snart gå över till el i form av den men en vanlig handklippare med sladd- eller batteridrift skulle jag aldrig köpa. Grannen får helt enkelt acceptera att när jag klipper så låter det.

Inser återigen hur lycklig man är som bor på landet och slipper bry sig det minsta om vad grannarna tycker.
 
hsd
Det är bara att vänta, om något år så är det bara robotklippare ,det brukar sprida sig som en löpeld när någon börjar
Jag har sett villaområden som bara har robotklippare och de klipper så gott som ljudlöst
 
Fairlane Fairlane skrev:
Testa att höjdjustera klipparen om gräset är för högt. Om det dessutom är vått blir det värre.
M Maledictus skrev:
Då menar du alltså att man ska höja klipphöjden först och sedan sänka den och klippa en gång till? Då är det ju smidigar med en bensinklippare som fixar allting vid ett tillfälle.
Man bör klippa bort max en tredjedel av gräsets höjd. Så om gräset är tex 9 cm högt så bör man klippa bort max 3 cm.

Ju mer man klipper bort ju tjockare blir klippresterna som kan kväva kvarvarande gräs.

Här är lite info:
http://weibulls.com/tradgarden/grasmatta/klipp-ratt/1026307.1393050.1921225a
 
Istället för trädgårdsmaskinsfria dagar så anser jag personligen att sunt förnuft är viktigare. Om det nu skulle finnas såna dagar, borde det bara begränsas till trädgårdsmaskiner?

Där jag bor så är det högtryckstvättar, gräsklippare, trimmers, vedklyvar, hundar, barn, vuxna-som-fått-för-mycket-i-sig, sågar, bil/mc meckande (har en granne som drar igång sin cross i garaget lite då och då. Där snackar man om högljutt eko :) ) osv osv osv.

Hade slutat med att allting förbjuds och sen hävs förbudet för att folk blir kränkta och ditten o datten, fram och tillbaka.

Nej, om sunt förnuft finns så tycker jag det brukar fungera långt bättre än något förbud
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hela den här diskussionen handlar väl om hur man kan hantera bristen på sunt förnuft som dessväre är inte är helt sällsynt. Om alla hade denna gåva skulle problemen nog vara ur världen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Har haft väldigt tur med grannar som alla verkar ha en hel del förnuft. Första grannen jag hälsade på när jag flyttade till huset sa något i still med "Är det något jag gör som du stör dig på, kom förbi så snackar vi om saken över en kopp kaffe eller en öl eller två".

Otroligt synd att den stilen inte verkar fungera överallt :(
 
  • Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
De flesta av oss på byggahus har väl alltid något projekt på gång och det är ju när man är ledig som tid finns men mellan 22 och 7 brukar jag försöka låta bli de mest högljudda arbetena .Gå och vänta på att kl ska bli 10 på förmiddagen blir det inget med:) men jag har bara en granne som inte heller sover bort sin lediga tid
 
Fairlane Fairlane skrev:
Testa att höjdjustera klipparen om gräset är för högt. Om det dessutom är vått blir det värre.

Många klagar på sladden första gångerna, men man lär sig tekniken rätt snabbt. Jag har även kört över sladden av misstag många ggr om endast en gång klippt av den eller ens skadat den.
Givetvis har man ställt upp höjden när man kör i högre gräs, men det hjälper fortfarande inte om motorn är för klen (1,8 kW) och batteriet alldeles för litet...

Vad gäller sladden, så är jag persoligen övertygad om att det är den största anledningen till att el-klipparna är så ovanliga. Några kan säkert lära sig att leva med omaket, men inte jag. Klippa gräs är pisstråkigt och ett nödvändigt ont. Därför skall det gå undan som bara den, när man gör det själv. Numera har jag en robot...
 
Jag har klippt med elklippare på tomten i sju år och utanför i nio år. Roboten går inne på tomten elklipparen går jag med utanför
Det första året var det "besvärligt" eftersom det inte fanns några uttag ute, fick dra inifrån (jordade uttag).
Till andra året så hade jag fixat så att vi har uttag ute, ett i varje hörn av huset.

Sedan gäller det att lägga kabeln på lämpligt sätt, man börjar närmast uttaget och går bortåt, man går så att man sällan behöver flytta kabeln, det tar några gånger innan man vet hur man bör gå.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bor vi i villakvarter så är det bara att acceptera annars får man göra ett annat val och skaffa hus där det inte finns grannar
Dett har jag svårt att förstå. Om man gillar området förövrigt, varför ska man inte skapa lite samförstånd i området att hålla tyst på söndagar? Alla har väl någon annan dag ledig i veckan.
Jag skymtar lite grann inställningen: Jag gör vad jag vill, och om det inte passar, flytta då!
Tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.