Tjenare!

Andreas heter jag och jag bor i en 1,5 plans villa utanför Göteborg.

Jag önskar att få till en öppen planlösning på bottenplan mellan vardagsrum och kök.

Jag har haft en snickare på besök som berättade att väggen är bärande och att det därför måste fällas in en balk. Jag kunde då gå på antingen en limträbalk som skulle bygga ner ca 300 mm från tak eller en stålbalk HEA som skulle bygga ner 200 mm från tak, HEA skulle dock vara betydligt dyrare än limträbalk. Eftersom min takhöjd ligger på 2400 mm så känner jag ändå att det är värt att betala extra för att spara 100 mm på höjden så därför har jag valt att gå vidare med HEA-lösningen.

Snickaren har gett förslag på en HEA 200 som då kommer behöva vara ca 6 meter lång. Finns det någon här på forumet med erfarenhet av dessa som kan slå en snabb blick på bifogad ritning om det verka stämma, jag vill absolut inte äventyra någon bärighet i huset. Vill dock helst slippa sätta extra pelare så öppningen på 6 meter är viktig.

Jag har fått pris på rivning av befintlig vägg, montage av balk samt småfix med gipsning, trösklar o.s.v kommer att hamna på ca 50.000-60.000 kr inkl allt material samt efter rot. Efter detta tillkommer målning och elektriker som jag får ta in externt. Verkar detta vara en rimlig summa?

Är helt nybörjare på detta så vore tacksam om jag kan få lite hjälp.

MVH

/Andreas
 
  • Arkitektritning av hus med markerad bärande vägg och planerad 6 meter öppning för HEA-balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josefjosef
  • Laddar…
Du är i alla fall i rätt härad. Mer kan man inte säga utan fler uppgifter, framför allt en sektionsritning. Om inte höjdskillnaden mellan limträ och stål är större än 10 cm skulle jag nog valt limträ. (Nu finns det inget limträ i std storlek som är 30 cm, 27 eller 31,5 däremot) Den visuella skillnaden är försumbar. En limträbalk är däremot mycket snyggare. Det räcker med att måla den. En stålbalk skall byggas in med gips och reglar och är allmänt lite jobbig när den skall möta trä.
 
  • Gilla
Bjorx
  • Laddar…
Att det bara skiljer 100mm mellan de två alternativen väcker lite frågetecken. Stålbalken är mycket starkare och styvare än limträbalken. Är limträbalken för svag eller är stålbalken alldeles för stark?. Som justus skriver är det svårt att säga nått utan kompletterande uppgifter. Glöm inte att du måste göra en bygganmälan och då kan det krävas en beräkning av balken, vilket jag var tvungen att göra.
 
Priset behöver inte vara konstigt om det är för komplett montage (exkl. de poster du nämnde). Materialet är inte alls särskilt dyrt men det går åt lite timmar att riva, anpassa och trixa in en balk. Den stora kostnaden ligger i timmarna.

Men Bossespecial har en poäng; de två alternativen väcker frågetecken då de inte alls är likvärdiga kapacitetsmässigt. Har de knackat några siffror?
Det saknas som sagt en sektionsritning men antagligen är väggen bärande för såväl bjälklaget som takstolarna. Om balken ska vara en bärlina under bjälklaget, och att benämningen "bygger ner 300" betyder att det är en balk på ungefär 300, så låter det rejält klent och jag betvivlar att du kan räkna hem det över 6m. En HEA200 låter rimligare men jag vet inte. Du borde absolut låta en konstruktör göra en lastberäkning och ge dig rätt dimensionerande värde innan du går lös med rivningen.
 
  • Gilla
Henke_1974
  • Laddar…
Skillnaden mellan trä och stål är dels egenvikten samt att trä bär direkt medan stål sviktar ner till och med av sin egenvikt. Låt någon (stålleverantör) räkna gratis på detta kolla med Bröderna Edstrand AB.
Lösningen på stål är att "bombera" böjer balken ett antal mm före montage (man värmer balken med en svetslåga på några ställen) när balken sedan latas med taket skall de svikta ner till en rak profil.
 
Det går ju också att helt eller delvis fälla in balken i taket.
 
Tusen tack för alla svar, verkligen stor hjälp.

Vi har endast 2370 mm i takhöjd och jag är 2 meter lång vilket innebär att vi nästan måste utesluta limträbalk eftersom den bygger 320 mm på höjden så blir det endast 50 mm över, kommer då bli att jag går och "bockar mig" varje gång jag ska gå förbi balken.

Vad jag kan se bygger en HEA200 190 mm på höjden, går det sedan att klä in den med endast ca 10 mm gips eller hur får snickaren fram att stålbalken endast bygger ner 200 mm från tak totalt?

Som sagt så står det i offerten att en HEA200 på 6 meter har samma bärighet som en limträbalk med en höjd på 31,5 cm (står inte angivet breddmått men det spelar kanske ingen roll?). Detta känns ju inte särskilt tryggt när ni säger att detta inte alls stämmer.
När jag pratade om eventuell konstruktör vid snickarens platsbesök innan offert nämnde snickaren att han hade bra erfarenhet inom detta samt att han använder ett dimensioneringsprogram som tar fram dimensioner på balk till honom.

Hur tycker ni att jag ska gå vidare? Lita på snickaren och köra vidare på en HEA200 eller ta ett steg tillbaka, ta fram en egen konstruktör och sen ta kontakt med snickare igen?

Ska se om jag kan få tag på någon sektionsritning i veckan.

Återigen tusen tack!
 
