Det kanske var högvatten just då så passet stod rätt? :) Det var förjävla snett :p
 
Biggie Biggie skrev:
Nu har ju inte detta med EL att göra med jag undrar ändå va som hände här:rofl:
[bild] [bild]
Ja jösses :) Hur ser det ut om man stänger dörren, är den också sned?
 
Fast nu ser ju huset och dörrarna ut att vara från anno dazumal så då är det säkert riktigt. De flesta hus sätter sig och lutar utåt från murstock och så även dörrar och med tiden får man justera lite och det är inte ovanligt att det får luta lite och man fäller in kilar uppe och nere på dörrbladet. Sen har ju elektrikern såklart satt kabelkanalen i våg och inte satt den efter ögonmått istället och följt huset.
 
S Strontus skrev:
Ja jösses :) Hur ser det ut om man stänger dörren, är den också sned?
S Strontus skrev:
Ja jösses :) Hur ser det ut om man stänger dörren, är den också sned?
Ja dörren är också kapad sne, skola från år 1800 nånting, mycket alkohol inblandat på jobb back in the dayz :rolleyes::crysmile:
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Huset har satt sig. Då sätter man upp saker och ting parallellt med bef. linjespel, inte vågrätt/lodrätt som på bilden
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det är säkert snett men passet är på tok för kort för att på ett bra sätt tala om hur mycket. Det kan bli rejäla mätfel. Jag använder inte pass under 60cm om inte utrymmet kräver det, men då är det oftast bättre att köra med laser om det är noga.
 
fast laser fungerar ju inte det heller om huset har satt sig och det ÄR krokigt allting. Då får man som sagt montera saker så det följer det som är och inte bara montera i våg.
 
Som i mitt garage? Laserns linjer är raka, det är garagets väggar som lutar...
Garageinteriör med röda lasernivålinjer som visar lutning på väggar, mot gul vägg med verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageinteriör med bil, verktyg på väggen och raka lasernivelleringslinjer på lutande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laser ger inga raka linjer. Ljuset kröks av gravitationen.
 
  • Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Hemma hos kund som felanmält trasig spishäll, en sidan död.
Frågar om elektriker har kollat så att elen är ok.
Jodå, han (ev från samma firma som installerat all el då husen byggdes 2011) var här och mätte så att det skulle vara ok.
Hällen fast ansluten i dosa. Jag öppnar upp och behöver inte felsöka så länge för att hitta felet ...
Visst är det fel typ av toppklämmor för att ansluta mjuk anslutningskabel med fk?
Jag bad henne kolla med elfirman igen, de bör komma och göra det rätt. Kan detta falla under nån 10-årig byggfelsförsäkring?
 
  • Öppnad anslutningsdosa med bränd kabel och felaktiga toppklämmor för anslutning av spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
torbeno torbeno skrev:
Visst är det fel typ av toppklämmor för att ansluta mjuk anslutningskabel med fk?
Jag bad henne kolla med elfirman igen, de bör komma och göra det rätt. Kan detta falla under nån 10-årig byggfelsförsäkring?
FK och EK är godkänt och OK med den toppklämman, inte RK.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
FK och EK är godkänt och OK med den toppklämman, inte RK.
Ja, jag hade för mig det. Wago 221/222/ så hade detta inte hänt?
Visst borde elfirman haft kunskap om detta. Åtgärdas utan kostnad från deras sida mao?
 
Ingen som gått ut grundskolan gör ett sådant fel, så "han" bör kallas in igen tillsammans med "hans" chef.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Du har väldigt höga tankar om grundskolan.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
tommib
Man blir ju nästan lite imponerad. Att knö in RK i en Wago 773 är inte det lättaste.

Undrar om personen som gjorde det någon gång under förloppet tänkte att "så här svårt borde det inte vara"?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.