16 800 läst · 114 svar
17k läst
114 svar
Många fler får amorteringskrav 2018
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 645 inlägg
Så du vill inte flytta eller låna från CSN för att ta dig ur din självvalda (ja, så verkar det) arbetslöshet, men du tycker att det borde vara lättare för dig att få ett bolån?
Oflyt då att trenden går åt andra hållet. Eller tur, för risken att du hade hamnat i en skuldfälla hade nog varit rätt stor.
Oflyt då att trenden går åt andra hållet. Eller tur, för risken att du hade hamnat i en skuldfälla hade nog varit rätt stor.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Om du läser en gång till så står det att jag inte KAN eller vill flytta. Så om jag hade velat flytta så hade det ändå inte gått.Nötegårdsgubben skrev:Så du vill inte flytta eller låna från CSN för att ta dig ur din självvalda (ja, så verkar det) arbetslöshet, men du tycker att det borde vara lättare för dig att få ett bolån?
Och CSN är en skuld man får dras med nästan hela livet. Har själv bekanta som satt sig i skiten tack vare CSN. Och som jag vill starta eget i framtiden så vill jag inte ha onödiga lån som hindrar mig för att nå målet.
Jag tycker det ska vara lättare för ALLA att få bolån.
Hade jag fått ett bolån och kunnat köpa ett hus/tomt så hade jag kunnat starta eget och då får jag en inkomst. Har sökt säkert 80 jobb de senaste 4 åren och aldrig fått något. Och pendla till en utbildning när man bara ha 6000 i månaden är helt omöjligt. Så det är inte bara till att skaffa jobb. Det är princip bara säljare,sjuksköterskor osch psykologer som behövs där jag bor.
Sen ett annat problem jag läst om, nu när riksbanken försöker sänka värdet på kronan. Så tappar ju sparandet i värde, så vettigast är att ha pengar på aktier enligt någon expert, i stället för sparkonto.
Sen om det är ett bra råd, kan inte jag svära på. Känns ju lite riskabelt att ha för mycket av sin ekonomi på aktier.
Sen om det är ett bra råd, kan inte jag svära på. Känns ju lite riskabelt att ha för mycket av sin ekonomi på aktier.
KnockOnWood skrev:
Hur man vet, man känner människor som spekulerar eller arbetar i olika bransher.
Ja det finns hur mycket fakta och bevis, det är bara söka lite på google får du fram hur mycket info som helst, som sagt inga hemligheter.
Jag är lite förvånad, det låter på dig som du aldrig har hört talas om spekulation eller vet att det existerar, kanske det har å göra att vi bo i olika städer.?
I storstäderna är det inget nytt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 645 inlägg
Jag såg, och bortsåg, från det redan första gången. Det kan förstås vara så att du har svåra handikapp och inte får assistansersättning och är beroende av löpande hjälp av dina föräldrar – i så fall beklagar jag. Annars ser jag det som ett val du gör.D danjac skrev:
Det är ju stort av dig, men det är fortfarande någon som ska ta risken och låna ut pengarna.D danjac skrev:
Att låna pengar gör dig inte rikare och ovanstående orsakssamband hade med största sannolikhet inte hållit om du fått låna till en bostad.D danjac skrev:
Jag är ingen vän av alla de lånestyrande regler som införs genom FI, men det är ju inte utan att man förstår att politikerna vill sätta medborgarna under förmyndare ibland.
Det är av omtanke för dig och andra i din sits som sådana här regler tillkommer.D danjac skrev:Om du läser en gång till så står det att jag inte KAN eller vill flytta. Så om jag hade velat flytta så hade det ändå inte gått.
Och CSN är en skuld man får dras med nästan hela livet. Har själv bekanta som satt sig i skiten tack vare CSN. Och som jag vill starta eget i framtiden så vill jag inte ha onödiga lån som hindrar mig för att nå målet.
Hade jag fått ett bolån och kunnat köpa ett hus/tomt så hade jag kunnat starta eget och då får jag en inkomst. Har sökt säkert 80 jobb de senaste 4 åren och aldrig fått något. Och pendla till en utbildning när man bara ha 6000 i månaden är helt omöjligt. Så det är inte bara till att skaffa jobb. Det är princip bara säljare,sjuksköterskor osch psykologer som behövs där jag bor.
Du har helt enkelt inte råd att ha hus, och du kommer troligen heller aldrig få det heller, iom att du inte kan göra något åt din situation.
Att underlätta för dig att skaffa hus är helt enkelt bara att underlätta att du kommer hamna i skuldfällan med kronofogden efter dig fram till din död.
Vill du ha ett hus så måste du faktiskt göra något åt din ekonomi.
6000:- i månaden räcker inte ens till mat + underhållet av huset. Sen har du kvar räntor/amortering, el, sophämtning, vatten, köpa kläder, gå på bio osv. Utgifter för bil och resa kan du däremot undvika så länge du är arbetslös, alltid något.
Så gift dig rikt eller gör något annat åt din ekonomi innan du ens funderar mer på ett hus.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Då kan du väl lägga upp lite länkar som du har fått fram med ditt googlande!A Andy78 skrev:
Användarregel:
4.4.4 Svaret på en fråga är ALDRIG att säga till någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
Jag har varit arbetslös i perioder.D danjac skrev:Om du läser en gång till så står det att jag inte KAN eller vill flytta. Så om jag hade velat flytta så hade det ändå inte gått.