Limträ finns i bredder från 42 till 215 mm. En 315 mm hög limträbalk kan därför klara ett nedböjande moment på mellan ca 14 och 75 kNm, vilket är en avsevärd variation. Man kan säga mycket om snickare och beräkningsprogram, men jag tycker vi sparar det tills du fått fram en sektion.
 
Skulle nog inte tro att de har tagit hänsyn till svikten i deras beräkningsprogram, 6m spännvidd så kan det sannolikt bli lite trampolin känsla på överväningen. Ska du använda stålbalken bör du klä in den med minst 13mm gips ur brandsynpunkt, har för mig att det brukar va R15 krav i småhus?
 
Njaaa.. Trampolinkänsla tror jag inte.

Vi har en 5 m HEA180, där har sedan bjälklaget "stuckits in" i balken så att balken helt ligger inbakad i bjälklaget.

Det är iofs 2 st HEA180, eftersom det ligger en trappa just där balken skulle gått, så vi har en balk på varje sida av trappuppgången.

Men för en sådan konstruktion bör du ta in en konstruktör. Det är inte bara balken man måste ta hänsyn till utan även upplagspunkterna, det blir en väldigt hög punktlast där balken vilar. Händer att även grunden måste förstärkas under.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Hej Andreas, välkommen till Bugga Hus-forumet!

Jag har ungefär samma lösning, med en balk över 5 meter av den öppna delen mellan matplats och "vardagsrum".
Men att skapa detta när huset byggs är naturligtvis mycket enklare.
Min HEA 200 mm balk är 5400 m lång, och kostade 5000 kr inklusive frakt år 2010.
(Därtill kom 5454 kr kranbil för lyft av takstolar och balk)

Men min balk är inbyggd i bjälklaget, dvs fem takstolar är kapade och vilar med underramarna på balken. (Bjälklaget är 290 mm högt).

I princip borde du kunna kapa bjälklagets reglar och sätta balken dold i bjälklaget, men det är väl för mycket jobb tyvärr.

Betr. kravet på 6 m öppning: Du får nog räkna med att sätta in stolpar att lägga balken på för att ta upp krafterna, och dessa stolpar måste ju också få plats och förankras på ett säkert sätt.

Hur hanterar ni f.ö. balken under ombyggnaden inne i huset?
Den kommer att väga 250 kg.

PS
Oj då, detta blev nästan en kopia på Hempularens kommentar :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Hej igen allihopa, och återigen stort tack!

Jag har hittat några originalritningar samt en sektion, sektionen var dock inte helt komplett men hoppas den ger tillräckligt med information, se bifogat.

Jag har även haft ett telefonsamtal med tilltänkt snickare för att få mer information. Snickaren har tagit hjälp av smeden som ska tillverka stålbalken och kommit fram till att de ska använda följande:
1 st IPE 200 balk, ca 6 meter lång
2 st VKR pelare med fästplatta 80*80*5

IPE 200 balken motiverar han med att befintligt vägg endast är 115 mm djup så med denna balk kan vi bygga in pelarna i befintliga väggar utan att pelarna kommer att sticka ut (som det t.ex. hade gjort på en HEA 200).

Vi vill ju som sagt helst slippa sätta fler pelare och enligt snickaren så ska ovan konstruktion klara sig utan problem d.v.s. inget behov av att sätta fler pelare utan 6 meters öppning är OK!

Tryck från pelarna ner mot grunden har snickaren inte nämnt ett ord om, huset har en "platta på mark"-lösning, bör man titta närmre på detta också?

Angående HUR montage, transport o.s.v. ska gå till tänker jag inte blanda mig i, tanken är att ta in snickaren på en totalentreprenad så allt material och montage ligger på honom, anledningen till att jag skriver här är bara för att jag vill dubbelkolla så att beräkningarna stämmer, vill som sagt inte äventyra bärigheten i huset, vid minsta osäkerhet behåller jag hellre väggen :)

Återigen väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här.
 
  • Originalritningar av en villa med bottenvåning och övre plan samt delvis synlig sektionsritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att snickaren m fl har räknat på brotthållfastheten och inte på nedböjningen som bossespecial tidigare gissade. När jag kollar lite snabbt tror jag att du måste upp till IPE 270 för att det skall bli OK. En limträbalk på 215x315 grejar det också.
 
Hej igen!

Tänkte bara uppdatera med status, kan ju hända att någon i framtiden sitter med liknande projekt och då kan det ju vara bra att följa upp vad som händer.

Efter utmärkt hjälp från Justusandersson samt lite egna efterforskningar har vi kommer fram till att det finns 3 olika alternativ att välja mellan:
1. IPE 270 (150*285 mm inkl 15 mm gips inklädnad)
2. Limträbalk (215*315 mm)
3. HEA 220 (235*225 mm inkl 15 mm gips inklädnad)

IPE-balk stryks direkt eftersom det endast skiljer 30 mm i höjd mellan denna och limträbalk så nu står det mellan limträbalk och HEA 220-balk.

Hur hade ni andra resonerat här? Är det värt att spara 90 mm i höjd och köra stålbalk eller är limträbalken så pass mycket bättre och snyggare så att det överväger? Vi har som sagt en takhöjd på 2370 mm och jag är 2000 mm så lite osäker här :)

För att vara mer noggrann har jag efterlyst riktiga konstruktionsritningar på huset hos kommunen, återkommer när jag fått fram dessa så ser vi hur det slutar.

Tack för för all hjälp!
 
Om både HEA och limträ kräver en lösning som är lite bredare än befintliga väggar hade jag valt HEA för takhöjdens skull om du är så lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.