Något år skickade jag över 1100 ansökningar (tror det var 1182).
En arbetsgivare medgav att han delade den enorma högen med de ansökningar han fått rakt av och slängde hälften. Det fanns nog ändå.
Bor man i glesbygd, som det verkar av det du skriver, är givetvis läget stört omöjligt.
Hur du har råd med bil, förstår jag inte. Eller du kanske inte betalar för dig.
Du skriver om att starta eget hemma. Det torde förutsätta att du då bor i villa. Om du inte avser något som går att sköta via dator, förstås, men då borde du kunna ägna dig åt det även nu. Själv har jag en tid knäckt extra med distansutbildningar.
Men vårt bidragssystem är så vist inrättat att jag inte ens kunde hoppa in och jobba extra på macken i närheten utan att förlora på det.
En helt annan ska, en parentes. Men eftersom vi alla använder språket när vi kommunicerar, kan jag ibland inte låta bli att kommentera eller ge små tips.
I ett av inläggen såg jag nog rekordet på särskrivning: "hög risk facket".
På mitt sparkonto på LF tog de bort räntan helt 2017. Har också fonder som gått dåligt många år. Så jag tror också att med en kunnig person så är aktier det bästa för sparandeB Broken arrow skrev:Sen ett annat problem jag läst om, nu när riksbanken försöker sänka värdet på kronan. Så tappar ju sparandet i värde, så vettigast är att ha pengar på aktier enligt någon expert, i stället för sparkonto.
Råd med bil har jag inte. Tur nog har jag en far som är snäll och stå för den. Och som tack så kör jag o hämta/lämna saker åt han mm.J J-stedt skrev:Jag har varit arbetslös i perioder.
Något år skickade jag över 1100 ansökningar (tror det var 1182).
En arbetsgivare medgav att han delade den enorma högen med de ansökningar han fått rakt av och slängde hälften. Det fanns nog ändå.
Bor man i glesbygd, som det verkar av det du skriver, är givetvis läget stört omöjligt.
Hur du har råd med bil, förstår jag inte. Eller du kanske inte betalar för dig.
Du skriver om att starta eget hemma. Det torde förutsätta att du då bor i villa. Om du inte avser något som går att sköta via dator, förstås, men då borde du kunna ägna dig åt det även nu. Själv har jag en tid knäckt extra med distansutbildningar.
Men vårt bidragssystem är så vist inrättat att jag inte ens kunde hoppa in och jobba extra på macken i närheten utan att förlora på det.
En helt annan ska, en parentes. Men eftersom vi alla använder språket när vi kommunicerar, kan jag ibland inte låta bli att kommentera eller ge små tips.
I ett av inläggen såg jag nog rekordet på särskrivning: "hög risk facket".
Jag har 99% av allt som behövs för att starta eget. Det jag saknar är just en tomt. Och kunder vet jag att kommer få. Så allt faller tack vare att jag inte kan få ett lån till ett hus eller tomt.
Men om jag fick ett lån till ett hus eller tomt så hade jag kunnat starta eget då jag har 99% av allt som behövs. Och kunder vet jag att jag hade fått så att få in lite pengar i början hade jag fått. Och då kan man börja betala av rätt så snabbt.Mikael_L skrev:Det är av omtanke för dig och andra i din sits som sådana här regler tillkommer.
Du har helt enkelt inte råd att ha hus, och du kommer troligen heller aldrig få det heller, iom att du inte kan göra något åt din situation.
Att underlätta för dig att skaffa hus är helt enkelt bara att underlätta att du kommer hamna i skuldfällan med kronofogden efter dig fram till din död.
Vill du ha ett hus så måste du faktiskt göra något åt din ekonomi.
6000:- i månaden räcker inte ens till mat + underhållet av huset. Sen har du kvar räntor/amortering, el, sophämtning, vatten, köpa kläder, gå på bio osv. Utgifter för bil och resa kan du däremot undvika så länge du är arbetslös, alltid något.
Så gift dig rikt eller gör något annat åt din ekonomi innan du ens funderar mer på ett hus.
Mina föräldrars hus kostar strax under 6000 allt som allt. Sen tillkommer ju givetvis mat, kläder osv.
Och nu tänker du säkert att det är omöjligt att ha en sådan låg kostnad men det är det inte. När det är kallt så värms huset upp av enbart ved. Veden får vi gratis av folk runt om byn när vi hjälper dem att gallra ut skogen. Så veden blir vår betalning. Och den lilla kostnaden för bensin osv tjänar vi in plus lite till när vi säljer ved till 2 bekanta. Veden kapas med elektrisk vedkap. Så låg kostnad där med. Klyver gör jag för hand med yx så där är kostnaden noll. De har aldrig behövt låna till material när de har renoverat och byggt ut.De har tagit det pö o pö samt vi har gjort allting själv. Elen dras in av en bekant som är elektriker samt att vi känner en med eget sågverk. Så vi får mycket material för en spottstyver. Och lånet på huset är nästan betalt.
Jag har inga nöjen så den kostnaden är noll. Och utgifter för resa kommer jag inte undan då jag måste gå på möten hos arbetsförmedlingen, tur nog så har jag en far som står för det.